Function Mapping ESU Decoder

Gestart door ERVIN, 13 december 2025, 19:50:39 PM

ERVIN

Ik heb het al met veel collega's gehad over de Function Mapping bij ESU decoders , in de handleiding wordt er met geen woord gesproken over hoe je al deze functies moet ingeven en waar ze precies voor dienen , met als gevolg een zoektocht die uren in beslag neemt en waarvan meestal het resultaat negatief is , M.A.W het lukt niet , is er iemand die onderstaande Function Mapping eens van A tot Z kan uitleggen hoe alles nu precies werkt.
En hoe je aan al die ingegeven parameters komt. Deze is van een LS Models Vectron.

Schermopname (1) by Erwin Janssens, on Flickr

D_Loc

Ik zit een beetje verwonderlijk naar deze mapping te kijken omdat ik Front light en Rear light alleen bij F6 gekoppeld zie (vermoedelijk is dat rangeerlicht). Verder lijkt er in deze mapping niets richtingsafhankelijk te zijn ingesteld (er staat wel forward/reverse op de regels maar daar is telkens dezelfde AUX gekoppeld dus gaat m.i. geen effect hebben en had dan net zo goed 1 regel kunnen zijn waarbij de richting genegeerd wordt).

Kun je eens bij compatibiliteit kijken of SUSI misschien geactiveerd is mogelijk wordt daar de richtingsaanhankelijkheid bepaald.

Of mij even de file sturen zodat ik zelf even kan kijken?

Ik neem tenminste aan dat dit een goedwerkende mapping is die in de afbeelding staat.

En heb je misschien een handleiding met de functies, dit kan helpen bij het beschrijven van de mapping anders worden het aannames.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ACFI

Ervin,

ik vind de ombouw- en programmeervideo's van Meadow78 fijn. Hij heeft o.a. een kleine serie over het gebruik van de ESU programmer (en Märklin programmer) en hoe dingen gradueel op te bouwen.

Is natuurlijk nog altijd iets anders dan het debuggen van iemand anders programmeercode. Vooral als er gebruik gemaakt wordt van Auxen en hokus-pokus op de printplaat.

ACFI

ERVIN

@D_Loc ( Dirk ) mail is onderweg.
@ACFI , bedankt voor deze link , heb ik meteen bij mijn favorieten gezet , morgen eens naar kijken.

D_Loc

File bekeken en er ontbreekt cruciale informatie in de scherm afbeelding vandaar dat ik er geen chocolade van kon maken  ;D
Dit deel hoort er nog bij (ter info: er is geen SUSI gebruikt):

Dit zorgt voor de richtingsafhankelijkheid om de lichten te wisselen. Er is geen functie aangekoppeld, dat betekent dat deze altijd actief is zodra de loc op het spoort wordt gezet.
Met F6 worden beiden gelijktijdig onafhankelijk van de richting geactiveerd waardoor je rangeerlicht krijgt, zoals ik nu zie krijg je alleen rangeerlicht als F0 is ingeschakeld.

Heb je misschien nog een overzichtje met de lichtfuncties, zodat ik de AUX'en aan de betreffende verlichting kan linken. Dit helpt bij het uitleggen.
Dirk

modelbaanHO

Wanneer hier resultaat wordt bereikt ben ik zeer geïnteresseerd. Ik heb ook een ROCO Vectron van de BLS met hetzelfde probleem.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

D_Loc

Roco zou geen probleem mogen zijn omdat ze normaalgesproken in de handleiding aangeven welke verlichting op welke AUX zit aangesloten.

Dat is bij LSM en VBV een blackbox van LSM kan ik ook geen handleiding online vinden dus heb geen idee wat de functietoetsen zouden moeten doen. Ik zal straks een beschrijving maken op basis van aannames.

Als je het catnr geeft ga ik kijken of het inderdaad in de handleiding staat, bij Roco is deze over het algemeen wel online te vinden.
Dirk

ERVIN

Van de handleiding van de LS Vectron

F0 => Lichts on / off
F1 => Not Used
F2 => High Beam
F3 => Not Used
F4 => Not Used
F5 => Interior light in front cab
F6 => Shunting speed + shunting light - both ends white
F7 => End 1 : light on / off
F8 => End 2 : light on / off
F9 => Not used - blinking white lights in front
F10=> Not used - Top light on / off

Bedoelde je dit Dirk?

