Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Voorbereiden op digitaal

Gestart door Treinist, 20 maart 2007, 20:57:21 PM

Treinist

Dag vrienden;

Wederom ben ik het spoor bijster en roep jullie hulp in.

Ik zal alles even op een rijtje zetten.
Ik ben een beginnende M-spoorder en sta aan de vooravond van de bouw van een baan. Met andere woorden, HELP.

Mij zijn door een andere marklinman, 50 jaar ervaring, bij mij uit de buurt twee dingen aangeraden.
1. Stap over op K-rails, en
2. Stap over op digitaal. Hij heeft mij de voordelen van digitaal uitgelegd.

Nu wil ik niet op de mening van 1 persoon afgaan. en aangezien ik er niets vanaf weet het volgende.

1. Wat zijn de nadelen van digitaal?
2. Is het de moeite waard voor een beginner om over te stappen op K-rails?
3. Kan ik mijn, nog te bouwen, baan voorbereiden op digitaal?
4. Zo ja, hoe?

Vol verwachting kijk ik uit naar jullie antwoord.

Mijn baanplan staat op de pagina voor beginners.

Vriendelijke groet

Treinist oftewel Gerrit

Treinist

Dag Riny;

Hartelijk dank voor je antwoord. Inderdaad hangt er aan K-rails een behoorlijk prijskaartje in vergelijk met M-rails.
Dat wordt dus behoorlijk doorsparen.
De bedoeling is dat ik in de loop van de tijd van analoog ga overstappen op digitaal en de baan moet dan al over zijn op K.
In het proces van opbouwen in M en en K wil ik de voorbereidingen al gaan treffen voor Digitaal.
Of het een computersturing gaat worden weet ik nog niet.
Maar, je geeft me in ieder geval een hoop stof tot nadenken.

Complimenten trouwens voor je site.

Gerolf

Een belangrijk verschil tussen analoog en digitaal rijden is dat je met digitaal met een trein rijdt, analoog rijdt je met je baan.
Wanneer je geen extra hulpmiddelen (bloksysyteem, PC-sturing,...) gebruikt, is het bij digitaal verkeer lastiger om het verkeer in goede banen te leiden. Je kan maar zoveel treinen tegelijk in de gaten houden ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

René

M-rail mag dan goedkoper zijn, het is enkel nog tweedehands te koop. Deze rails wordt niet meer gemaakt.
Als je nog geen materieel hebt overweeg dan ook eens of je wel degelijk M?rklin wil. Het lijkt er handig omdat alles erg op elkaar is afgestemt is maar bedenk wel dat je dan voor 90% aan dit merk gebonden bent. Ook de prijs is vaak hoger dan bij 2-rail.
Later overstappen is lastiger, dan begin je vrijwel opnieuw.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Treinist

@ Rene;

Ik heb al een aanzienlijke hoeveelheid M materiaal aangekocht. Ik had namelijk een totaal verkeerd beeld van Digitaal en vind, sorry voor de C rijders,[:p] C erg lelijk en K best duur. Ben gebonden aan een zeeeeeeer beperkt budget.En, eerlijk is eerlijk, ik heb me niet laten voorlichten en ben op jeugdsentiment afgegaan[:I]. Ik weet het, STOM. Maar het is nu eenmaal zo.Ik had beter eerst lid kunnen worden van dit forum.[:D]
Nu wordt het dus een kwestie van keuze. Slikkkk.[:(]

@ Rini;

Misschien erg naief maar waarom zijn er beperkingen met M?
rails is toch rails?[:o)]

ysbeer

Mankeer ik iets??
Nu lees (of begrijp) ik dat je met M rails niet digitaal kan rijden.
Sorry dat is onzin.
Een digitale baan gemaakt met M rails werkt net zogoed,of slecht als een met  K of C rails.
Of M rails mooi zijn is een tweede,maar dat heeft niets met digitaal rijden te maken.

wim ysbeer

INFO

Treinist, de beperking bij M-rails zit hem in het feit dat de beide spoorstaven niet op een gemakkelijke manier elektrisch van elkaar te scheiden zijn, voor het maken van detecties, voor het terugmelden van de spoorbezetting aan de S88 module of vergelijkbare modules.

De K-Rails is zo uit de doos al geheel gescheiden, terwijl je bij C-Rails nog twee doorverbindingen per rails moet verwijderen.

