Wielen isoleren?

Gestart door belair, 31 maart 2007, 22:04:38 PM

belair

Is het mogelijk om zelf wielen of wielassen te isoleren? Ik heb onlangs 2 tweedehands Marklin wagons gekocht maar ik rij met 2 rail DC. Ik weet dat je ze kan kopen maar ik doe liever alles zelf als het enigzins mogelijk is.
mvg
Luc

Gerolf

Zonder draaibank lijkt me dit een moeilijke zaak. Het is ooit beschreven, zelfs in MSM dacht ik.

Het gaat erom dat je ??n wiel eraf trekt (wielentrekkertje nodig), het gat uitboort, er een hard kunststof busje in plaatst en het geisoleerde wiel terug op de as perst.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Zou het niet gaan met doorzichtige nagellak?

Gerolf

Over de wielband bedoel je? ik vrees dat dit geen blijvende oplossing is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Dan zal het de draaibank worden, en anders ergens een ruil, wie weet. Bedankt voor uw bijdrage Gerolf.
Misschien tot zaterdag.
mvg
Luc

Peter

Normaal gezien als je nieuwe M?rklin wagens koopt worden de wielen GRATIS omgewisseld tegen 2-rail wielen.(M?rklin service)
Vermits die van U tweedehands waren is dit dus niet gebeurt. Je kan in de meeste winkels wel (soms gratis) die wielen ruilen mits een kleine vergoeding. Trouwens de nieuwprijs voor twee wielstellen is niet van dien aard om er al die moeite voor te doen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Wielstellen met de draaibank omzetten van drierail naar ge?soleerde tweerail lijkt me alleen de moeite waard bij (oudere) locs.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

13erke

Ik heb al bij een paar modellen de assen laten vervangen in Halle (techno hobby) , ook al waren die daar niet gekocht. Die mensen heebn ze daar vriendelijk ?n gratis laten omwisselen.

T03

Op de markt in Vilvoorde en Woluwe vind je "soms" tweedehandswielen [;)]. Ik schrijf soms [V] omdat dit denk ik een nogal gezocht artikel is.
Marc
"I have a train riding in my brain"

modelbaanHO

Onlangs ben ik met een hele resem wisseltroomwielen naar H?nerbein in Aken geweest. Het was een mengeling van originele M?rklin wielen en wielen van Roco wagons die ik 2de hands op een beurs had gekocht maar waar de vroegere eigenaar de gelijkstroomwielen had omgewisseld voor wisselstroom. (16x M?rklin, 20x Roco 11mm dia + 9x Roco 9 mm dia). Ik heb deze netjes gratis kunnen ruilen.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

belair

Ik ga volgend weekend eens informeren in de winkel in Oostende waar ik ook veel kom. Misschien hebben ze er bij MTE ook wel liggen?
Luc

treinvirus

heb glijkstroom wielen gekocht bij van biervliet en ik had de oude marklin wielen mee: geen enkele aanbieding gehad om ze gratis om te ruilen. Ben nochtans goede klant van hem. Wielen isoleren is een zwaar werkje, ik ben dus ermee gestopt: men dient de wielas eerst half door te zagen met een handzaagje (slijpen gaat wel vlugger maar je moet er het materiaal voor hebben), dan hars gemengd met verharder ( brico) aanbrengen in de zaagsnede) laten verharden ,daarna andere helft -voorzichtig -doorzagen en vullen en tenslotte na verharden met zeer fijn schuurpapiertje alles glad vijlen, vervolgens likje verf op. Gaat heel goed ... ben er mee gestopt na 4 assen wegens oververmoeidheid.Dirk







 

treinvirus

PS nieuwe wielen zijn wel duuuur. afhankelijk van het model betaat je tot 3 euro 'tstuk! reken maar eens uit als je enkele vierassige wagons hebt! Ik was er voor mijn zes wagons  met 2 assen 15 euro kwijt
 

Peter

Een draaibank kopen of huren is veel duurder. Probeer ze eerst te ruilen
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

citaat:
Wielen isoleren is een zwaar werkje, ik ben dus ermee gestopt: men dient de wielas eerst half door te zagen met een handzaagje (slijpen gaat wel vlugger maar je moet er het materiaal voor hebben), dan hars gemengd met verharder ( brico) aanbrengen in de zaagsnede) laten verharden ,daarna andere helft -voorzichtig -doorzagen en vullen en tenslotte na verharden met zeer fijn schuurpapiertje alles glad vijlen, vervolgens likje verf op.


Dat lijkt me een serieuse job en ook niet zonder risico.
Met vakantie voor onbepaalde duur.