D_Loc

Yep dat bedoelde ik, nu kan ik bepalen waar wat zit en het beschrijven
Dirk

D_Loc

Komt ie dan:

Functies
F0=>Lichts on / off
F1=>Not Used
F2=>High Beam
F3=>Not Used
F4=>Not Used
F5=>Interior light in front cab
F6=>Shunting speed + shunting light - both ends white
F7=>End 1 : light on / off
F8=>End 2 : light on / off
F9=>Not used - blinking white lights in front
F10=>Not used - Top light on / off

AUX toewijzingen
AUX1[1] + AUX2[1]=>Grootlicht
AUX1[2] + AUX2[2]=>Knipperlicht
AUX3=>3e frontsein (top licht)
AUX4=>frontseinen (links + rechts)
AUX5=>sluitseinen
AUX6=>Cabineverlichting

Ter info:
- AUX1 heeft twee instellingen nl. AUX1[1] en AUX1[2]
- AUX2 heeft twee instellingen nl. AUX2[1] en AUX2[2]

Hoe deze zich gedragen kan worden ingesteld in de Function Outputs, voor de DB Vectron zijn deze als volgt ingesteld:
AUX1[1] AUX1[2]

AUX2[1]AUX2[2]
Bij beide outputs is de eerste van de twee als gewoon licht ingesteld terwijl de tweede als flash light is ingesteld, door bij één van de twee flash lights de fase te verschuiven ontstaat er een om-en-om situatie. [edit]Echter omdat bij de tweede flash light de helderheid op slechts 1 staat verwacht ik dat het misschien niet om-en-om is maar aan-uit-aan[/edit]

De mapping (de niet gebruikte functies onder F9 voor het overzicht maar even verwijderd):

Ik heb de verschillende functies omkaderd zodat ik daar naar kan verwijzen in de functiebeschrijving.

In de (geneste) tabellen hieronder probeer ik te beschrijven wat er gebeurt door de betreffende functie, met "Wordt uitgeschakeld door .." is hetgeen dat wordt bepaald door NOT in de functie mapping.

FunctietoetsenOmschrijving
F0=>Verlichting (frontverlichting inclusief derde frontsein + sluitverlichting) (AUX3 + AUX4 + AUX5) (bruine kader + grijze kader + rode kader)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
F0 + F2=>Grootlicht (groene kader)
Wordt uitgeschakeld door F2=>gewone frontverlichting (AUX3) (grijze kader)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
F0 + F5=>Cabineverlichting (blauwe kader)
F0 + F6=>Rangeerlicht (AUX3 + AUX4) beide zijden gelijktijdig (gele kader)
Wordt uitgeschakeld door F6=>Sluitverlichting (AUX5) (rode kader)
=>Cabineverlichting (AUX6) (blauwe kader) - vind ik vreemd waarom zou je cabineverlichting uitzetten bij rangeren?
F0 + F9=>Knipperende verlichting op basis van grootlicht (AUX1[2] + AUX2[2]), inclusief 3e frontsein (AUX3) (paars kader)
Wordt uitgeschakeld door F9=>Standaard frontverlichting (AUX4) (grijze kader)
=>Grootlicht AUX1[1] + AUX2[1], deze wordt omgewisseld door de tweede instelling van AUX1 en AUX2 welke als knipperen staat ingesteld (zie boven)
F0 + F10=>
Wordt uitgeschakeld door F10=>3e frontsein (top licht) (AUX3) (bruine kader)

Richtingsafhankelijke functies:

FunctietoetsenOmschrijving
F0 + F7 + vooruit=>Trein duwen: frontverlichting uit en sluitverlichting aan
Wordt uitgeschakeld door F7=>Derde frontsein (AUX3) (bruine kader)
=>Gewone frontseinen (AXU4) (grijze kader)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
F0 + F8 + vooruit=>Trein trekken: frontverlichting aan en sluitverlichting uit
Wordt uitgeschakeld door F8=>Sluitverlichting (AUX5) (rode kader)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
F0 + F7 + achteruit=>Trein trekken: frontverlichting aan en sluitverlichting uit
Wordt uitgeschakeld door F7=>Sluitverlichting (AUX5) (rode kader)
F0 + F8 + achteruit=>Trein duwen: frontverlichting aan en sluitverlichting uit
Wordt uitgeschakeld door F8=>Derde frontsein (AUX3) (bruine kader)
=>Gewone frontseinen (AXU4) (grijze kader)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo, door al die NOT functies wordt het er niet makkelijker op om het uit te leggen.

