Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Ramen

Gestart door ERVIN, 22 januari 2007, 12:20:05 PM

SuSke

citaat:
Geplaatst door ERVIN


En zo zou de bovenkant, er bij benadering, moeten gaan uitzien....


Behalve in het midden dan, bij mijn koepel loopt dat gewoon mee gebogen, dus zonder die uitstulping.




Ik weet niet of er stomers in jouw A'pen C'aal komen, maar dat uitstulpinkje op het dak verbergt de ventilatieluiken langs waar de rook uit de koepel kon ontsnappen. Het is eigenlijk een klein afdakje met open zijkanten (genre luxaflexin glas).
Het is eigenlijk wel de kers op de taart bij een koepel als deze van A'pen C'aal. Maar ik kan begrijpn dat het een helse job wordt om dat na te bouwen.

Verder nog alle succes toegewenst.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Tom

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat er bij Ervin stomers langskomen.
Maar een speciale trein met museumloc kan natuurlijk altijd. [:D]
Tom

erik de noorman

Erwin, de glasramen van je stationkoepel zijn eenvoudig te maken daar ze allemaal rechthoekig zijn. Op mijn baan kapelle op den bos staat een serre en daar heb ik de volgende techniek toegepast om de serreramen te maken.
Neem een ruitjespapier met rechthoekige ruitjes (lange ruitjes). Dit papier kan je gebruiken als sjabloon. Leg het ruitjespapier onder je pvc folie. Leg een ijzeren liniaal langs de lengte richting van de ruitjes. Kras met een bot stanleymes langs de liniaal groeven in de pvc. Daarna doe je hetzelfde maar in de breedte richting. Zo teken je de ruitjes over op je plastiekfolie. Je kan zelf de grootte van je ramen bepalen. Een lang ruitje is normaal 5 mm op 10 mm. Neem je 2 ruitjes naast en onder elkaar krijg je 10 mm op 20 mm enz. Zijn alle ramen ingekrast schilder je de folie met plakaatverf of ander verf(kleur naar wens). Voor de verf volledig is opgedroogd verwijder je deze met een licht vochtige doek. In de groeven blijft de verf zitten en zo krijg je het effekt van glasramen.
Voor de bredere glashouders kan je dunne plasticprofielen in de lengterichting van je koepel kleven zoals je ziet op je foto.
Aangezien de grootte van je koepel ga je wel eventjes zoet zijn.
Je kan dit ook toepassen op de gevelkant van je koepel. Vervang het ruitjespapier met lange ruiten door korte (vierkantjes)de bogen moet je zelf teken.
Ik ken nog een paar andere technieken maar naar de grote van je koepel niet echt aan te raden.

Erik

Dreha

Op de onderstaande foto kan je die luiken in de zijkant zien waar SuSke het over had.
Ervin als je nog meer foto's kan gebruiken van Antwerpen CS kan stuur je me maar een PM. Ik heb ook nog foto's van boven op de koepel langst buiten.



Harald

ERVIN

Amaai, de tips worden beter en beter, al wat ik hier vandaag al gehoord heb(of gelezen) ga ik allemaal eens uitproberen, op kleine proefstukjes wel te verstaan, allemaal bedankt hoor.[;)]

ERVIN

[:0]WOW Dreha, dit is prachtig man, je mag, als je wil tenminste, mij nog meer foto's doorsturen, hoe meer informatie hoe beter h?.

Alvast bedankt, zulk een foto's zie je niet elke dag.[;)]

SuSke

citaat:
Geplaatst door Dreha

Op de onderstaande foto kan je die luiken in de zijkant zien waar SuSke het over had.
Ervin als je nog meer foto's kan gebruiken van Antwerpen CS kan stuur je me maar een PM. Ik heb ook nog foto's van boven op de koepel langst buiten.

Harald


Wanneer ben je daar geraakt om die foto's te nemen.
Of speelt hier het "relatie"-verhaal.

In ieder geval gewoon bangelijk om te zien hoe prachtig die restauratie werd uitgevoerd
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dreha

Het jaar weet ik niet meer juist.
Het was in elk geval de laatste zondag dan Antwerpen CS zijn 10 oude sporen nog gebruikte. Nadien zijn de grote verbouwingen begonnen.
Ik heb toen de kans gehad om door het hele station te lopen met een ingenieur van de bouwfirma.[:I]

Ervin,

Ik zal je de foto's nog bezorgen, moet ze wel nog inscannen kan dus een paar dagen duren.[:o)]

harald

n/a

Ervin,

Denk eens aan het machien , van onze vriend in Rijkevorsel.

Spoorse

ERVIN

Maar natuurlijk Locorail, helemaal vergeten, we zullen het er morgen eens over hebben.

Voor diegene die niet weten waar we over bezig zijn, een vriend van Locorail heeft een ongelooflijke,volledig computergestuurde,freesmachine, pracht van een ding.

Dit mocht ik toch even vermelden h? locorail??[:I]

Peter

Hierbij een foto waarop de witte lijnen op de perrrons een stukje te zien zijn. De Belgische omheining wordt nog vervangen door een Duitse "lattenzaun". De stomer baureihe 66 is van Lenz en heeft fantastische rijeigenschappen, is DCC, en zeer mooi afgewerkt.



Met vriendelijke groeten
Peter

renstimpie

Erwin

Een heel deel goede tips en plans kan je ook vinden in het boek Antwerpen op het spoor.  ik denk wel dat je de delen van PDM (ramen) kan gebruiken, mits je een en ander aanpast.
Veel succes,  jou idee voor deze fantastische overkapping zette mij terug aan het denken voor een klein schaliger projectje.

Groetels

ren&sTimpie

14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

n/a

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Maar natuurlijk Locorail, helemaal vergeten, we zullen het er morgen eens over hebben.

Voor diegene die niet weten waar we over bezig zijn, een vriend van Locorail heeft een ongelooflijke,volledig computergestuurde,freesmachine, pracht van een ding.

Dit mocht ik toch even vermelden h? locorail??[:I]



YEP[;)]