Nieuws:

Nu in MSM 269 REPORTAGE: On traXS 2026

Hoofdmenu

Modelspoor op youtube

Gestart door modeltreinbart, 10 september 2025, 10:42:27 AM

modeltreinbart

Dikwijls zit ik op youtube te kijken naar modelspoor maar dikwijls kijk ik ook naar : hoe maken ze dit of hoe vervuilen ze dat, met andere woorden de techniek er achter.
Maar Belgisch materiaal behalve modelspoorwegen of groot bedrijf is er weinig in dit genre te vinden.
Stel dat er een youtube kanaal zou zijn die zich richt op de belgische modelspoor en bijvoorbeeld besprekingen doet over materiaal zoals bijvoorbeeld goederenwagons en dit volledig uitwerkt met volledige uitleg wat de letters betekenen en daarna een wagon vervuild zoals die in het echt zou rijden. Zou daar animo voor zijn ? Ok we hebben x aantal jaren geleden in msm de verschillende type goederenwagons zien verschijnen en sommige werden dan vervuild , maar het zien doen zoals bij een workshop of via youtube maakt de stap volgens mij kleiner dan via foto's.
Geef gerust jullie mening.
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

SuSke

Kan een goed idee zijn Bart, maar ik zie een aantal practische problemen waarmee ik ook wordt geconfronteerd.

Het maken van een mooi filmisch verslag maakt een investering in degelijk materiaal en opstelling noodzakelijk. Je hebt immers je beide handen nodig als je aan het werk bent. Het klopt dat je tussen de meeste stappen wel tijd hebt om een foto te gaan nemen van je resultaat, maar om de boel continue te filmen heb je een statief nodig (dat dan dikwijl in de weg staat) of een 2de man die op je vingers staat te zien terwijl je bezig bent.
Daarnaast heb je nog een boel extra werk om alles netjes in beeld te krijgen met een commentaarlijn of een 'voice-over'. Allemaal dingen die er bovenop komen, naast de basis hobby.
Vandaar dat een fotoverslag meestal eenvoudiger is, maar tussentijds stoppen is niet altijd evident. Zeker al niet wanneer je in een process van 'nat-in-nat' vervuiling gaat werken.

Begrijpelijk dat er dus weinig animo is om dat soort dingen te doen, met uitzondering van enkelen die zich dan wel de volledige installatie kunnen veroorloven en er bovendien mee weg kunnen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Martin Welberg

Denk dat je een heel eind komt Frans met alleen je telefoon en Capcut.

modeltreinbart

Het idee speelt al enkele jaren in mijn hoofd om een dergelijk kanaal te starten , ik heb een tripod met verlichting ooit gekocht in action. Verder probeer ik nu om te zien welk programmas er zijn om te editen en wie weet kan het dan wel heel snel gaan . Betere camera's kan in de loop van de tijd komen . Maar ik wil het doen als modelbouwer voor modelbouwers en niet als de zoveelste content creator om poen te scheppen.

evan

Bartje,

Even opzoeken wat content creator betekent ...

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modeltreinbart

Citaat van: evan op 10 september 2025, 20:02:51 PMBartje,

Ik wil gewoon maar zeggen dat ik het wil maken als hobby , niet als verdienmodel .

Martin Welberg

Kijk eens naar CapCut Bart, das vrij simpel en als je niet te fancy wilt ook gratis. Je telefoon en een statief doen de rest wel. Wel even kijken of je licht goed is. Gewoon beginnen!

Martin Welberg

Citaat van: evan op 10 september 2025, 20:02:51 PMBartje,

Letterlijk maker van inhoud, daar hoeft geen verdienmodel achter te zitten.

RobVille

Gewoon een iPad en iMovie en voilà je hebt zo een filmpje op YouTube ;)  Probleem lijkt mij de continuïteit. Niet alleen ben je vrij veel tijd kwijt met het filmen van je activiteiten, die je ook moet voorbereiden en ter plekke uitvoeren en van commentaar voorzien. Maar ook het monteren is niet zo maar gedaan. Wil je toch kijkers aan je kanaal binden, dan zal je toch steeds met nieuwe content moeten komen en dat is juist de bedoeling, toch! Zelf hou ik het vrij basaal, filmpje met of zonder muziek of een fotoshoot. Animo, niet zo spannend allemaal met een twintigtal viewers in 48 uur tijd!

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

modeltreinbart

Ik heb ondertussen verder onderzoek gedaan, maar wat betreft service voorwaarden is capcut niet echt veilig , ze kunnen gevoelige info en je beelden verkopen of laten gebruiken door grote bedrijven of zelfs online zetten zonder dat je als gebruiker iets er voor krijgt en ze kunnen zelfs niet gerechteliijk vervolgd worden , zelfs niet voor schending van de privacy van zodra je akkoord gaat met hun voorwaarden, aldus hun servicevoorwaarden update van 25 juni jongstleden.

Dirk

Wat dacht je dan, dat software gratis is?? Natuurlijk gebruiken die jou gegevens, die mensen moeten ook boterhammen eten. Als je wil dat alles achter een muur zit zal je toch heel veel geld moeten in de plaats geven.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

5910

Ik gebruik "Shotcut" om mijn video's te bewerken.
Dit is een volledig gratis programma.

janieburton

Citaat van: modeltreinbart op 16 september 2025, 11:16:59 AMIk heb ondertussen verder onderzoek gedaan, maar wat betreft service voorwaarden is capcut niet echt veilig , ze kunnen gevoelige info en je beelden verkopen of laten gebruiken door grote bedrijven of zelfs online zetten zonder dat je als gebruiker iets er voor krijgt en ze kunnen zelfs niet gerechteliijk vervolgd worden , zelfs niet voor schending van de privacy van zodra je akkoord gaat met hun voorwaarden, aldus hun servicevoorwaarden update van 25 juni jongstleden.

Misschien eens kijken naar: https://www.magix.com/nl/videobewerking/video-deluxe/

blijkbaar zou je al vanaf €29,99 een permanente licentie hebben en dan blijft alles in je veilige omgeving op je computer.

Maar toch blijft het een arbeidsintensieve bedoening.

Ik ken iemand die als zelfstandige in bijverdienste opnames doet in opdracht zoals huwelijken, enz..., en de meeste tijd besteed hij toch aan het monteren van de video (de achtergrondmuziek wordt er later bijgezet); hij heeft dan ook een professionele videocamera, draadloze microfoons, lampen, deftige computer met professioneel montage programma, enz....

Ik zou zeggen succes met je initiatief maar bezint eer ge begint 

AC-Stomer

Zelf maak ik soms video's over mijn andere hobby en gebruik daar DaVinchi Resolve voor.
Met de gratis versie kan je al heel veel.  Als je meer over wilt weten, kan deze youtube-video je veel bij helpen: https://www.youtube.com/watch?v=1CYiIKDBOfI&t=2415s

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN