Nieuws:

Nu in MSM 271 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof | Een dubbele rijwoning met Britse roots |    Een geschilderde rivier | Ombouwproject: VTG-drukgasketelwagen

Hoofdmenu

H0 Minibaan: Visnatie Zeebeke

Gestart door Sikko, 08 juni 2025, 22:46:24 PM

Boemeltrein

isopropanol of IPA IsoPropylAlcohol wordt vaak gebruikt als ontvetter en reiniger toch?
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Floris

ja, net zoals een hoop mensen alcohol gebruiken tegen andere problemen in hun leven.

RoDY

Citaat van: Sikko op 22 juni 2026, 09:40:33 AMNu reed het ding ook maar zo-zo voordat 'ie uit elkaar ging, en voor zover ik mijn eigen vlees kan keuren, heb  de wielen met zorg teruggeplaatst. Er zitten een soort messing(?) busjes om de assen, en die moeten goed in het chassis liggen. Dat klopt allemaal. Ik heb de wielen en de slepers schoongemaakt met isopropanol, het loopvlak nog een keer extra met de glasstift. Als 'ie eenmaal op gang is dan rijdt het wel, heb 'm een uur de ene en een uur de andere kant laten oprijden op het testovaaltje, maar vooral bij het wegrijden heeft 'ie het moeilijk. Bokkend en schokkend. Het is net of de ingebouwde powerpack alleen de verlichting voedt, maar niet de aandrijving, moet nog even proberen wat het doet als ik 'm rijdend van de rails afpak.

Ik heb meer twee-assers, ESU KG-230, Roco Sik, een DilzDeluxe Whitcomb, allen ook met een powerpack, en die gedragen zich echt anders.

@Floris, ik zal je even een berichtje sturen. 👍

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn drie 91'ers. Ligt waarschijnlijk ergens aan de decoderinstellingen. Mijn oplossing: De pcb van VBV eruit en zelf een powerpack ingebouwd van esu.

Floris

oh, bij mijn biervlietjes werkt de condensator prima. t wordt steeds interessanter!

GDE

Ik heb hier ook een 230.008(91) die problemen heeft . Wanneer die schuin wordt geplaatst op de voorste twee wielen blijft dat goed draaien echter wanneer die enkel stroom moest nemen op de achterste wielen liet die het afweten . Nu blijkt er ook nog een probleem te zijn met de powerpack . Van vanbiervliet kreeg ik volgende waardes voor de powerpack Cv 111 :50 & Cv113 : 101 . Echter bij het uitlezen krijg ik error bij CV 111.

Sikko

Bedankt voor de input! Floris heeft inmiddels mijn 91 voorzien van betere stroomafname en de assen iets meer vering gegeven. Dat heeft aanzienlijk geholpen. Daarnaast hebben we even wat veldonderzoek gedaan, het lijkt erop  dat de powerpack veel meer puf heeft als er een lokpilot in plaats van een loksound decoder is geïnstalleerd.   ???

Sikko

Ik heb trouwens nog even gekeken, maar volgens de handleiding is bij een Loksound 4 CV111 geen ondersteunde waarde. Mijn ESU lokprogrammer laat 'm me ook niet aanpassen.

GDE

Inderdaad Sikko . Net ook nagegaan en CV 111 is voor de V 5 decoders . Dat was me dus niet duidelijk uit de mail die ik had gekregen . Ik heb twee 91 ers waarvan ene goed rijd en wanneer ik deze ophef van de rails zal dit ongeveer een seconde blijvend draaien en netjes sound geven . Die andere met is met V4 sound decoder en als deze van de rails wordt getild gaat die direct stotteren zowel het draaien van de wielen alsook het geluid en dit wel meerdere secondes . Het lijkt alsof de powerpack in stoten stroom geeft en dit langer dan mijn recentere 91 maar onvoldoende . het geluid kraakt en op de sporen valt die wel direct stil .

Sikko

Het is maar goed dat het de achterkant is  :-X

Maar het baantje is nu wel helemaal stand alone te bedienen  ;D

Sikko

En, wat kunnen we dan met al die ellende precies?

Nou dit bijvoorbeeld:

Normaal gaat dit in een cyclus van 10 minuten, maar dat levert wel een hele saaie video op, dus we doen het nu even in één minuut. Volgende halte is kijken of we een passende loop voor de treinen kunnen verzinnen.

SuSke

Misschien toch nog een beetje 'fine-tunen'.

Ik vindt je avondlicht persoonlijk te rood. Die zou ik iets meer een oranje tint geven door warm wit en geel te dempen met een kleine zweem rood.
Ook vind ik de nacht te blauw. Eigenliljk heb je het beste nachtlicht met een heel gedempt blauw licht met gedimd koud wit licht.
Ook je ochtend is me te rood. Die ervaar ik  meer als een gouden gloed die zeer snel blauwig wordt.

Maar dat zijn mijn ideeën. Er zijn over dag-nacht overgangen al hele boeken volgeschreven.
Voor de nacht bijft men vasthouden aan blauw licht, maar dat dateert eigenlijk uit de tijd van de zwart-wit fotografie.
Moderne camera's kunne veel beter de subtiele kleuren van de nacht vatten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Sikko

Bedankt voor de tips. Ik ben deels kleurenblind, dus ik moet het allemaal een beetje op gevoel doen  :)

Wat ik wel zie, is dat op camera de kleuren flink wat intenser zijn dan in het echt. Wat ook vertekent is dat het nu gefilmd is in een donkere kamer. In een normaal verlichte ruimte mengt er nog aanzienlijk meer wit bij.

Ik ga zeker nog wat finetunen aan de hand van je feedback. Ter context, in essentie fade nu de ene statische scene in de andere over een periode van 45 seconden. Daar kan ik nog wat scenes tussen plaatsen, maar ik zit ook ook een beetje vast aan de beperkingen van de hardware. Sommige kleuren kunnen alleen via een andere kleur overfaden, en het zijn helaas ook geen individueel aanstuurbare leds, dus ik kan niet meer dan één kleur tegelijk tonen.

Sikko

Nu het debuut van Zeebeke toch zacht aan wel dichterbij komt, is het toch tijd om eens aan de laatste scenery loodjes te beginnen. In de eerste plaats is dat door troep toe te voegen aan de scene. In het echte leven heb ik daar weinig moeite mee, maar in model is het toch wel een uitdaging.  :o

Na wat uurtjes in Google maps rond gereden te hebben in diverse vissershavens zijn de eerste objecten inmiddels gefabriceerd. Een immense nettenkorf, een korboom en een random stapel uit de kluiten gewassen drijvers vormen de eerste lichting. Nu zin maken om een stapel artisanale pallets te fabriekenen decals gaan tekenen.

Jappy

Ziet er leuk uit!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Sikko

En we hobbiën vrolijk verder. Lekker details toevoegen  :)