Perrons vrij toegankelijk?

Gestart door factageklerk, 24 juni 2026, 03:37:45 AM

vanmiegroet

Citaat van: stefanic op 06 juli 2026, 08:22:58 AMDe pagina op de NMBS-website is ondertussen aangepast:
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sncb/contact/shootings

Goede zaak van de firma, nu is het duidelijk en kan er geen discussie meer zijn  :)

Citaat van: SuSke op 06 juli 2026, 12:24:49 PMNiets over het beruchte 'perronkaartje", zelfs niet na gebruikmaking van de zoekfunctie.
Dan is het duidelijk: buiten het perron wachten. Al vermoed ik dat er hier een soort van "gedoogbeleid" zou kunnen zijn: de echte wuivers zullen vermoedelijk niks te moeten hebben vrezen. Wie effectief niks te zoeken heeft op het perron kan een spontane uitnodiging tot sponsoring der spoorwegen ontvangen bij een biljettencontrole  ::)

janieburton

Citaat van: SuSke op 06 juli 2026, 12:24:49 PM
Citaat van: stefanic op 06 juli 2026, 08:22:58 AMDe pagina op de NMBS-website is ondertussen aangepast:
https://www.belgiantrain.be/nl/about-sncb/contact/shootings

Eenduidig en duidelijk voor wat de fotografen en spotters betreft.
Niets over het beruchte 'perronkaartje", zelfs niet na gebruikmaking van de zoekfunctie.

Duidelijk maar nog steeds geen duidelijkheid wat voor de NMBS professioneel materiaal is.

Men spreekt over professionele  filmopnames en fotoreportages ttz:

"Wil je een fotoreportage maken in een trein of station? Of wil je een trein of het station gebruiken als locatie in je volgende film? Dat kan! Hou er wel rekening mee dat je voor alle film- en fotoreportages met professioneel materiaal een schriftelijke toelating nodig hebt, ook voor studie-of privédoeleinden."

Hier in deze tekst staat: ook voor studie-of privédoeleinden, wat is het criteria om te bepalen wat professioneel materiaal is of niet?

De aankoopprijs van het fototoestel of videocamera?

De grootte van het fototoestel of videocamera?

Eventueel het merk?

Voor iemand van securail kan een bepaald type fototoestel professioneel zijn en voor een andere persoon van securail kan dat dan misschien niet professioneel materiaal zijn en voor een kaartjesknipper dan misschien wel.

Meester

Citaat van: janieburton op 06 juli 2026, 21:01:00 PMVoor iemand van securail kan een bepaald type fototoestel professioneel zijn en voor een andere persoon van securail kan dat dan misschien niet professioneel materiaal zijn en voor een kaartjesknipper dan misschien wel.

In voorkomende gevallen zal de rechter daar dan maar een uitspraak over moeten doen. Niet al te druk over doen, lijkt mij.

vanmiegroet

Citaat van: janieburton op 06 juli 2026, 21:01:00 PMHier in deze tekst staat: ook voor studie-of privédoeleinden, wat is het criteria om te bepalen wat professioneel materiaal is of niet?

Dag Janie,
Of iets al dan niet een professionele uitrusting is hangt af van de persoon die de controle uitvoert.
Als je echt zeer strakke definities wilt van iets dat professioneel materiaal is of niet, dan ga je sowieso een doos van Pandora openen die niet geopend moet worden. Ik zie geen nut in van een enge definitie van "professioneel materiaal", het zal puur contextueel zijn.

Een familie dat vlug met de spiegelreflex-camera een foto maakt is ok, wie vlug vlug met een camcorder een grappig filmpje maakt gaat ook niet in de problemen geraken. Maar ga je beginnen met projecten waarbij je bv. backlight gebruikt of filmpjes met een boom-mike dan voel je zelf aan dat dit redelijk professioneel materiaal begint te worden.

Maar waarschijnlijk stel je de vraag "ja maar Ruben, wat met ons treinspotters?!" Geen probleem, daarvoor hebben we deze alinea op de website:
CiteerBen je een échte trainspotter en beschik je niet over een vervoersbewijs, dan dien je best een aanvraag in via corporate ( a t ] prnmbs.be, en dan kunnen wij jou op relatief korte termijn een toestemmingsdocument opmaken.
Wil je dus met jouw gear gaan treinspotten? Vraag een toestemming en je bent zeker van jouw stuk. Natuurlijk kan je proberen te gaan treinspotten zonder toestemming maar dan weet je aan welk spel je gaat deelnemen  ::)

factageklerk

[/quote]

De aankoopprijs van het fototoestel of videocamera?

De grootte van het fototoestel of videocamera?

Eventueel het merk?

Voor iemand van securail kan een bepaald type fototoestel professioneel zijn en voor een andere persoon van securail kan dat dan misschien niet professioneel materiaal zijn en voor een kaartjesknipper dan misschien wel.

[/quote]

:-\  Wat heeft dat nu in hemelsnaam met dit draadje te maken....... ::)

Het is nu duidelijker wie er gewoon graag wil zitten vraagt een toelating aan...... al zit je daar nu als student van de kunstacademie treinen te tekenen.

janieburton

:-\  Wat heeft dat nu in hemelsnaam met dit draadje te maken....... ::)

Het is nu duidelijker wie er gewoon graag wil zitten vraagt een toelating aan...... al zit je daar nu als student van de kunstacademie treinen te tekenen.

