Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modellen verkopen

Gestart door Peter, 13 februari 2025, 14:13:35 PM

Peter

Begin er langzaam over na te denken van een deel van mijn verzameling (dit keer de loks)
die hier bij "te koop" staat maar, zoals al met een aantal rijtuigen en goederen modellen van Brawa
weer  via Christophe Criel in Overmere te verkopen. Die geeft tenslotte ook een faire prijs.
Met vriendelijke groeten
Peter

RobVille

Dezelfde overweging had ik destijds ook toen ik voor de bouw van "Cornfield Junction / Boulder Crossing" mijn hele 3L verzameling van de hand wilde doen. Veel materieel zat nog in de originele verpakkingen en had weinig tot niets gereden. Mijn hemel, wat een gezeik. Allerlei op en aanmerkingen over de conditie van het materieel om de prijs maar te drukken door diegene die reageerden. Voor sommige  locomotieven en wagons kwam totaal geen respons. Blijkbaar word je gezien als een partij die onder druk zijn verzameling moet verkopen. Uiteindelijk toch besloten om de hele partij in z'n geheel te verkopen. De opbrengst bedroeg ongeveer 25 tot 30 % van de nieuwwaarde. Geen spijt van deze verkoop.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Boemeltrein

met een beetje geduld verkoop je het stapsgewijs via deze weg en heb je toch een faire prijs, ik heb met hetzelfde geduld het grootste deel verkocht via ebay omdat ik nu ben blijven steken bij tijdperk II-III ;D

janieburton

Citaat van: Peter op 13 februari 2025, 14:13:35 PM.....via Christophe Criel in Overmere te verkopen. Die geeft tenslotte ook een faire prijs.

Das te zien hoe je het bekijkt en wat je een "faire prijs" noemt.

Natuurlijk is het een heel gedoe als je alles hier moet publiceren en het verzenden, ik begrijp je wel maar als je tijd en geduld hebt dan zal het hier ook wel lukken.

Een ander probleem zou kunnen zijn omdat er voor sommige zaken minder of geen interesse is is het feit dat sommige modellen terug zijn uit gebracht in een nieuwere versie die soms beter is dan de versie die men toen heeft aangekocht.

Citaat van: RobVille op 13 februari 2025, 15:39:39 PMDezelfde overweging had ik destijds ook toen ik voor de bouw van "Cornfield Junction / Boulder Crossing" mijn hele 3L verzameling van de hand wilde doen. Veel materieel zat nog in de originele verpakkingen en had weinig tot niets gereden. Mijn hemel, wat een gezeik. Allerlei op en aanmerkingen over de conditie van het materieel om de prijs maar te drukken door diegene die reageerden. Voor sommige  locomotieven en wagons kwam totaal geen respons. Blijkbaar word je gezien als een partij die onder druk zijn verzameling moet verkopen. Uiteindelijk toch besloten om de hele partij in z'n geheel te verkopen. De opbrengst bedroeg ongeveer 25 tot 30 % van de nieuwwaarde. Geen spijt van deze verkoop.

Rob

Dat de opbrengst 25 tot 30% van de nieuw waarde is dat toch relatief; dat men nooit de nieuwprijs ervan krijgt is logisch maar alles hangt ook af of dat de loc recent is  of al 30 of 40 jaar oud is(zelfs met ongeopende doos), als ik als voorbeeld neem dat een loc €350 nieuw heeft gekost en je krijgt ervan 25% van de nieuwprijs is dat toch of maar €87,50.

Als je dat zo doet, heb je geen gedoe met verzenden, eventueel plaatsen van de items op ebay/vinted/Catawiki, enz...

Ik volg op Catawiki sommige zaken (ook niet modeltrein gerelateerde items) uit nieuwsgierigheid en ben verbaast hoe hoog dat sommige items gaan.

Ieder zijn keuze.

Maar ik denk dat je met geduld al een eind komt.

Den Eric

Kinderen en kleinkinderen? Misschien te overwegen, zo gaat het nog een generatie mee, alé ast der belangstelling in is van uw ffamilie ?
Den Eric.

Metpetergaathetbeter

FAIR is een heel rekbaar begrip, als je dat fair vind dan moet je dat doen hé?

Peter

Eric,
Helaas on ze kleinzoon is slechtziende 
Dochter, schoonzoon hebben andere belangen en zijn veel weg
Onze zoon is er niet in geinteresseerd
Met vriendelijke groeten
Peter

Lijn50

Hallo,

Rond 2013 ben ik overgeschakeld van spoor N naar spoor HO. Ik was in N begonnen in 1978 en ik bezat een omvangrijke wagenpark, vooral zwitsers materieel. Spoor N werd mij echt te klein om te knutselen.

De verkoop ervan moest mijn nieuwe baan financieren.

Een bevriende handelaar heeft mij toen het volgende uitgelegd : bij de verkoop van een volledige verzameling wordt 1/3 tamelijk vlug en tegen de gewenste prijs verkocht, 1/3 wordt veel langzamer en niet tegen de gewenste prijs verkocht en met 1/3 blijf je zitten.

Als ik een opkoper zou laten komen  zou die zijn prijs opmaken op basis van het eerste 1/3 minst zijn winstmarge en alles meenemen. Dit betekende dat ik voor 2/3 van mijn verzameling niets zou krijgen.

Mijn keuze was vlug gemaakt : verkopen via 2de hands en via brocantes, voornamelijk in Saint-Ghislain.

Ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze achteraf. Ik heb inderdaad te maken gehad met de hierboven vermelde problemen : valse kopers die eerst geld vragen voor ze iets kopen, kopers die niet komen opdagen, gezaag, regelmatig naar de post lopen, vroeg opstaan om op tijd in Saint-Ghislain te geraken, auto in- en uitladen,enz...

Maar ik heb ook veel vrienden gemaakt op die brocante en ik heb vooral een faire prijs gekregen voor mijn verzameling, die toch ook een sentimentele waarde had.

Groetjes.

Philippe

Peter

Philippe,

Helaas is de situatie bij mij NIET eenvooudig.
Heb geen auto dus kan niet naar ander bestemingen gaan, zelf niet naar eventuele handelaars of modelspoor
tentoonstellingen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Lijn50

Citaat van: Peter op 14 februari 2025, 13:55:00 PMPhilippe,

Helaas is de situatie bij mij NIET eenvooudig.
Heb geen auto dus kan niet naar ander bestemingen gaan, zelf niet naar eventuele handelaars of modelspoor
tentoonstellingen.

Hey Peter,
Ik begrijp het. Dat is inderdaad een belangrijke factor die meespeelt in de uiteindelijke beslissing.
Ik heb die beslissing 10 jaar geleden genomen. Mijn kinderen hebben toen flink geholpen en zijn regelmatig meegereden, ondanks dat ze absoluut niet door het modeltreinvirus gebeten waren. Nu hebben ze zelf kinderen en allerlei andere bezigheden.
Groetjes,
Philippe

Floris

je kan ook je tijd steken in dingen waar je wel zin in hebt en alles gewoon in de kast laten liggen, t vreet geen brood...

Metpetergaathetbeter

Je kan ook stoppen met nog bij te kopen...   

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 februari 2025, 11:19:31 AMJe kan ook stoppen met nog bij te kopen...   

Ja, maar als je 't nu cadeau krijgt...je moet er toch iets mee doen hé Peterbeter! ::)

;)

Metpetergaathetbeter

Sugereren van geen trenen meer komen lijkt dan een goede en eerste logische stap?