Nieuws:

Nu in MSM 263 TREINSAMENSTELLING: De Autozug autoslaaptrein Berlijn – Bordeaux

Hoofdmenu

Function Mapping ESU Decoder

Gestart door ERVIN, 13 december 2025, 19:50:39 PM

modelbaanHO

Dag Dirk,

Bedankt voor het werk dat je er hebt ingestoken !
Maar ik realiseer me nu pas dat bij Roco vanuit de fabriek ZIMO decoders worden gebruikt.
Ik ga proberen om met het JMRI programma de functie mapping te doen zoals jij die voorstelt.
Lukt dat niet dan ga ik de ZIMO vervangen door een ESU.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

D_Loc

Met de Zimo zou het zeker moeten lukken want daar is die PCB in de Roco op ontworpen (met name die AUX9 / AUX10 op pinnen 3 en 4).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ceuleer

Citaat van: D_Loc op 20 december 2025, 00:36:51 AM
Citaat van: ceuleer op 19 december 2025, 23:09:39 PMNu heb ik die ook samen met de rangeerfunctie gezet, dit zal verkeerd zijn, want rangeren gebeurt met frontlichten die branden langs beide kanten, is dat zo ?
Ja, dat is zo maar dat is dus helaas niet in te stellen met deze PCB.
Om het wisselen van de lichten tijdens het rangeren te voorkomen zou je met 2 functietoetsen voor rangeren kunnen werken waarbij bij de ene functietoets altijd de frontverlichting van cabine1 brandt ongeacht de rijrichting en bij de andere functietoets die van cabine 2.
Ik kan dat wel voor je instellen, als je dat zou willen en je er niet zelf uitkomt.

Je zou voor de rangeerverlichting overigens AUX1[1] en AUX2[1] kunnen gebruiken en deze in Function Outputs niet op pinken zetten (maar misschien is dat al het geval).

Hé Dirk,

ik heb de file nog wat aangepast, de verlichting naargelang rijrichting werkt nu, ook heb ik de pinklichten veranderd in gewone lichten tijdens het rangeren.
Alleen de rangeerlichten langs beide kanten tegelijk laten branden lukt me niet.
Wel heb ik op een moment de frontlichten zover gekregen dat ze langs dezelfde kant blijven branden naargelang de rijrichting, maar ook maar langs één kant, en telkens dezelfde kant.
Ik heb deze regel dan ook terug verwijderd.
Zo is het nu ingesteld.

ERVIN

Dit ga ik ook eens toepassen op mijn model Gunter , bedankt voor het delen.
En Dirk nogmaals van harte bedankt wat je hier allemaal verwezenlijkt.  ;)

D_Loc

Ik zal straks nog even wat mapping regels geven om de verlichting per richting vast te zetten.
Dirk

D_Loc

Als het goed is zou met onderstaande mapping het rangeerlicht per richting vastgezet kunnen worden ongeacht de rijrichting:

Met F3 schakel je de rangeerstand in (initieel gaat frontverlichting aan de tegenovergestelde kant gaat branden) en met F3 + F9 switch je de verlichting naar het andere front.
Ik heb bij alle andere lichtfuncties m.u.v. cabineverlichting "Not F3" toegevoegd zodat je geen vreemde lichtsituaties krijgt.

De mapping met alleen Forward: Rear light[1] krijgt "Not F3" en "Not F9" toegevoegd.
Dirk