Antwerpen - Centraal

Gestart door Peter, 02 maart 2007, 15:21:11 PM

Peter

Had gisteren van de zeer hulpvaardige NMBS medewerkers uitleg en twee brochures gekregen.
Een ding zit me toch een beetje dwars. Op het plan van het nieuwe station staat bij de indeling dat er 41 (EEN EN VEERTIG) juwelier winkels in het station komen. Nog onafgezien van hoe dat die met zovelen hun kost gaan verdienen vind ik dat wel van het goede wat te veel.
Op die manier gaat het shopping gedeelte meer op een (Albanese?) goudhandeltje lijken dan op een echt shopping gedeelte.
Met vriendelijke groeten
Peter

13erke

Och met die nieuwe noord zuid verbinding ben je binnen een halfuurtje het belgenland uit, als dat geen kans is om de btw te ontlopen[:D]

Frans HOOYBERGHS

Of het aan de spaties ligt betwijfel ik, want die zijn er niet (streepjes wel), maar deze (kortere) URL doet het zeker beter.

Trouwens vandaag weer een aantal leuke ontmoetingen gehad, in de Antwerpse haven deze keer, de foto's zie je hier

http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Fotogalerij/index.htm

en hier

http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/Fotogalerij-ingezonden-foto's/Frans-Hooyberghs/2007/index.htm

waarbij het eerste bestand veel minder foto's bevat, maar die je (meestal) wel uitvergroot kan zien (door er op te klikken).

Peter

Frans,
Zoals gewoonlijk, prachtige foto's. Alleen spijtig dat de meeste gewoonlijk niet kunnen vergroot worden. Een aantal zou zeer goed als bureaublad-foto kunnen dienen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

Het is een beetje vervelend dat die foto's over zo veel paginas verspreid zijn.
Tom

modelbaanHO

Ze zijn er bij de spoorwegen eindelijk achter gekomen dat de helling te steil is. Het was in het VRT journaal van 19.00 u. De Benelux treinen geraken met moeite boven. Resultaat: nog tot december vertragingen want eerder kan de spoorwegen niet aan sterkere locs geraken. Zoiets kan alleen maar in ons belgenlandje veronderstel ik.
Misschien moeten ze opdruklocs voorzien zoals op de helling van Ans te Luik. Dat zou ook nog mooie beelden kunnen opleveren voor treinspotters.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Frans HOOYBERGHS

Misschien toch een beetje nuanceren. De helling is niet te steil. Alleen zijn er locomotieven die niet sterk genoeg zijn om er fatsoenlijk op te raken. Blijkbaar waren er sterkere locomotieven voorzien maar niet tijdig geleverd.
Doet me een beetje denken aan het verhaal van de celwagens in het nieuwe justitiepaleis in Antwerpen. Die waren niet zoals sommigen beweerden te groot. De architekt had de garagepoorten goed getekend op basis van de toen aanwezige celwagens. Alleen werden er nadien nieuwe gekocht die te hoog bleken.
En in beide gevallen denk ik dat vooral een gebrekkige of niet bestaande communicatie tussen mensen en diensten oorzaak zijn van zogezegde "belgenmoppen".
Voor ons Belgen ??n troost. Bij overheidsdiensten en grote priv?-bedrijven, hier en elders, overal ter wereld, wordt vaak slecht gecommuniceerd en gemanagd. Heel veel geld gaat vaak zo maar verloren.
En ik moet toegeven. Ik heb voor mijn "treintjes" ook al wel eens dingen gekocht die ik niet nodig bleek te hebben, en dingen afgebroken die ik "nadien" niet meer goed vond.
Dus ik ben een echte "Belg"???

Peter

Op de Teletext van de VRT en VTM staat dat de oorzaak te vinden is in het feit, dat de nieuwe loks die daarvoor besteld waren in Italie te laat geleverd worden. Er zou een vertraging zijn op de levering van 2 jaar. Als tussen oplossing zou de NMBS loks huren, maar die zijn pas beschikbaar tegen december. Weet iemand over welke loks (zowel de aankoop als de huur) hier sprake is, want het moeten toch nog altijd twee-systeem loks zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

Die Italiaans, dat zullen die nieuwe benelux HST treinen zijn.
Maar zijn de 11 dan zo licht dat ze niet bovengeraken?
En de stellen, geraken die ook niet boven?
Tom

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door Peter

Weet iemand over welke loks (zowel de aankoop als de huur) hier sprake is, want het moeten toch nog altijd twee-systeem loks zijn.

