Chiavenna Stazione Merci Eindpunt van een RhB spoorlijn

Gestart door Hollandserhbfan, 02 april 2025, 12:41:16 PM

Hollandserhbfan

Hallo Allen,

Na Dürrboden had ik weer zin om ook weer wat te gaan bouwen. Het modelbaanhobby gebeuren lijkt bij allemaal wat obsessief of zo, maar dat is echt niet zo. Ik vind de afwisseling tussen rijden en bouwen gewoon erg leuk. ook heb ik nog zoveel ideeën. Vandaar een nieuw project! 
En uiteraard blijf ik ook werken aan Dürrboden en foto's van die modelbaan posten.

Het motief

Zoals al bekend ben ik liefhebber van geplande, maar nooit gebouwde RhB spoorlijnen.
Vandaar dat ik nu een omlaadstation van de RhB en de FS (de Italiaanse Staatspoorwegen) kan gaan bouwen. De toenmalige plannen waren namelijk zo bedacht dat de RhB in Chiavenna aansluiting zou hebben op de FS.
De RhB spoorlijn is net als de Berninalijn geëlektrificeerd met gelijkstroom.

Een omlaadstation tussen RhB en FS. Een soort Tirano, maar ook weer geheel anders. In mijn Chiavenna ligt het omlaadstation een stuk verwijderd van het personenverkeer gedeelte. Een aparte zijlijn  voert naar dit overlaadstation. Vanuit de FS is de spooraansluiting in dit overslagstation minimaal gehouden. Slechte een relatief kort stuk normaalspoor bereikt dit overslagstation.

Op dit overslagstation worden olieproducten met treinketelwagens vanuit de haven van Genua omgeladen richting Zwitserland op ketelwagens van de RhB. Hout vanuit Graubünden wordt juist omgeladen richting Italië. Dit gebeurd vanaf RhB hout wagens op vrachtwagens.
Verder vind er overslag van bouwmateriaal, dranken en containers en wisselbakken plaats.
De module meet 250 bij 50 cm.  Er wordt digitaal gereden, ook op het hele korte FS spoor. Op het FS spoor komt een kleine Rivarossi FS rangeerlok te rijden.De digitale elektronika is minimaal. De wissels bedien ik met de hand. Alleen het RhB uitrijsein zal met een schakeldecoder worden bediend.Het spoorplan, relatief eenvoudig, met genoeg rangeermogelijkheden.
De RhB lijn is voor een klein deel voorzien van een eenvoudige bovenleiding, zodat ook eventueel (ex Bernina) treinstellen af en toe kunnen worden ingezet. Normaal doet een RhB rangeertraktor het vele rangeerwerk. Ook de  800 serie van de RhB komt op deze rangeermodule bak tot inzet.
Er kan veel gerangeerd worden. Het lijkt inderdaad wat op een Time Saver. Er liggen 4 omlaadsporen. Het grootse deel wordt straks in  het wegdek gelegd. Om het oliespoor te bereiken dient er flink gerangeerd te worden. Het derde houtlaadspoor moet dan leeg zijn, of tijdelijk leeg worden gemaakt. Hoe de rangeer procedure exact gaat worden, zal ik al doende leren, maar ik hou van rangeren op zijn tijd.
De eerste rails ligt nog provisorisch, er zijn nog aanpassingen mogelijk.Alleen op het viersporige schuif Fiddle Yard is de rails wel al gelegd.

Nu wat foto's

Omlaadspoor olie. Links normaalspoor, rechts 9mm H0e.

De lege module meet dus 250 x 50 cm. Achteraan Dürrboden.

De houtlosplaats met links het FS dienstgebouwtje (Faller model)

Het spoorplan, veel rangeermogelijkheden.

Het schuif fiddle Yard.

Wordt vervolgd.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groet Aad

ramdani

wordt deze module verbonden met de andere baan?

