Nieuws:

Nu in MSM 254 BAAN: 21, rue des Haies * Oranjestad

Hoofdmenu

wissel openrijden en servo.

Gestart door phille, 16 januari 2025, 16:39:02 PM

phille

Ik ben helemaal nieuw in 2rail en servo's...
Is mijn redenering correct ?
 Een wissel met servoaandrijving moet altijd in de correcte stand staan ook als je tegenovergesteld rijdt.
'openrijden' lukt niet.

Ronald

ceuleer

Open rijden gaat wel, maar als de loc voorbij is, springt de wissel terug naar de stand waar ze op stond.
Bij mij kan het omdat het veerstaal is wat de wissel bedient.

Klaas Zondervan

In het grootbedrijf is het open rijden van wissels in het algemeen verboden.
In model moet je dat ook niet willen. Als je een gepolariseerd puntstuk hebt, dan gaat het niet eens want dan heb je al kortsluiting voordat de loc de tongen bereikt.
Zoveel moeite is het toch niet om het wissel in de goede stand te zetten?

ceuleer

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 januari 2025, 19:21:12 PMIn model moet je dat ook niet willen.

In model doe ik toch wat ik zelf wil...

Klaas Zondervan

Mag je inderdaad zelf weten. Maar je moet je ook realiseren dat niet alles wat je wil ook haalbaar is.

raf

wissels openrijden of het nu met servo of iets anders is zowel 3 als 2 rail als je het kunt vermijden dan zeker doen
je verminderd de kans op ontsporen en bij 3 rail kun je problemen hebben als je K wissels gebruikt met beweegbaar punt stuk

in model doe je zeker wat je zelf wil maar of het ideaal is blijft de vraag

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rgp

Klaas,

In het echt, bij de buurtspoorwegen, was het openrijden van wissels heel normaal op enkelsporige lijnen bij haltes.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Klaas Zondervan

Ja, bij buurtspoorwegen en trams wel. Maar die wissels reageren anders. Ze veren niet meer terug na de passage van de eerste as.

rgp

Klaas,