Update ecos of ander probleem?

Gestart door Davson, 08 oktober 2024, 16:29:37 PM

Davson

Hallo iedereen,

Ik heb recent 2 problemen ondervonden met de besturing met mijn ecos.

Ik ben er nog niet uit of het aan de ecos ligt of aan de apparaten waar het niet goed mee lukt...
Maar het feit dat er nu 2 problemen zijn denk ik dat het wel eens aan de ecos zelf kan liggen.
De ecos heeft wel een langere periode buiten dienst geweest.

Het eerste is het sturen van de marklin armseinen 70411, deze kan ik niet rechtstreeks van geel-groen naar rood zetten.
Ik heb dat hier op het forum al eens gevraagd in een andere topic, helaas kon niemand mij daar mee verder helpen...
Ik heb dit aan een medewerker van marklin gevraagd, deze kon er ook niet echt op antwoorden omdat hij de ecos niet kent...maar de CS3 van marklin zou dit wel kunnen...

2de probleem ondervind ik nu na de aanschaf van de pico reeks 52 AC sound( 52489 ) alle lichtfuncties werken perfect, de geluiden allemaal ook, behalve motorgeluid.

Als de trein optrekt versnelt het geluid ook, echter eens op de ingestelde snelheid gaat het geluid van de motor na enkele seconden terug naar stationair.. de loc behoud wel de ingestelde snelheid.
Versnelt men terug, gaat het geluid terug sneller en versnelt verder tot de nieuw ingestelde snelheid, waarna deze terug na enkele seconden op het geluid van stationair valt...
Raar...
Heb ook op you-tube een filmpje gezien waar bij de commentaar iemand hetzelfde probleem had, deze persoon had dit na contact met iemand van piko opgelost door CV 250 op 1 te zetten.
Ik heb dit ook geprobeerd, bij mij doet dit niets...

Misschien zou het kunnen te maken hebben met de hardware of software versie?
Of aan een instelling van de loc?

De hardware versie is 2.1
De software versie 4.2.0

Zou dit het probleem kunnen zijn?

Alvast bedankt

raf

het sound probleem kan aan de decoder liggen die in de lok zit
de ecos doet niets anders dan sound aan zetten en dan de lok naar de gewenste snelheid brengen
de rest word door de decoder gedaan

dan het sein probleem is hier ook een instelling vermoed ik

en zo maar cv's instellen zou ik niet echt aan raden want het kon wel eens verkeerd lopen met sound en zo
heb je een programmer ter beschikking ????
test dan daar de deceder eens mee en als hij daar hetzelfde doet dan is het de decoder

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

nmbssncb

Ik zou alvast beginnen met het installeren van de meest recente ECoS update 4.2.14.
Downloaden van de ESU website kan pas nadat je eerst met je ESU account heb ingelogd.

Willy
Willy

raf

willy das geen goed idee
je moet eerst een voor een de opvolgende updates installeren want niet alle updates zitten ook in de laatste

maar ???? waarom updaten het ding werkt de ecos kent de cv's die gebruikt worden voor de sound
want anders zou er helemaal geen sound aangezet kunnen worden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

RobVille

Okay, daar gaan we weer. Even over de seinen van Märklin. De afgeschermde protocollen van Märklin zijn een verhaal apart. Jarenlang heb ik op mijn modelbaan met Mfx locomotieven gereden in combinatie met de ECoS. Het aanpassen van de parameters van de locs op de ECoS was een crime. Soms lukte het om de parameter "geluidssterkte" aan te passen of de instelling voor de maximale snelheid. Kortom, bij de aankoop van een nieuwe locomotief, had ik steeds een lijstje met instellingen meegenomen die door een medewerker van de winkel via de Central Station werd geprogrammeerd. Als ik de handleiding van het sein bekijk, zijn er nog wat instellingen. Zoek eens iemand met een Central Station en programmeer dit sein naar je eigen wensen. Geef het sein een adres, regel de instellingen voor de beweging van de armen, snel, langzaam, na wippen ....

Welk seinsymbool gebruik je op de ECoS? Deze armseinen hebben volgens mij de volgende standen, Hp0, Hp1 en Hp2. Als je op het symbool gaat staan, heb je de keuze uit deze drie seinbeelden.

Wat je loc betreft, sluit ik me aan bij Raf.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

eric

Betreft de loc. Dat ligt niet aan de ECoS. Piko gebruikt de smart-decoder-xp-5-1-sound. Een slimme decoder dus die bij het optrekken gas gaat geven en eens op snelheid gaat het geluid naar een soort constante. Hang er maar eens een behoorlijke sleep aan of geef maar eens wat weerstand door een helling of met de hand een beetje tegenhouden, dan gaat hij automatisch naar een hoger toerentalgeluid gaan.  ;)

Davson

Hallo,

Allemaal bedankt voor de antwoorden.

Ik zal mijn ecos eens proberen updaten, heb nog geen ecos account, zal er een proberen aanmaken.
Ik zal mijn ecos moeten verbinden met de pc, kan dit draadloos of niet?
( sorry, maar daar ben ik echt een leek in ) en anders vraag ik het aan mijn handelaar.

