Ramen

Gestart door ERVIN, 22 januari 2007, 12:20:05 PM

ERVIN

Ik ben vandaag nog eens naar Antwerpen-Centraal geweest, ik heb een pak foto's genomen van de koepel, nu vraag ik mij af of je van deze ramen kan kopen, het gaat over de bogen in die ramen, zelf maken zou mss ook een optie zijn, maar daar heb ik absoluut geen ervaring mee.

Het gaat over deze bogen....

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen530.jpg/IMG

doomslu

Ervaring heb ik er niet mee, maar ik denk aan twee dingen :
- etsen
- printen op 'slides' (doorzichtige vellen)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kedeng Kedeng

Misschien kan je bij PB Messingmodelbouw zo ramen vinden.

janjozef

Ik denk niet dat zulk een ramen te vinden zijn, maar printen op slides is wel een oplossing, Bepaalde grotere profielen kunnen er ook nog op gelijmd worden, voor dat je het in elkaar steekt, Gewoon omgedraaid werken dan in realiteit;

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Inderdaad Jan, dat is een veel gebruikte techniek tegenwoordig. Je drukt (tekent of krast) de sijlen in heldere plastiekplaat of zeer dun glashelder acryl. Nadien uitsnijden/uitzagen en je hebt heel fijne stijlen. Het alternatief is etsen.
Met vriendelijke groeten
Peter

modelbaanHO

DPM (Design Preservation Models uit de VS) heeft dit soort van vensters in zijn gamma, onder het nummer 301-18 'Powerhouse Window'. Je kan eens kijken op hun website http://www.dpmkits.com/
DPM is verkrijgbaar bij Collectors Bank in Wilrijk.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ERVIN

Hoi Marklinhobaan, het zal wel aan mij liggen hoor, maar ik kan er niets van terug vinden op hun site??[:I]

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Bedankt Gerolf.[;)]

Net wat ik zocht.

janjozef

Met die vensters van DPM kan je nooit iets maken wat van ver ergens op de overkapping van het central station  lijkt. Voor fabrieksramen daarentegen zijn ze zeker geschikt

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ERVIN

@Janjozef, ze lijken er het eerste zicht toch op??
Maar als je iets beter weet dan hoor ik dat graag even van je.[;)]

Peter

Erwin,
een tijdje geleden stond er in de Miba een heel artikel over fijne vensterlijsten op je ramen te hebben. Je neemt heldere plastiek of dun acryl. Met een hele scherpe punt, bv. van een Exacto mesje kras je de omtrek van de lijnen er in, en vul het aan met verfstiften. In het artikel raden ze aan van Edding stiften te gebruiken. Ik heb deze verfstiften al zelf gebruikt en ze zijn inderdaad ideaal voor ramen en andere fijne dingen, temeer omdat je ze in verschillende diktes, ik dacht vanaf 0,3 mm en verschillende kleuren kan kopen. Ik heb ze oa. gebruikt om witte lijnen op mijn perrons te tekenen. (in Dtsl loopt er een witte lijn op 40 cm van de rand)
In de betere winkel van schoolbenodigheden vind je hier in Belgie Edding
Indien dit niet moest voldoen, kan je nog altijd Rotring tekenpennen nemen met vulhouders. Hier doe je de gewenste kleur in (verdunde hobby verf met fijn pigment) en je kan tekenen. De pennetjes zelf bestaan in een groot aantal diktes.
Een alternatief is en blijft natuurlijk etsen, maar dan moet je die dingen ook nog eens op je "glas" lijmen  (ook niet eenvoudig) want ik heb water en bloed gezweet (lui zweet) om de ramen Van Paul Bellon in het station van Kibri te monteren.
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Bedankt voor de tip Peter, maar dat gaat een heel werkje worden dan, als je weet dat mijn koepel meer dan 2.50m. lang is en 1.25m. breed,niet alleen aan de voorkant moet ik ramen voorzien, maar ook bovenop de koepel moeten van die strips gekleefd worden zodat het eruit gaat zien als ramen. Dan kijk ik toch eerst even of er nergens van die ramen te koop zijn, het is dus de bedoeling dat ik die ramen op mijn PVC-folie kleef.

En zo zou de bovenkant, er bij benadering, moeten gaan uitzien....



Behalve in het midden dan, bij mijn koepel loopt dat gewoon mee gebogen, dus zonder die uitstulping.


13erke

Ik zou omgekeerd werken Ervin, eerst een stevige doorschijnende folie leggen en vervolgens strips (plasticcard) of iets dergelijks aanbrengen voor de vertikale balken op de 2e foto, de horizontale balkjes zou ik gewoon met een viltift aanbrengen, of als je eeen beetje relief wil met geverfde plakband. Ik heb die techniek gebruikt bij mijn wachthokjes.
Misschien moet je eerst nog eens naar A'pen gaan en een loodrechte foto maken, die kan je dan omzetten naar een autocad tekening of iets dergelijks. Als je mij de grote maten geeft wil ik wel een autocadtekeningetje maken[;)] (maar dan na den blok :nog 10 dagen...)


13erke

Als je het niet snapt, ik wil altijd eens altijd eens langskomen he, ... maar dan na den blok[xx(]