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Hollandserhbfan

Hoi Allen,

@Michel: Zou in theorie kunnen, maar in praktijk niet. Deze modulen komen onder de ÖBB modulen te hangen.

Ik ben gisteravond begonnen de eerste stukken rails vast te leggen en de draadjes door de bodem te voeren.

Hoezo heeft Digitaal rijden genoeg aan 2 draadjes. Dat zou het grote voordeel zijn van digitaal rijden. Geen kabelspaghetti meer  ;D

Ja 2 draadjes blijven nodig, maar om het betrouwbaar te laten rijden, is er toch wel heel veel draad nodig  ;)

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hallo allemaal.

Hierboven schreef ik iets over draadjes en digitaal en zo.
En zie hier, als je je even inzet, de soldeerbout pakt en er voor gaat zitten...

Alle draadjes netjes bij elkaar en daardoor kon er gereden worden.

een FS rangeerlok met wat ketelwagens ( de witte knikketelwagen is fout gestuurd door de dienstdoende:"il distributore dei carri merci in servizio")  Deze ketelwagen vervoert baggerslib.  :-[  geen olieproduct. De wagens zijn in bruikleen vanaf de baan van mijn vader (IJsbeer)

de kleine RhB rangeertraktor heeft weinig moeite met de veel kleinere ketelwagen ten opzichte van de Grotere H0 normaalspoor wagens.

De schuifbare opstelsporen als Fiddle Yard.

Nu eerst testrijden, dan afhankelijk van het voorjaarsweer kijken of er nog wat gebouwd kan worden. Blijft het volgen zou ik zeggen.

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hoi Allen,

Het testrijden is aan de gang. Daarnaast plemp ik de module vol met gebouwen, auto's en andere "details". Gewoon om te kijkwen hoe het staat en of het allemaal niet te vol wordt. Want ik heb echt nog geen idee hoe ik het landschap ga vormen, hoe ik de scheiding tussen  de baan en het FY ga camoufleren. Alles nog zeer onduidelijk. De komende zomer gewoon eens over gaan denken en wat schetsen.

Voorlopig is de aankleding nog niet echt relevant. Testrijden wel. Maar de rails ligt er strak in en het smalspoordeel geeft weinig problemen. Meer problemen geeft de kleine FS rangeerlok. Die hapert mij iets te vaak. Rails is nieuw en extra schoongemaakt. Toch pruttelt de lok regelmatig niet.  Heel raar. We gaan het zien op termijn.

Nu wat actiefoto's

Het deel waar hout wordt omgeladen. Het hout komt uit CH en gaat naar IT.

de FS diesel, die niet altijd zonder haperen heen en weer rijdt.  Ik heb een tweede normaalspoor stuk neergelegd, zodat de FS lok wat kan rangeren ( mits hij rijdt en niet stottert)

Tot snel of juist tot in de herfst (weersituatie afhankelijk)

Groet Aad

Hollandserhbfan

Hoi Allen,

Ik heb ondanks het mooie weer en de best af en toe warme zolder, wel weer wat kunnen bouwen aan Chiavenna. Alle spoorstaven zijn geverfd en ik heb her en der al de opvulstukken van Auhagen (N spoor) gemonteerd.

Houtoverslag en de geverfde railstaven.

Hier zijn de opvulstukken beter te zien. Ik heb verder nog geen idee hoe ik de tussenvlakken kan gaan opvullen. hEt moet een doorlopende rijvlakte worden met ingelegde sporen.Komt goed.
De Rivarossi rangeerlok staat op het normaalspoor.

Een beetje grotere overzichtsfoto. Helaas is de achtergrondfoto te kort, want anders had ik hem direct gebruikt. Nu is het en tijdelijke oplossing.
Dat was het voor even. Afhankelijk van de warmte, weer buiten en andere buitenactiviteiten kan ik wellicht de komende maanden nog wat tonen.

Anders tot ziens in september.

Groet Aad