[/quote]

Joris, het heeft er mee te maken.

Lees goed wat er op die pagina staat: https://www.belgiantrain.be/nl/about-sncb/contact/shootings

In het gedeelte waar men de uitleg geeft wat men moet doen als spotter staat volgende vermeld:

Maak je dus een foto of filmpje zonder professioneel materiaal en zonder commercieel doel (bv. vakantiefoto's), én beschik je over een vervoersbewijs,........

En de verwijzing "zonder professioneel materiaal" of "professioneel materiaal" kan voor mij en misschien andere spotters die met " het beter materiaal" dan de gewone spotter foto's nemen een probleem vormen omdat wat wel of niet professioneel voor interpretatie vatbaar is door de controlerende persoon  en zoals Reuben aangaf " quote: "Of iets al dan niet een professionele uitrusting is hangt af van de persoon die de controle uitvoert., en dit kan en zal ooit tot discussies leiden.

En natuurlijk een strikte definitie van wat wel en niet professioneel materiaal kan de doos van pandora openen, zoals Reuben schrijft.

janieburton

Citaat van: vanmiegroet op 06 juli 2026, 22:05:11 PM
Citaat van: janieburton op 06 juli 2026, 21:01:00 PMHier in deze tekst staat: ook voor studie-of privédoeleinden, wat is het criteria om te bepalen wat professioneel materiaal is of niet?

Dag Janie,

Wil je dus met jouw gear gaan treinspotten? Vraag een toestemming en je bent zeker van jouw stuk. Natuurlijk kan je proberen te gaan treinspotten zonder toestemming maar dan weet je aan welk spel je gaat deelnemen  ::)

Reuben, het is geen kwestie dat ik dat document niet wil aanvragen (heb ondertussen een mailtje gezonden naar corporate-pr@nmbs.be met de vraag om een toelating als spotter) maar als de controlerende persoon in kwestie niet goed geslapen heeft of ambras heeft met zijn minnares of vrouw dan kan elke spiegelrefelx fototoestel opdat moment een professioneel toestel zijn in zijn ogen en hij of zij verbiedt dan dat je foto's maakt.

En weet je waarom ik zo gefocust ben over dit,  is omdat ik ooit in Train World foto's nam (zonder flash) met mijn oude Canon spiegelrelex fototoestel  er iemand van TW mij aanraadde  om verder foto's te nemen met mijn smart phone.  (diplomatisch gezegd dat ik moest stoppen met mijn spiegelreflex)

rgp

Janie,

TW en NMBS zijn twee verschillende firma's.

Aan TW maak ik liever geen woorden meer vuil ::)

En waarom blijven neuten, als een "vergunning" aanvragen simpel en duidelijk is.  En neem je clubkaart mee.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Meester

Citaat van: janieburton op Gisteren om 01:17:39 AM... met mijn oude Canon spiegelrelex fototoestel  er iemand van TW mij aanraadde  om verder foto's te nemen met mijn smart phone.  (diplomatisch gezegd dat ik moest stoppen met mijn spiegelreflex)....

Dat was opzich een prima advies van TW. Met een goede Smart Phone is het vaak veel beter foto's trekken in moeilijke donkere omstandigheden dan met een spiegelreflex.

Boemeltrein

Een pro of een amateur die een beetje thuis in de fotografie zal wel een onderscheid kunnen makken in fotoapparaten maar een leek in fotografie en dat zijn toch de meesten, voor hen is een camera een camera of zoals op zijn Antwerps, ne Kodak ;D  dus daar zie ik niet zo een probleem.
Wat wel is met deze regel inzake perrontoegang is dat nu het personeel het recht heeft om te verifiëren of je wel op dat perron moet zijn dmv je ticket te controleren en ik denk dat menig nmbs-medewerker bomma of bompa niet van het perron zullen smijten als ze hun kleinkind uitwuiven of omgekeerd maar bepaalde personen kunnen door hun gedrag het personeel uitnodigen om hen te controleren :o
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Meester

Precies, een regel om te kunnen ingrijpen indien nodig. Meer niet.

factageklerk

Ik denk dat spoorwegpersoneel perfect kan inschatten wie goede bedoelingen heeft en wie niet. Ik heb het in ieder geval aangevraagd tot nu toe nog geen reactie gehad maar het is vakantie voor iedereen ook natuurlijk. Eigenlijk zouden ze dat toch perfect aan de mobibkaart kunnen toevoegen.

just4fun

'Professioneel materiaal' gaat niet alleen over het toestel dat gebruikt wordt maar ook over het beeldmateriaal dat geschoten wordt.
Wat doet de cameraman of -vrouw met de beelden. Is het voor thuisgebruik of wil diegene die het beeldmateriaal gemaakt heeft er persoonlijk geldgewin mee genereren.
En welk beeldmateriaal nu effectief voor professionele doelen is en welk niet, is voer voor juristen en zal hier op het forum nooit kunnen beslecht worden.

Paul