Nieuws:

Nu in MSM 254 PRAKTIJK: Emmanuel Nouaillier: kleine details * Een Roco gaswagen moderniseren * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 2

Hoofdmenu

Vormseinen Marklin HO

Gestart door Opatje Trein, 21 januari 2025, 17:07:08 PM

Opatje Trein

Beste modelspoorbouwers,

Vanaf eind vorig jaar ben ik begonnen met het maken van een treintafel. Heb reeds veel kunnen vinden van informatie hierover op verschillende website's! Ben nu toe aan het plaatsen van seinen. Ik ga werken met Vormseinen HO van Marklin! Heb reeds op het internet gekeken maar raak er maar niet uit waar ik de seinen juist moet zetten??
Ook qwa aansluiten heb ik nog vele vraagtekens. Werk met CS3+ station. Heb van mijn baan een afbeelding in PDF gemaakt, maar denk dat ik deze niet langs deze weg kan mee sturen?!
Kan ik van jullie langs deze weg informatie krijgen?!

Alvast bedankt!!

Sicco

Aannemelijk (omdat je de Duitse term 'Formsignale' vertaalt hebt naar het Nederlands) doel je op mechanische seinen en dan naar Duits voorbeeld?

http://www.stellwerke.de/index.html geeft veel goede info daarover.

RobVille

Vond op YouTube een filmpje over de plaatsing van Märklin seinen met tal van voorbeelden. Is wel Engels maar je hebt de mogelijkheid om de tekst simultaan te laten vertalen. In de voorbeelden zie je dat hij de lichtseinen gebruikt maar hij geeft ook aan dat je in plaats van deze seinen ook de vleugel seinen kunt gebruiken.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Opatje Trein

Bedankt voor de info! Ga het bekijken.