Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

links rijden

Gestart door wimhelsen, 14 mei 2007, 15:04:46 PM

wimhelsen

Is het zo, of vergis ik mij dat hier in Belgi? de treinen links rijden? Want er is mij opgevallen dat op veel (bijna allemaal)modelbanen de treinen rechts rijden.
HO märklin digitaal, NMBS, III

Klaas Zondervan

Niet alleen in Belgi? rijden de treinen links. Ook in andere landen, zoals Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Itali?, Zweden.
Er zijn er nog veel meer. Ik denk dat er meer landen zijn met links treinverkeer dan met rechts treinverkeer.

stefanic

En weet je ook waarom dat dit zo is?

Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn!
En dus (als we even wat verder teruggaan in de tijd) je dus om praktische redenen je zwaard aan je linkerzijde draagt.
Springen we met z'n allen even op ons paard... dan bengelt je zwaard dus links en is het veiliger om een tegenligger te paard ook links te kruisen (om elkaars paard niet te verwonden). En da's dan in een wetje gegoten (eerste verkeersreglement...).

Da's toch wat ze mij verteld hebben, en dit lijkt me vrij aannemelijk. Waarom de auto's dan weer rechts rijden kan iemand anders misschien vertellen?

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Havoc

Treinen rijden links omdat de eerste stukken van de belgische spoorwegen door engelse ingenieurs aangelegd zijn. Omdat treinen in eigen bedding rijden en geen contact met het wegverkeer hebben is dat zo gebleven. Vermits er enkel in engeland nog treinen reden op dat moment was het ook geen probleem.

Over die theorie?n waarom links en rechts rijden is al veel inkt en papier verspild. Ze zijn allemaal even aannemelijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

Dat van dat zwaard is volledig waar. Vroeger werden alle mensen verplicht om rechtshandig te zijn omdat de linkse hand alleen mocht gebruikt worden voor onreine zaken (lees: naar de WC gaan bijvoorbeeld).
Waarom rijden wij dan rechts?
Wel een heel klein Frans keizertje, genaamd Napoleon, wou zo onengels als maar mogelijk zijn en hij heeft dat laten omkeren. Daarom rijden we op het vaste land rechts.
Nogal een geluk dat de treinen in Engeland en het vasteland allemaal gelijk rijden anders zou de kanaaltunnel iets moeilijker geweest zijn om te graven...
Always be modelling!

INFO

citaat:
Geplaatst door Roderik

Nogal een geluk dat de treinen in Engeland en het vasteland allemaal gelijk rijden anders zou de kanaaltunnel iets moeilijker geweest zijn om te graven...



Van dat laatste daar ben ik nog niet zo zeker van. :x
Alleen de waarheid ligt in het midden.

rixke rail

Een artikel uit "Het Spoor" ca. 1960 brengt misschien duidelijkheid ?



Model- en grootspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Roderik

Nogal een geluk dat de treinen in Engeland en het vasteland allemaal gelijk rijden anders zou de kanaaltunnel iets moeilijker geweest zijn om te graven...

Lijkt me niet zo'n groot probleem. In Belgi? rijden de treinen links, in Nederland rechts. En toch rijden er doorgaande treinen tussen de twee landen. Hetzelfde van Belgi? naar Duitsland, of van Zwitserland naar Duitsland.

De HST van Parijs naar Amsterdam gaat straks links rijden tot aan Barendrecht, vlak onder Rotterdam. Daar kruisen beide sporen ongelijkvloers over elkaar zodat ze tot Amsterdam rechts rijden.

De Kanaaltunnel is een geval apart. Daar wordt normaal links gereden, maar ze kunnen daar net zo makkelijk rechts rijden als dat nodig mocht zijn. Ze kunnen zelfs op twee plaatsen in de tunnel, onder het Kanaal, van links naar rechts wisselen en terug. Hebben ze al gedaan toen na de grote brand een tunnelbuis maandenlang niet bruikbaar was.

erik de noorman

In Belgie rijden de treinen zowel links als rechts [:p]

Erik

INFO

Maar alleen als de machinist zijn pakje brood is vergeten Eric, alleen dan rijdt hij terug.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel

citaat:
Geplaatst door Havoc

Treinen rijden links omdat de eerste stukken van de belgische spoorwegen door engelse ingenieurs aangelegd zijn. Omdat treinen in eigen bedding rijden en geen contact met het wegverkeer hebben is dat zo gebleven. Vermits er enkel in engeland nog treinen reden op dat moment was het ook geen probleem.

Over die theorie?n waarom links en rechts rijden is al veel inkt en papier verspild. Ze zijn allemaal even aannemelijk.



Waren die eerste lijnen niet enkelsporig en waren Engelse ingenieurs nog steeds zo belangrijk toen de lijnen werden verdubbeld? Denk het niet.

Dat van die zwaarden is echt flauwekul. Ook toen gingen maar weinig mensen zwaarbewapend (en een zwaard was een heftig wapen) op pad. Er zal best ooit ergens een of andere lokale regel in die richting zijn afgekondigd, maar van een algemeen verschijnsel was geen sprake.

Geen mens weet waarom links of rechts en dus zijn er achteraf allerlei redenen verzonnen.

rgp

Dag,

Dat van dat zwaard is geen flauwekul.

Wie de kastelen van de Loire al heeft bezocht zal merken dat de trappen steeds in dezelfde zin stijgen, namelijk zodanig dat de ridder die naar beneden ging gemakkelijker zijn zwaard kon hanteren dan diegene die naar boven kwam (meestal de belager).  En in die tijd was iedereen van nature rechtshandig of gedwongen.

Het links rijden van onze treinen stampt idd van de Engelsen.

Roland

Havoc

citaat:
Wie de kastelen van de Loire al heeft bezocht zal merken dat de trappen steeds in dezelfde zin stijgen, namelijk zodanig dat de ridder die naar beneden ging gemakkelijker zijn zwaard kon hanteren dan diegene die naar boven kwam (meestal de belager).


Dat van die trappen klopt, en niet enkel in de Loire. Maar er is 1 kasteel waar de trappen net andersom draaien! In die familie waren het grootste deel van de mannen linkshandig. (geen idee meer waar het was)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Brunel

En zo rijgen de mythes zich aaneen. Kasteeltrappen moeten bewijzen dat zwaarden iets te maken hebben met links rijden. En dan te bedenken dat de meeste Loire kastelen in hun huidige vorm ver na de riddertijd werden gebouwd als lusthoven zonder enige militaire betekenis en niet als burcht. [8D] Bij zo weinig historisch inzicht kunnen we dat onderwerp beter laten zitten.

Waar ik altijd wel nieuwsgierig naar ben is het idee dat links rijden op het spoor door de inzet van Engelse ingenieurs is veroorzaakt. Het kan best, maar ik stel me er altijd minstens twee vragen bij.
1. Die Engelse ingenieurs werden vooral in de begintijd aangetrokken en toen ging het meestal om enkelspoor.
2. Ondanks Engelse ingenieurs zijn uiteindelijk veel landen toch vrolijk rechts gaan rijden op het spoor.
Het is op zijn minst ingewikkelder dan alleen maar die Engelse ingenieurs.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Brunel
En zo rijgen de mythes zich aaneen... [8D] Bij zo weinig historisch inzicht kunnen we dat onderwerp beter laten zitten...
Bwaah, kweenie ...
Misschien hoort het intussen meer thuis in het off-topic-deel, maar ik vind dit best een leuke pseudo-wetenschappelijke discussie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw