Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Programmeren ESU decoders

Gestart door RobVille, 19 september 2024, 14:54:16 PM

raf

ok ik wist niet meer dat je in verwegistan woonde tja mijn kopje hé
maar het voordeel van de lokprogrammer is dat deze het je heel gemakkelijk maakt om iets in te stellen
je moet geen cijfers en bits leren zetten
je kunt het programma downloaden en testen zonder de lokprogrammer

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ronald

Inderdaad. Je kunt prima zonder en met het programma alleen je hele decoder in waardes klaar zetten. Je zult ze dan alleen handmatig in moeten voeren, dat duurt wat langer. Maar de hele lijst met CV's wordt netjes gegenereerd dus ook in Italië kun je je daar mee redden denk ik.

Heb je meerdere Esu's en ook sound is aanschaf van de programmer zeker een aanrader  :)

raf

inderdaad ronald
eigenlijk is de lokprogrammer een soort van mini centrale die zonder de software niet kan werken
maar de software werkt wel buiten het kunnen programmeren van een lok
spijtig dat esu het lok programma niet verder uit bereid voor andere merken
je kunt er wel elke cv los mee programmeren van een ander merk maar er is geen software waar het even gemakkelijk mee gaat dan de esu decoders
het zo iets als product bescherming tot er iemand een programma schrijft .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

RobVille

Citaat van: D_Loc op 22 september 2024, 11:38:05 AMDag Rob,

Ik vermoed dat ik een groot deel van je vragen wel kan oplossen behalve die van de verlichting als niet bekend is hoe deze is aangesloten.
Als de locs ready voor DCC waren ga ik ervan uit dat er niet gesoldeerd hoefde te worden maar dat er direct een decoder in is geprikt.
Als er een handleiding beschikbaar is met informatie over de AUX aansluitingen is er wel uit te komen. Indien deze ontbreekt zal het "trial and error" worden...

Ik heb echter op zijn vroegst pas over ca. 3 weken tijd om eventueel de locs voor je uit te lezen en van het juiste geluid te voorzien.

Even een update. Leuke dag gehad met koffie en een lunch en natuurlijk veel gespreksstof. Het draaide in ons geval weer eens uit op een "trial and error" verhaal. Uiteindelijk is het Dirk gelukt om van een locomotief de juiste actie achter de functie-toetsen te achterhalen en te programmeren. Voor de andere locomotieven bleef er niets anders over dan om de kap los te halen om te kijken hoe het een en ander in elkaar stak. En juist hiervoor pas ik. Ik heb totaal geen zin om deze, redelijk kostbare locomotieven bij het loshalen van de kap, deze te beschadigen of nog erger onderdelen te mollen. Kortom, wordt vervolgd. Dirk nog bedankt dat je langs gekomen bent.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!