Belgische stoomloc-kleuren / AI~alternatieve informatie ...

Gestart door Herwig, 10 juni 2025, 20:13:23 PM

Herwig

kleur van Belgische stoomlocs  >
AI-overzicht   
Belgische stoomlocs waren over het algemeen zwart met gele of rode details. De NMBS Type 12 (Atlantic 12) was gestroomlijnd en had een uniek ontwerp. Sommige locomotieven, zoals de HLE 16, werden in het bezit van Trainworld en TSP in verschillende, waaronder geel, bewaard.

leve AI.                                                              met alternatief bedoel 'k hier wel degelijk:      niet  conform de (historische) werkelijkheid

Stieven76

Hier wat ik krijg. Ik weet wel niet of het 100% correct is. Maar het is wel uitgebreider dan wat jij gekregen hebt.

Kleur van Belgische stoomlocomotieven

Hieronder een overzicht van de gebruikelijke kleurstellingen per periode en spoorwegmaatschappij:

1. NMBS (vanaf 1926)
- Kleur: Zwart
- Rode bufferbalken
- Witte wielranden (soms, bij tentoonstellingen of paradelocs)
- Aluminium- of messingkleurige nummerschildering

2. Belgische Staatsspoorwegen (voor 1926)
- Kleur: Donkergroen of zwart
- Messing accenten op ketel of onderdelen
- Klassiekere uitstraling dan NMBS-locs

3. Privémaatschappijen (19e eeuw)
- Kleurvariatie: Groen, bruin, blauw, soms bordeaux
- Decoratieve accenten, vaak met sierlijnen
- Messing ketels en details kwamen voor

Samenvatting:
- Zwart was dominant bij de NMBS na 1926.
- Groen of zwart bij oudere staatslocs.
- Kleurrijke uitvoeringen bij private maatschappijen in de 19e eeuw.

Herwig

van deze bovenstaande AI-gegevens klopt dus    niet    veel  ....

Periode Id (1899-1913)        zie  Cooltrain    >
A°1900
Invoeren van de livrei donker chocoladebruin voor de stomers van de 'Belgische Staat' (1900-1932).
Goude Ketelbanden met zwarte en rode biesjes (rood-zwart-goud-zwart-rood). Tender en cabine (tenderlocs) zwarte en rode biesjes (zwart buitenkant). Cilinderblokken met gouden randen en zwarte en rode biesjes (goud-zwart-rood).
Frame en wielen zwart.

!      zie Cooltrain:   Tijdperktabellen, Periode 2    >
A°1930      NMBS      stoomlocs   >
Toepassen van de donkergroene livrei met zwarte randen (ondermeer ketelbanden) en oranje gekleurde biesjes.
Frame en wielen in het zwart

met rode rand op voetplaat en rode bufferbalk.
(Op tender, cabine en cilinderblokken worden de rode biesjes vervangen door oranje.) (zie ook schildering 1900).
  =  Einde van de chocolade bruine kleur (1932). (Staatsspoorwegen = Etat)

https://www.cooltrain.be/index.php/tijdperken/tijdperken-en-feiten

Boemeltrein

Daar kan ik Herwig in bijtreden, die AI oftewel ambetante intelligentie slaat het hier wel dik mis :o
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

SuSke

Doeme, moet ik de stomers voor onze nieuwe baan toch gaan herspuiten en lijntjes trekken...

Hoewel ik me de vraag stel of de loc's komende van de KPEV overschilderd werden naar het chocoladebruin.
In een boek van Max Delie, Jean Pierre Moulin en Michel Van Ussel (Stoomlocomotieven types 60, 62, 64 en 81 van de NMBS) staat in de inleiding  dat deze locomotieven veelal hun originele nummers behielden tot de grote hernummering in 1925 bij de stichting van de NMBS, dan stel ik me de vraag  of ze überhaupt overschilderd werden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

Ook na WO2 bevestigen enkele zwarte uitzonderingen de   -groene-   regel.
Kleine reeksen Duitse stoomlocs die tussen 1945 en 1950 terug naar de DR (DB vanaf 1949) werden afgevoerd.

En niet te vergeten die éne 'purperen' stomer type 18 met de Caledonean-livrei   ...  nu in Trainworld, terug in het chocoladebruin ...

ACFI

Citaat van: SuSke op 11 juni 2025, 22:15:29 PMDoeme, moet ik de stomers voor onze nieuwe baan toch gaan herspuiten en lijntjes trekken...

Hoewel ik me de vraag stel of de loc's komende van de KPEV overschilderd werden naar het chocoladebruin.
In een boek van Max Delie, Jean Pierre Moulin en Michel Van Ussel (Stoomlocomotieven types 60, 62, 64 en 81 van de NMBS) staat in de inleiding  dat deze locomotieven veelal hun originele nummers behielden tot de grote hernummering in 1925 bij de stichting van de NMBS, dan stel ik me de vraag  of ze überhaupt overschilderd werden.

Ik denk dat je daar toch wel enige dichterlijke vrijheid hebt. Eerste helft jaren '20 originele livrei met eventueel bijkomende info CIRM of het (Belgisch) nummer op de rookkastdeur en machinehuis in typische Etat lettertype. Tweede helft jaren '20 op loc met revisie, chocoladebruin.

G81 Stettin of Coeln 4951 in formatie Brussel Noord 1920

Badische VIc 951 Brussel Zuid 1922

Foto's zoals wel vaker van de spoorse zolder.

Herwig

waarbij moet opgelet met die 2de foto:  ex-Badische VIc die, naar verluidt, het oorspronkelijke 'Duitse' locnummer behield 

ACFI

Citaat van: Herwig op 12 juni 2025, 15:55:45 PMwaarbij moet opgelet met die 2de foto:  ex-Badische VIc die, naar verluidt, het oorspronkelijke 'Duitse' locnummer behield 

Tja, het zijn voornamelijk de lompere, eenvoudigere Pruisen die de staatsspoorwegen hebben behouden. Deze Badense machines zijn kunnen overleven door de verkoop aan Luxemburg. Nu de reeks van 13 VIc locomotieven bestond uit vier verschillende onderseries dus voor het onderhoud ook ideaal.

ACFI