TRAXX F160MS naar het schijnt, van NS Hispeed:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4112

quf

Ik ben er gisteren eens langsgeweest en wat foto's genomen. Ondanks alle kinderziektes is het een heel mooie, indrukwekkende realisatie. Als men van perrons 22 en 23 naar boven kijkt heb je een werkelijk indrukwekkend zicht. Men is hier zeer goed in geslaagd om oud en nieuw met mekaar te verzoen. En hopelijk zijn de gebruikers ook tevreden, want om hen is tenslotte toch allemaal te doen.

groeten

Frank

n/a

citaat:
Geplaatst door Peter

Had gisteren van de zeer hulpvaardige NMBS medewerkers uitleg en twee brochures gekregen.
Een ding zit me toch een beetje dwars. Op het plan van het nieuwe station staat bij de indeling dat er 41 (EEN EN VEERTIG) juwelier winkels in het station komen. Nog onafgezien van hoe dat die met zovelen hun kost gaan verdienen vind ik dat wel van het goede wat te veel.
Op die manier gaat het shopping gedeelte meer op een (Albanese?) goudhandeltje lijken dan op een echt shopping gedeelte.

Men moet wel rekening houden met het feit dat deze "winkeltjes" reeds voor de werken aanwezig waren.  Deze zijn dan tijdelijk naar de oerlelijke goudcontainers verhuisd (na doorlichting of deze wel bonafide waren).
NMBS was ze veel liever allemaal kwijt dan rijk. Maar dit zou op juridisch vlak mogelijke vertragingen veroorzaken. Met als eventueel gevolg het tijdelijk stilleggen van de werken.

Groetjes

n/a

Volgend artikel is te vinden op de online-site van Gazet van Antwerpen;

28/03 Schepen Philip Heylen "Restauratie Middenstatie begint op slecht moment"
"Ik ben z??r blij dat NMBS-Holding de spoorwegkathedraal weer voor een belangrijk deel in oude luister herstelt. Alleen beginnen de werkzaamheden uitgerekend bij de start van het toeristische seizoen. Een voor de stad ongelukkig tijdstip."

Dat zegt de Antwerpse schepen van Toerisme en Monumenten Philip Heylen (CD&V). Samen met het toeristische seizoen wordt ook 0 dierbaar geopend om de Zoo, met een miljoen bezoekers per jaar d? belangrijkste attractie van Vlaanderen, nog meer in de kijker te zetten. Op het Koningin[;)] Astridplein zullen de houten olifanten te zien zijn die in De Panne tienduizenden dagjesmensen trokken in het het raam van de kunstmanifestatie Beaufort. "NMBS-Holding kan net zo goed in de herfst met de restauratiewerkzaamheden beginnen", vindt Heylen.

Gedelegeerd bestuurder van Eurostation, Herwig Persoons, verbaast zich over de reactie van schepen Heylen. "Vrijdag stellen we onze restauratieplannen aan de stad voor. Ook de minder-hindermaatregelen komen dan aan de orde. Bij de inwijding van de noord-zuidverbinding vorige week vrijdag hebben we burgemeester Patrick Janssens al kunnen geruststellen."

NMBS-Holding reinigt en restaureert niet alleen de stationsgevels. "Aan de kant van de De Keyserlei worden de torentjes en de klok met de leeuwen teruggeplaatst. Ook de indrukwekkende koepel en de stationsvloer worden gerestaureerd. Een investering van miljoenen euro", zegt Herwig Persoons.

Tom

Ik ben blij dat alles terug in zijn oude staat gerestaureerd word. [:p]
Tom

Johnnytrein

Waar is het KONING Astridplein [:I] ik dacht altijd dat Astrid een koningin was. [:D] Daewoo ?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about