Nieuws:

Nu in MSM 267 PRAKTIJK: Emmanuel Nouaillier

Hoofdmenu

Mislukte rivierbedding

Gestart door marimon, 08 november 2025, 11:57:57 AM

marimon

Ik heb een uitgedroogde rivierbedding nagebootst bestaande uit een grondlaag van keukenpapier gelijmd in behangerslijm. Na droging van een paar weken dit met Vallejo acrylverf beschilderd en terug enkele weken laten uitdrogen.
Drie dagen geleden dit overgoten met Noch modelwater. Vandaag moet ik vaststellen dat dit product volledig opengebarsten is en ik dit zomaar in gescheurde vellen kan afpellen van het oppervlak.
Wat heb ik mis gedaan? Wat is een oplossing?

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Koen

Dag Marc,

Ik raad je aan om de rivierbedding met Mifoshape te vormen. Na uitdrogen, detaillering, ... kan je deze perfect overgieten met een hars.
Op deze wijze heb ik de Rhône van de mijn baan gebouw (zie draadje "Le Varonay")

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Kautenbach

Jep, zo doe ik het ook, t spul,is makkelijk te verwerken en sterk ;)

59erke

Of je nu mifoshape, gips, of keukenpapier gebruikt maakt volgens mij niet uit.

Er moet juist gezorgd worden dat de ondergrond goed gefixeerd is en zeker geen vocht kan opslorpen. Ik vermoed dat het mengsel papier,lijm toch niet geheel gefixeerd was en daardoor het product heeft opgeslorpt.

Beter is om het keukenpapier te voorzien van laagje gips en dit te verven. Zeer goed laten drogen en dan een nieuwe poging wagen. Zo heb ik het toch altijd gedaan.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

erik de noorman

Keukenrolpapier bevat luchtkussentjes tussen de lagen papier om beter te absorberen.
Keukenrol heb ik eenmaal geprobeerd en had er ook geen goeie ervaring/resultaat mee. Bij het verwerken van keukenpapier met behangerslijm blijven er teveel luchtbellen tussen de lagen papier. Ik gebruik dubbel gelaagd wc papier. Laag per laag verwerken met voldoende behangerslijm. Net voor het volledig uitgedroogd is verven met latexverf en modelleren en dan volledig laten uitdrogen. Daarna inkleuren en afwerken met glans vernis of met watereffectproduct.
Ijzersterk, flexibel en toch gemakkelijk na te bewerken.

Erik.

raf

geen rivier of beek maar zo heb ik het gedaan met epoxy

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

marimon

Dit is hoe mijn rivierbedding er uit ziet  ::)
Volgens jullie info zal ik dus beter een epoxyhars gebruiken.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Peter

Marc, als ik een goede raad mag geven. Er zijn verschillende gekende Duitse modelspoormerken
die zeer goede setjes met rivier produkten  hebben gaande van
zeer goede verhardende vloeistoffen en alles wat je nodig hebt voor bv watervallen enz
te maken.
Een zeer goede keus is bv. Faller-Heki-Noch-Lars op het hof  en ik dacht vroeger (het beste Silhouette ) die
waarschijnlijk ook hier in Belgie en Nederland te koop zijn
Met vriendelijke groeten
Peter

Koen

Citaat van: marimon op 09 november 2025, 17:25:03 PMDit is hoe mijn rivierbedding er uit ziet  ::)
Volgens jullie info zal ik dus beter een epoxyhars gebruiken.

Expoyhars is niet noodzakelijk. Ik heb 4 lagen glansvernis gebruikt. Daarna golven gemaakt aan de hand van Woodland producten met dit als resultaat:

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

... wat ik persoonlijk nog niet zo slecht vind...
Nooit te oud om te leren

RUNE

Een andere manier om water te imiteren.
Ik gebruik de manier van faux-water-painting. Hier een filmpje hoe dit in zijn werk gaat :

https://www.youtube.com/watch?v=uSXTAMBIhOM&list=PL5Fc7Hc5wK_rKE40jrjm5SVgNG7JzchN8&index=29

Voorbeeld van mijn diorama
20250925_104512 by rudi nelissen, on Flickr

Sikko

Sowieso is dat hele YT-kanaal een goudmijn voor allerhande technieken en scratchbuilding  :)

Ik heb het voor Zeebeke ook geschilderd, daarna een laag high gloss vernis erover en toen de golfjes afgewerkt met meerdere lagen Modge Podge gloss waar ik met de airbrush hele lichte golfjes in heb geblazen.

Ik vind dat verkiesbaar boven epoxy omdat je over elke stap van het proces de controle hebt, en als je niet tevreden bent pas je aan voordat je naar de volgende stap gaat. Bij gekleurde epoxy is toch een beetje een op hoop van zegen en als het niet zo wordt als je hoopte, kan je het eigenlijk niet meer fixen.

raf

de epoxy is glas helder dus geen pleurstof er in de kleur zit op de bodem
ik heb geen golven daar het stilstaand water is .
maar daar werk ik nog aan want water staat nooit helemaal stil
wat ik van epoxy goed vind is dat je in lagen kunt werken

de man die van de springplank duikt en het vrouwelijke figuurtje dat onder water zwemt
dat effect krijg je met geen enkel ander product .net als de verlichting onder water .
de haven is een module bak die dus moet verplaatst kunnen worden en de epoxy brengt ook stevigte aan de module

maar zo heeft ieder product zijn voor en nadelen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.