Nu kun je M-Rails ook gewoon in het digitale bedrijf gebruiken, alleen moet er dan iets meer worden gedaan, om met name die bezetmelding voor elkaar te krijgen. Dit kan via Stroomdetectie, dus het meten van een stroomverbruiker op een bepaald stuk spoor, wat dan gelijk is aan de methode die ook toegepast wordt bij 2-rail. Je kunt ook gebruik maken van schakelrails of van reedcontacten. Dus digitaal rijden via of met de computer is ook met M-Rails mogelijk. Digitaal rijden zonder computersturing is overigens helemaal geen probleem, want daarvoor heb je geen bezetmelding nodig.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

De M rails bestaat uit geperst blik, dus de beide spoorstaven zijn electrisch met elkaar verbonden. Bij C rails worden de beide spoorstaven appart met elkaar doorverbonden.
Wil je dan stroomdetectie toepassen met M rail is dat lastig (of onmogelijk) te maken. Bij C rail kun je eenvoudig een spoorstaaf isoleren van de ander en zo stroomdetectie mogelijk maken. Voor digitaal bedrijf maakt het verder niet uit op wat voor rails je wil gaan rijden. Groet van Frank.
Edit: Wim was me voor, Je kunt ook met reedcontacten werken.
Groet van Frank

INFO

ModelspoorfaN, ik denk dat jij MASSA-detectie bedoeld, stroomdetectie is geen enkel probleem.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Frank_N

Groet van Frank

René

@ Treinist,

Stom vind ik niet de juiste therm bij een keuze die in verleden is gemaakt. Het is nu alleen lastiger om over te gaan naar een ander systeem alhoewel ik het zelf op een gegeven moment ook heb gedaan. Toch ben ik nog steeds in het bezit van een stukje baan wat zowel voor 2 rail als voor 3 rail geschikt is. Met K-rails dus. Het meeste materieel is verkocht of van andere wielen voorzien. Het was gelijk een goede actie om eens opruiming te houden in een collectie die toch al bestond uit modellen die niet bij elkaar pasten.
Soms is het nog niet te laat, en aan de andere kant is er ook niets mis als je met het huidige systeem doorgaat. Feit is wel dat dat systeem doorgaans duurder is en dat M?rklin steeds meer het gebruik van andere merken probeert tegen te gaan.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Treinist

Aan allemaal;

Ik heb alles al weer ingepakt en uitgesorteerd op marktplaats gezet.[xx(]
Als de prijs goed uitpakt wordt het K-rails. Lukt het niet ga ik weer verder met M. Dus, ik volg in ieder geval jullie advies. Alleen hangt het af van het budget.[V]
Wat ik wel heb begrepen is dat een baantje bouwen niet zo simpel is als ik mij heb gedacht.
M,K,C, wissel of gelijkstroom?????????????
Ooit komt de dag dat ik het ga snappen.[:D]
Zoals jullie wel begrijpen heb ik alle hulp nodig die ik maar kan krijgen.[:I]


Gerrit

INFO

Wie heeft het nu over wissel of gelijkstroom?

Analoog Marklin is Wisselstroom,

Digital is een gewoon digitaal. Dat is geen gelijkstroom of wisselstroom, maar gewoon digitaal.
En dat wordt onderscheiden in de taal die het digitale systeem spreekt.

Marklin kent 2 systemen, het oude Motorola systeem en het nieuwe MFX systeem.
Verder is er nog DCC, FMZ en Selectrix. Waarbij DCC de grootste speler is.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Riny

Het boek dateert uit 1991 en is uitgegeven door Elektuur.

Dus als ik in mijn korte tijd bezig te zijn met modeltreinen, verbaasd het mij dat deze discussie voort is blijven duren.


1991, dat is 15 jaar geleden. Inmiddels is de ontwikkeling doorgegaan, waardoor enkele van de aangehaalde uitspraken niet meer actueel zijn.

Mij verbaast het niks dat de discussie steeds maar voortduurt. De meeste treintjesmensen zijn net gewone mensen, ze hebben de ballen verstand van elektro/elektronica, en dan wordt het onderscheid tussen gelijkspanning, wisselspanning en digitale spanning al gauw een ondoorzichtig mysterie.

Vraag een gewone modelspoorder maar eens om uit te leggen wat de essentie van digitale spanning is. Als je het aan 100 mensen vraagt mag je blij zijn als er 1 bij is die er een goed verhaal over kan vertellen.
En voor wie nu nieuwsgierig is geworden, kijk eens op mijn website, daar heb ik een poging gedaan om het uit te leggen.

erik de noorman

In het M rail gamma zit een rail waarbij de beide spoorstaven van elkaar gescheiden zijn. Deze worden dus gebruikt voor stroomdedectie
zoals elke andere rail. Ze zijn ook gemakkelijk zelf te maken. Maak een railstaaf los van de bedding. Verwijder de railschoenen.Isoleer de spoorstaaf door de onderkant en zijkant te schilderen. Soldeer een draadje aan de railstaaf. Kleef de railstaaf terug op de bedding. Je rail voor stroomdedectie is klaar.
Nog eenvoudiger (schaduwstation)monteer een k rail (railschoenen verwijderen aan een van de railstaven)tussen de m rails en het probleem is opgelost.

Erik