Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Projekt station Boom

Gestart door Peter, 19 mei 2007, 20:06:59 PM

belair

#15
citaat:
Geplaatst door jean-luc

Heeft er al iemand idee?n, suggesties, hoe Peter later de letters NMBS op de gevel zal bouwen. Als ik goed kijk zijn die van de muur verwijderd. Een uitdaging toch [;)].


groeten, Jean-Luc



Jean-Luc, jij werkt aanstekelijk op een mens, ik ben al weer aan het piekeren.
mvg
Luc

Gerolf

#16
Goe bezig, Peter!
De NMBS-letters: etsen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#17
@Jean-Luc,
Voor het inkrassen van de voegen op de hoekverbindingen gebruik ik meestal een (fijn) zaagje van Xacto. Waar er niet voldoende ruimte is zoals aan de dagkant van de ramen gebruik ik zoals je reeds zei, de achterkant van een Xacto mesje.

@Gerolf
Tja, ik heb ook al op die letters zitten denken (ze zijn wel mooi h?) en je idee om ze te etsen vind ik goed gevonden, maar ik zal dan wel een goede ziel moeten vinden die dat voor mij (mits betaling) wil doen.

Naar de volgende dingen ben ik nog op zoek: Hoe ik de ramen op die grote ruiten kan doen (buitenzijde blauw/groen, binnenzijde zwart/bruin, en erop schilderen is geen alternatief.De lijsten moeten er echt op liggen. Ben ook nog op zoek naar kelderroosters. Dacht eerst dat Bellon die had maar ....helaas.

Voor de vele Tl-lampen kreeg ik een eenvoudige oplossing aangereikt van een Duitse modelbouwer.
Zaag/snij een gleufje van 1 ? 1,5 mm breed en ongev. 1 cm lang op de plaats waar de lamp moet komen. Steek er een even groot stukje heldere plastiek door, en verlicht dat langs de achterzijde met LED of iets dergelijks. (Je moet er maar opkomen.

Dat doet niets af aan het originele idee van Gerolf. Dat van hem is de beste oplossing voor vrij hangende lampen.
Met vriendelijke groeten
Peter

belair

#18
Peter,
Kun je de afmetingen van die letters eens doorgeven. Ik weet iemand die ze eventueel kan snijden met laser. Wel afhankelijk hoe groot ze zijn.
mvg
Luc

Peter

#19
Morgen voormiddag ga ik naar Boom om nog wat foto's te maken, en wat dingen op te meten. (hopelijk hebben ze ondertussen een ladder want ik zou op het dak moeten geraken)
Ik zal ineens een foto nemen van die letters, terwijl ik er recht voor sta en het fototoestel op gelijke hoogt hou, maar ik schat die letters zo ongeveer op een 60 ? 70 cm hoogte. Morgen weet ik het zeker.
Met vriendelijke groeten
Peter

belair

#20
Zijn de afmetingen niet op het plan terug te vinden?
mvg
Luc

Gerolf

#21
Even nagemeten op de foto: De letterhoogte is 15,56% van de hoogte van de muur [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#22
Ben vanmorgen naar Boom geweest en heb er nog wat foto's genomen en wat afmetingen van details opgemeten.
De letters staan niet op de plans. Geen enkel ding dat nadien aan het gebouw bevestigd werd, (borden, schakelaars, leidingen ....letters enz.) staan op de plans.

Eerst de letters: de N de M en de S zijn 40 cm hoog, de B is 55 cm hoog.

De openingen  in het plafond voor de lichtkoepels zijn 80 x 80 cm, dus de koepels zelf zijn 90 x 90 cm.

Hierbij de foto van de letters:



En hier een foto van de kelderroosters die ik zoek (op H0 natuurlijk)



De verf heb ik ondertussen ook gevonden bij Vallejo,  en met de zoals altijd, hulpvaardige mensen van het station Boom, heb ik ook de kleuren van de binnenmuren, de vloer in de (voormalige) goederenafdeling en de kleur van de binnendeuren.
Het dak zal voor de volgende keer zijn.

Verdere foto's van mijn vooruitgang aan het model volgen morgen.
Met vriendelijke groeten
Peter

13erke

#23
Nu dat je een foto geplaatst hebt, in het station van Ninove hangen juist dezelfde aan de voorgevel,
moest ik nu niet in de examens zitten wil ik altijd wel een de geveltekeningen opvragen, maar momenteel heb ik andere dingen aan men hoofd...

Peter

#24
De volgende drie foto's. Je ziet..langzaam maar zeker.
Een paar dingen heb ik al geschilderd, oa.de muren, vloer en deuren in de goederen-afdeling, de rolpoorten en de betonnen balk boven die poorten.





Op onderstaande foto zijn er ook al twee buitendeuren geschilderd (links op de foto) en twee deuren opengesneden voor resp. de dames en de heren WC's (meestal staan die deuren open)
De zwarte vlek midden op de foto is de rubber vloer van de wachtzaal.




Het nadeel van al die glazen wanden is dat je bijna de hele binneninrichting, (muren, loketten enz.) moet nabouwen.

Wordt vervolgd
Met vriendelijke groeten
Peter

wisselstromer

#25
echt prachtig

ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat zijn
wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Arbeco

#26
Hoi Peter,

Dit belooft een mooi bouwwerk te worden zeg! Een interieur maken? Moet je altijd doen vind ik, het is z? mooi als je later de verlichting ontsteekt in je gebouwen, het gaat er echt door "leven"!
Hou ons op de hoogte van je project, succes verder![;)]

Groeten Len
Old diesels never die...

ysbeer

#27
Volgens mij heeft HEKI een soort rooster dat veel lijkt op wat jij zoekt
is messing geetst.
zoek eens daar.

wim ysbeer

jean-luc

#28
Heel mooi hoor Peter [:p]

Misschien een tip. Als je nu nog binnen in het gebouw moet lijmen is het beter om voldoende te ventileren in je gebouw. Anders zouden de vluchtige stoffen in de lijm witte vlekken op het "glas" achterlaten.

De letters NMBS worden naar mijn gedacht best ge?tst ... zijn je lampen al warm Gerolf ? [:D]

Zou je dat roostertje niet zelf bouwen met enkele fijne ijzerdraadjes ? [;)]

Groeten, Jean-Luc

Gerolf

#29
Als je dan toch je letters aan 't etsen bent, kan je dat keldergat ineens ook met dezelfde techniek doen. Ik vermoed dat je er meer dan ??n nodig hebt, h
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw