Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N - II

Gestart door RobVille, 09 september 2026, 13:52:10 PM

RobVille

Een nieuwe poging. Blijft zonde om de modelbaan in de kliko te mikken. In ieder geval wordt deze versie minder gedetailleerd. De nadruk komt weer te liggen op het rijden met langere treinen. De wissels en rails van Kato, komen in het schaduwstation, in het zichtbare deel van de modelbaan wordt gebruikt gemaakt van Atlas, code 55. Het baanplan, simpel, een rondje ;)  Als inspiratie gebruik ik dezelfde bronnen als bij de bouw van Palisade Canyon, alleen een maatje kleiner. Trouwens een forumlid wil mij helpen met de vegetatie 8)

Goed, als eerste heb ik twee modules kaal gemaakt om vervolgens met de bruggen een opzetje te maken.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

grove den

Een goed idee dat je de bruggen iets hoger plaatst  zodat eronder meer "ruimte"" is voor het nabootsen van een- opgedroogde? -  rivierbedding!

RobVille

Voorlopig heb de module uit de modelbaan losgemaakt. Op die manier kan ik de kopschotten aanpassen tussen de modules. Als referentie wordt de hoogte van de bruggen gebruikt. Omdat de sporen aan beide zijden niet meer aansloten, heb ik het landschap gedeeltelijk verwijderd. Aan de rechterzijde wil ik het gebergte met de betonnen brug laten aansluiten. Als basis ga ik templexplaten stapelen, spoorbedding van dun hout hierop lijmen en vervolgens alles afwerken. Toch maar besloten om deze stap te maken. Een bestaande modelbaan aanpassen is onbegonnen werk.

Dit is het begin van de riviervlakte met de bruggen als startpunt.

Het middensegment.

De andere zijde van de delta met aansluiting naar het gebergte.

Rob
and

RobVille

De volgende stap is het plaatsen van de stroken van tempex. Op termijn wordt het landschap uit deze foam gesneden. De bruggen hebben nu hun definitieve plek en vanuit deze positie worden nu de aansluitingen met de rest van de rails bepaald. Toch maar weer twee bruggen besteld vanwege de breedte van de delta.

Links zie je de bruggen met de voorlopige aansluiting op het bestaande spoor. Enige aanpassingen moet ik nog maken.

Ook de aansluiting aan de rechterkant vergde de nodige aanpassingen.

Rob
and

RobVille

Nog even terugkomen om mijn beslissing om alle foto's uit mijn vorige topic te verwijderen. Alle ups en downs bij de bouw van deze modelbaan heb ik uitvoerig beschreven. Probleem dat ik onderschatte is de hoeveelheid aan materiaal, met name de vegetatieproducten, die in schaal N worden aangeboden. Natuurlijk heb ik ook de nodige fouten gemaakt. Ook zwaar geleund op de adviezen van leden van de diverse fora. Vaak werkten deze in de praktijk niet, immers spoor N is geen spoor H0. Wat ook opvalt is dat diegene die opmerkingen maken, zelf geen spoor N adepten zijn.

Steeds maar weer werd ik door forumleden eraan herinnert dat er een discrepantie was tussen de infrastructuur en het landschap met de vegetatie. Door deze kritiek, tenslotte is het mijn modelbaan, ging ik steeds meer twijfelen en was het plezier al gauw verdwenen.

Omdat ik het leuk vind om creatief bezig te zijn en deze hobby tal van facetten kent, ben ik opnieuw gestart met dit topic. Voor mij dient het ook als een stok achter de deur om bezig te blijven en zoals de naam al zegt "Ooit ..... "

Rob
and

RobVille

Vandaag bezig geweest met het slopen van de aanloop naar de heuvel. Ik had geen zin om vanaf de brugketen te klimmen. De bruggen op een hoogte uitgelijnd, om vervolgens een stukje van de helling bij de tunnel uit te hakken totdat ik op hetzelfde niveau zat. De rails op de gebogen module heb ik verder intact gelaten. De rest heb ik opgevuld met stroken tempex. Waarschijnlijk moet ik ook nog een nieuwe border aan de voorkant aanbrengen. Een bijkomend voordeel is een vlakker landschap.

Rob
and

Kautenbach

Dapper, Rob. Ik zie dat je gewoon voor de witte bolletjes/piepschuim gaat, leg je de daar de rails dan weer op ofzoiets ik t niet goed.

En wel ff testrijden he ;D

RobVille

Wim,

In ieder geval komen er kurkstroken onder de rails. Weet nog niet zeker of ik deze strips rechtstreeks op de tempex ga plakken dan wel eerst een dunne strook triplex. Keuze hangt af van de hoogte boven het maaiveld. De boel moet wel netjes waterpas liggen, toch! Testrijden, inderdaad een heikel probleem ;)

Rob
and

Kautenbach

Hi Rob,

Ik heb t ooit ook rechtstreeks op schuim gezet, maardaar heb ik veel van geleerd zeg maar :o

Ik maak n houten onderbouw onderde wegen en zeker onder het spoor, daar wil je geen verzakkingen in hebben was mijn les

Landschap wordt verderwel weer beetje zoals hetwas qua sfeer?

RobVille

Wim,

Goede tip, wordt dus een houten onderlaag. Op de andere modelbaan "Palisade Canyon" heb ik dezelfde werkwijze gebruikt. Opbouw uit gestapelde tempex en hierop een houten laag gelijmd ter breedte van het spoorbed. Vervolgens heb ik dit hout verder geïntegreerd met een mengsel gemaakt van het bekende poeder met de tempex. Dit materiaal is licht, sterk en gemakkelijk te bewerken waardoor je het landschap snel kan vormen, en natuurlijk makkelijk kan slopen ;D De sfeer blijft hetzelfde omdat ik ook bepaalde delen van de modelbaan niet verander maar weer integreer.

Op deze foto zie je de integratie van de houten plank in het landschap.

Rob
and

RobVille

Nog wat foto's. De houten plankjes liggen nu op het tempex. Later komen hier de kurkbeddingen met de rails te liggen. Ook begonnen met het bouwen van de brugpijlers.

Rob
and

RobVille

Weer een stapje verder. De ruwe vorm van de bruggenhoofden en pijlers zijn klaar. Twee bruggen staan nog in bestelling. Een overzicht.

Rob
and

RobVille

Nog steeds bezig met het aanbrengen van stroken tempex. Na droging van de lijm, kan ik beginnen met het uitsnijden van de contouren van het landschap.

Rob
and

SuSke

Ik hoop dat je dat uitsnijden met een thermische snijder doet, anders ligt je hele kamer vol met statische polypropyleenbolletjes  ;D

Maar goed, je bent gewoon herbegonnen en houd er uiteindelijk toch wel de moed in om het tot een mooi resultaat te brengen.
We blijven je volgen Rob. (en nu niet paranoia worden ;D)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 23 september 2026, 11:43:06 AM... anders ligt je hele kamer vol met statische polypropyleenbolletjes  ;D
Volgens mij is het polystyreen. Hoe dan ook, als je dat mechanisch gaat bewerken zit het spul echt overal.
In plaats van dit spul gebruik ik liever XPS, ook bekend onder de namen Roofmate of Floormate. Dat is ook polystyreen, maar op een andere manier geschuimd. Dat geeft minder rotzooi bij bewerken.