Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wielen isoleren?

Gestart door belair, 31 maart 2007, 22:04:38 PM

erik de noorman

Doe zoals fleischman. De as in twee zagen en ze terug verbinden door ze in een plastic buisje te steken. En je hebt assen met geisoleerde wielen.
Ik heb anders nog een hoop gelijkstroom assen liggen (roco, piko, ls)
en wil deze best ruilen voor marklin assen (niet de oude met te hoge wielflenzen).

Erik

belair

Ik heb je een PB verzonden, Erik.
mvg
Luc

treinvirus

beste erik
ik ben al jaren ook op zoek naar gelijstroomassen trix of marklin assen met staafvormige pinnetjes aan de uiteinden (niet de klassieke puntvormige) voor mijn oude trix orientexpresswagons die jammer genoeg van wisselstroomassen voorzien zijn( trix 3-leider systeem)
indien u of iemand zulke gelijkstroomassen heeft... graag berichtje!
dirk
 

Gerolf

Ik heb geen dergelijke wielstellen in mijn collectie, Dirk, maar is er geen mogelijkheid om de lagering aan te passen? Aspotten zijn los verkrijgbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

locomotion

M?rklin heeft speciale isolatiebusjes voor het geval je met een draaibank de wielen wenst te isoleren. Dit is alleen maar nuttig als je ergens over een draaibank kunt beschikken, en in geval de huidige omwillemethode niet lukt. Om welke reden dan ook. Je hebt verschillende soorten busjes. Voor gewone assen van rijtuigen en goederenwagens, en voor locomotieven. Voor de locomotieven heb je dan nog eens speciale asolatiebussen voor sommige stoomlocs. De busjes zijn ook bruikbaar voor ander merken dan alleen M?rklin.
Locomotion

n/a

citaat:
Geplaatst door belair

Is het mogelijk om zelf wielen of wielassen te isoleren? Ik heb onlangs 2 tweedehands Marklin wagons gekocht maar ik rij met 2 rail DC. Ik weet dat je ze kan kopen maar ik doe liever alles zelf als het enigzins mogelijk is.
mvg
Luc



Stel dat je ze kunt isoleren ik meen dat originele M?rklin wielen niet door wissels voor gelijkstroom rails gaan. Misschien ook de biels raken.

Gr
Flip

Klaas Zondervan

M?rklin wielen hebben inderdaad hogere en dikkere flenzen dan wielen voor het 2-rail systeem. Dus die gaan je vroeg of laat problemen bezorgen. Het is beter om vervangende wielstellen voor 2-rail te zoeken. Of de flenzen afdraaien, dat kan ook als je daar de hulpmiddelen en de vaardigheid voor hebt.

Overigens wil ik de gelegenheid maar aangrijpen om bezwaar aan te tekenen tegen de termen 2-rail DC en gelijkstroomrails.
DC  of gelijkstroom heeft er weinig mee te maken. Het gaat om het feit dat je 2-rail rijdt. Zelfs als je daar met wisselstroom op gaat rijden moet je de wielen isoleren.

n/a

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan



Overigens wil ik de gelegenheid maar aangrijpen om bezwaar aan te tekenen tegen de termen 2-rail DC en gelijkstroomrails.
DC  of gelijkstroom heeft er weinig mee te maken. Het gaat om het feit dat je 2-rail rijdt. Zelfs als je daar met wisselstroom op gaat rijden moet je de wielen isoleren.




Ge denkt zeker dat we allen imbecielen zijn zeker Klaas.
Iedereen zal toch wel snappen wat ik bedoelde.
Ge tekent maar bezwaar aan Klaas jong.

Gr
Flip

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Flip

Ge denkt zeker dat we allen imbecielen zijn zeker Klaas.

Nee hoor, ik denk alleen maar dat je de onjuiste bewoordingen gebruikte.[8D]

Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Flip

Ge denkt zeker dat we allen imbecielen zijn zeker Klaas.

Nee hoor, ik denk alleen maar dat je de onjuiste bewoordingen gebruikte.[8D]



Ach vindt de eeuwige strijd ook al hier plaatst

Flip ik begrijp precies wat u bedoelt hoor, niks mis mee [:o)]

Mvg, Johan

erik de noorman



Marklin assen (niet de heel oude generatie) lopen zonder problemen door (wissels) en op (rails)  code 100 en 83 rails van eender welk merk. Assen van  roco en piko lopen niet altijd zonder probleem op marklin rails of andere.

Erik

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Blausee-Mitholz

Ach vindt de eeuwige strijd ook al hier plaatst

Johan, welke "eeuwige strijd" bedoel je eigenlijk?

Blausee-Mitholz

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Blausee-Mitholz

Ach vindt de eeuwige strijd ook al hier plaatst

Johan, welke "eeuwige strijd" bedoel je eigenlijk?



Wel Klaas, de vete tussen wisselstroom en gelijkstroomrijders en hoe beide systemen benoemd moet worden. Dat kom je op elk forum weer tegen dus ook hier [:o)]

Het is een die nooit gewonnen gaat worden [:p]

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

Johan,

dan heb je het dus niet goed gelezen. Het gaat hier zeker niet om de strijd 2-rail tegen 3-rail. Die strijd ga ik niet (meer) aan, in ieder geval niet op een forum. Op de meeste forums wordt dat terecht ook niet op prijs gesteld.

Het gaat hier alleen maar om het gebruik van de term gelijkstroom om het 2-rail systeem aan te duiden. En dat is een strijd die ik zal blijven voeren, omdat het mensen op het verkeerde been zet. Zeker nieuwkomers zullen op die manier nooit leren waar het nou eigenlijk om gaat. Je krijgt dan van die termen als "gelijkstroom digitaal", wat helemaal onzin is.

De term gelijkstroom wordt veel te makkelijk verbonden aan 2-rail, terwijl dat feitelijk niks met elkaar te maken heeft. Weliswaar werd in het analoge tijdperk meestal gelijkstroom gebruikt op 2-rail, maar om dan maar te blijven doen alsof die twee woorden hetzelfde betekenen, dat gaat mij te ver. Je kunt op 2-rail nl. ook wisselstroom gebruiken of digitaal.

n/a

Tweerail gelijkstroom vind ik een goede benaming.
Tweerail gelijkstroom digital ook.
In het eerste geval weet iedereen de persoon rijd tweerail met     gelijkstroom.
 In het tweede geval hij rijd tweerail gelijkstroom en met een digitaal systeem geschikt voor gelijkstroom.

Wat ga je anders zeggen." Hij rijd over twee rails en er staat digitale spanning op ???"

Het zelfde drierail wisselstroom.
Het zelfde drierail wisselstroom digitaal.
  In het eerste geval weet iedereen de persoon rijd drierail met wisselstroom.
 In het tweede geval hij rijd drierail wisselstroom en met een digitaal systeem geschikt voor wisselstroom.

Drierail met gelijkstroom gaat ook. 1 pool aan de sleper andere de twee rails .
Van tweerail op wisselstroom heb ik nog nooit gehoord.

Mvg

Flip