Nieuws:

Nu in MSM 270 TEST: NMBS reeks 17 van A.C.M.E./Treinshop Olaerts | L.S.Models I11 OUIGO | L.S.Models I11 EuroCity | NMBS stortwagen type 1212H van REE | Autotransporter TA52 van Makette | Kato Class 66 Lineas met geluid | Stoomloc nummer 4 VSM van ESU

Hoofdmenu

Perrons vrij toegankelijk?

Gestart door factageklerk, 24 juni 2026, 03:37:45 AM

Meester

Citaat van: Boemeltrein op Gisteren om 08:19:00 AMDe belangrijkste vastgesteld oorzaak voor dit zwartrijden is de "open toegang" naar het apenbaar vervoer en dus geen toegangsdrempels, perrons kennen geen poortjes of iets dergelijk.

Onzin natuurlijk, ook in landen met poortjes, zoals in Nederland, wordt er ontzettend veel zwartgereden. Een poortje is geen enkele belemmering voor de doorgewinterde zwartrijder om te betalen.

rgp

Gunter,

Dat malus systeem bestaat ook in België en men heeft het ..... afgeschaft, want te discriminerend, polariserend, enz. Dus Keep dreaming en bevestigt wat ik al gezegd heb: we zijn een volk dat mentaal volgevreten, lui, egoïstisch en slachtofferminded is.  >:(

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Boemeltrein

Het grote probleem is natuurlijk wel dat bij het belgisch openbaar vervoer de directieleden nooit op trein, tram of bus komen tenzij het voor een reportage is om op de tv te komen. Is het te min voor hen?.In tegendeel bij De Lijn bijvoorbeeld hebben de heren en dames directie hun eigen parkeerplaats. Ze staan dus mijlenver van hun core-business laat staan wat hun cliënten en personeel ervaren in de dagdagelijks realiteit. Het is zoals voetbal, als de trainer het probleem niet ziet gaat de ploeg ten onder. Een trainer moet ook mee op het veld bij zijn ploeg!
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Klaas Zondervan

Citaat van: Boemeltrein op Gisteren om 10:56:15 AMHet grote probleem is natuurlijk wel dat bij het belgisch openbaar vervoer de directieleden nooit op trein, tram of bus komen tenzij het voor een reportage is om op de tv te komen.
Is dat een bewezen feit, of een veronderstelling?

rgp

Gunter,

En als de directie (wat Haeck, Cornu dagelijks deden) dagelijks de trein nemen, de agressie en het zwartrijden gaan afnemen.

Gelooft ge dat zelf ?

Roland
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Boemeltrein

Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

janieburton

Gisteren van AC naar Brussel( controle  op de trein AC naar BC) gegaan en gisterennacht de trein vanuit Brussel Centraal naar Antwerpen Centraal genomen, was de laatste trein naar AC; het volk dat in de stationshal daar rondhing en op het perron stond was een panaché van bizarre mensen en op de trein was het ook niet beter. (Niemand gezien voor controle BC naar AC)

Ik denk dat toch de verschillende mensen geen ticket hadden(misschien was ik de enige met een ticket), ook iemand in het rijtuig die denkelijk iets had gesnoven want die liep op een moment de midden gang op en neer en kraamde wartaal uit.

Citaat van: Boemeltrein op Gisteren om 08:19:00 AMNet verscheen er in de Zwitserse pers een rapport over zwartrijden.
Er werden 1'173'295 reizigers betrapt zonder vervoerbewijs wat neerkomt op een verlies van inkomsten van ca 200 miljoen CHF of ongeveer 216.922.000 €. Wat zou dit in België zijn ?

En had men de perrons afgesloten en permanent toegangscontrole naar de perrons met personeel gehouden in de stations had men dan met die extra personeelskost goedkoper af geweest of had die personeelskost hoger geweest dan 200 miljoen CHF?

Citaat van: rgp op Gisteren om 12:03:30 PMGunter,

En als de directie (wat Haeck, Cornu dagelijks deden) dagelijks de trein nemen, de agressie en het zwartrijden gaan afnemen.

Gelooft ge dat zelf ?

Roland

Wat moet er dan juist gebeuren om het zwartrijden af te laten nemen?

Peter

Waarom niet zoals in Duitsland waae in de meeste stations de automaten voor treinkaartjes op de perrons staan
en in de treinstellen staan ook nog die automaten voor je kaartjes

DSCN1816 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Gunter,

Je plaatst vraagtekens bij Haeck. Wel ik heb vergaderingen bijgewoond voor TW onder zijn leiding en idd zo n chef past niet meer in onze pampermaatschappij.

Roland
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Meester

Citaat van: Peter op Gisteren om 18:00:03 PMWaarom niet zoals in Duitsland waar in de meeste stations de automaten voor treinkaartjes op de perrons staan
en in de treinstellen staan ook nog die automaten voor je kaartjes

En dan koopt de zwartrijder ineens wel een kaartje ?

vlummens

Voila, mijn aanvraag is getekend teruggestuurd.
Moeilijk is het niet, een vriendelijke mail naar c o r p o r a t e - p r @ n m b s . b e met de vraag of het mogelijk zou zijn om een spotterstoelating te krijgen om te filmen en foto's te nemen vanop de perrons zonder vervoersbewijs.
Mijn gegevens meegegeven, adres, gsm, email en na 4 dagen een mail terug met het te ondertekenen document.

---------------------------------------------------------------
Beste,

Graag zou ik toestemming krijgen om als treinspotter de perrons te mogen betreden  zonder vervoersbewijs.
De foto's die ik neem hebben geen commercieel doel en zijn enkel als hobby bedoeld.

Mijn gegevens:

Jan Vlummens
3130 Betekom

email: **************
tel. : *************

Alvast bedankt.

met vriendelijke groeten,
Jan
---------------------------------------------------------------

Nu niet vergeten om het in 2027 te vernieuwen.

Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

Meester

En hoe heb je die PDF getekend ?
Eerst uitgeprint, getekend en weer ingescand ?