Ik ken niemand met een CS3 behalve de handelaar waar ik de seinen gekocht heb.

Het adres van de seinen had ik via de dipschakelaars onderaan ( spanningsloos ) ingesteld.
Ik kon  de CV's voor nawippen en zo wel openen en aanpassen ook.

De loc, wel ik zal er eens wat rijtuigen achter hangen om eens te zien of deze dan blijft brullen😉.
Ik heb er idd enkel maar los mee gereden.

Ik hou jullie op de hoogte 😉

Davson

@ Rob,

Klopt dit sein heeft 3 standen, ik heb het sein met de 3 standen genomen.
Sta je er op kan je inderdaad kiezen uit de 3 standen.
Het is zelfs zo dat het zelfs niet werkt met het symbool met 2 armen en slechts 2 standen.
Voor de zekerheid eens geprobeerd om te zien of ik niet het verkeerde symbool gekozen had.

RobVille

Heb je op de ECoS zowel het protocol MM voor Mfx en DCC aangevinkt? Welk protocol heb je vervolgens gekozen bij het definiëren van het sein?

Rob

and

Davson

@ eric,

Heb er een sleep van 4 M4-en aangehangen, het motorgeluid versnelt, en vertraagt terug soms zelfs naar stationair...en terug versnellen en vertragen... en zo verder...

Dus eigenlijk geen verschil...

@ Rob het volgende staat allemaal aan bij de instellingen:

Dcc
Selectrix
M4
Motorola
Railcom activeren
Automatische railcom-aanmelding
Assymetrisch railsignaal creëren

MM vind ik niet direct weer...met de update misschien?

Voor de seinen heb ik met de dipswitches DCC geactiveerd en op de ecos staat standaardprotocol magneetartikelen ook op DCC

RobVille

Citaat van: Davson op 09 oktober 2024, 17:13:04 PMMM vind ik niet direct weer...met de update misschien?

Voor de seinen heb ik met de dipswitches DCC geactiveerd en op de ecos staat standaardprotocol magneetartikelen ook op DCC

Sorry, met MM bedoelde ik natuurlijk M4. Ik heb verder geen ideeën meer ...

Rob
and

nmbssncb

Citaat van: raf op 09 oktober 2024, 11:17:46 AMwilly das geen goed idee
je moet eerst een voor een de opvolgende updates installeren want niet alle updates zitten ook in de laatste

>>>Ja, Raf, dat weet ik.  Soms hoeft een vorige update niet en soms wel.  Maar ik neem aan dat Davy daarmee bekend is.

maar ???? waarom updaten het ding werkt de ecos kent de cv's die gebruikt worden voor de sound
want anders zou er helemaal geen sound aangezet kunnen worden

>>>Inderdaad, waarschijnlijk horen de seinen ook te werken met de huidige versie die Davy heeft.

gr raf
Willy

nmbssncb

Citaat van: Davson op 09 oktober 2024, 15:15:07 PMIk zal mijn ecos eens proberen updaten, heb nog geen ecos account, zal er een proberen aanmaken.

Davy, je ECoS moet wel met serienummer geregistreerd zijn bij ESU (of bij Danckaert).
Zonder registratie kan je niet updaten.
Willy

eric

Citaat van: Davson op 09 oktober 2024, 17:13:04 PM@ eric,

Heb er een sleep van 4 M4-en aangehangen, het motorgeluid versnelt, en vertraagt terug soms zelfs naar stationair...en terug versnellen en vertragen... en zo verder...

Dus eigenlijk geen verschil...

Die sleep rijtuigen is dan te ligt van gewicht. Gisteren hebben we de loc nog eens op het spoor gezet met een serieuze sleep/gewicht aan de haak. (16 4assige zelflossers) En de decoder reageert daar wel degelijk op in bochten of op een helling. Het toerental en decibel geluid gaat wel automatisch omhoog hoor. Wij gebruiken ook de ECoS (nog die met zwart/wit scherm)

Davson

Hallo iedereen,

Eerst en vooral, ik heb zelf de update kunnen uitvoeren, deze is geslaagd! Fier op mezelf :D , want ik ben er niet echt mee vertrouwd...
Heb nu versie 4.2.14, de recenste dus.

Echter de problemen met seinen en loc blijven...

Het sein dient nog steeds in 2 stappen van groen geel naar rood gezet te worden...

De loc, het klopt wat eric zegt.
Heb de loc lichtjes tegen gehouden met de hand, dan blijft het geluid op een hoger toerental.
Probleem is dat ik maar een kleinere baan heb, 4 rijtuigen M4 of M2 zijn zowat het max dat in mijn station kan...
Dus is het geen probleem aan de loc of decoder, gewoon mijn treinen zijn niet zwaar genoeg...

Dan zal ik vrede dienen te nemen met het geluid waarschijnlijk??

Is dat bij de marklin versie ook zo?