Die cabineverlichting vind ik wel dubieus dat die uitgezet wordt bij het aanzetten van de rangeerverlichting maar ik denk dat ze dat gedaan hebben omdat anders in beide cabines gelijktijdig de verlichting gaat branden wat niet erg realistisch is.
(Erwin, kan je bevestigen dat de cabineverlichting inderdaad uitgaat als je rangeerverlichting aanzet, dwz F0 + F5 aanzetten (cabineverlichting zou aanmoeten gaan) en dan F6 extra aanzetten (cabineverlichting zou uit moeten gaan) en rangeerverlichting aan)

[Edit 15-12-2025]
Dit ook nog maar even toegevoegd uit de post die ik eerder had geplaatst
Onderstaande deel van mapping zorgt voor het wisselen van de lichten op basis van de rijrichting.
Er is geen functie aangekoppeld, dat betekent dat deze altijd actief is zodra de loc op het spoort wordt gezet.:
Dirk

modelbaanHO

Citaat van: D_Loc op 14 december 2025, 17:17:26 PMAls je het catnr geeft ga ik kijken of het inderdaad in de handleiding staat, bij Roco is deze over het algemeen wel online te vinden.

Roco 70681, handleiding zit erbij.
Ik heb geprobeerd om met een ESU programmer de functiemapping te wijzigen, maar dat lukte niet. ttz. ik kon de gegevens in de decoder wel wijzigen maar het wijzigde niets aan de lichten.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.

D_Loc

Dirk

modelbaanHO

Luc.

D_Loc

Citaat van: modelbaanHO op 15 december 2025, 12:22:58 PM
Citaat van: D_Loc op 15 december 2025, 09:54:43 AMIk zal vanavond even kijken.
Bedankt !!

Waar ben ik aan begonnen ???

Ik heb de handleiding gedownload en bekeken en ik krijg het idee dat er een fout in de handleiding staat m.b.t. de PLUX22 pinnen.
PLUX 22 indeling uit de Roco handleiding van 70861

PLUX22 uit de ESU handleiding van een Lokpilot 5

Om te vergelijken moet je de een van boven naar beneden bekijken en de ander van beneden naar boven.

Maar wat er volgens mij niet klopt zijn pinnen 1, 3 en 4.
PIN 1 is AUX10/Wielsensor en de  Pinnen 3 en 4 zijn voor SUSI bij de ESU decoder.

Nu wordt er in de Roco handleiding wel gesproken over SUSI dus mogelijk bedoelen ze daar SF9 en SF10 mee of gewoon F0-SF0 forward en F0-SF0 reverse...

Op diezelfde pagina staat tevens hoe je de sluitverlichting moet instellen, dat is dus een combinatie van AUX7 + AUX9 of AUX10 afhankelijk van de rijrichting.
Probleem is echter dat de echte AUX9 helemaal geen PIN heeft alleen een soldeer pad (en is een functie-uitgang dus geen power) en de echte AUX10 (op pin1) ook slechts een functionele uitgang is en dus geen power heeft.

Hoe meer ik er over nadenk, vermoed ik dat AUX7 + SUSI F0-FS0 Forward en AUX7 + SUSI F0-FS0 Reverse zorgt voor de juiste wisseling van de sluitlichten maar het blijft een aanname...

Kun je jouw file eens sturen, dan zal ik eens kijken of ik er een werkend geheel van kan maken.
Misschien ook nog even aangeven onder welke functietoets je welke verlichting wilt hebben.

Ik snap in ieder geval waarom je er niet uitkomt, wat een puinzooi...
Dirk

ERVIN

Sorry Dirk , ik ben begonnen met deze vraag hier te stellen. ;D
Op je vraag van mijn DB Vectron , F0 + F5 cabineverlichting gaat aan , als ik F6 intoets gaat de cabineverlichting uit en heb aan beide kanten wit licht ( rangeerlicht)

Ik heb je ook een PM verzonden met mijn ESU file van de Roco BLS Vectron , bij mij ging de verlichting wel zoals het hoorde.
Als je wil stuur ik de file ook even door naar Luc? Dan kan hij het eens proberen.