Marklinsein 70411 seinbeelden

Gestart door Davson, 26 augustus 2024, 17:27:06 PM

Davson

Hallo iedereen,

Ik heb mij dit weekend 2× marklin armseinen 70411 aangeschaft, echter heb ik een probleem ( denk ik ) met de seinen.
Het gaat om de opeenvolging van de standen of seinbeelden.

Ik kan vanuit stand onveilig ( rood bovenste arm horizontaal, onderste verticaal ) rechtstreeks naar :

Veilig ( groen bovenste arm schuin, onderste arm verticaal )

Ofwel naar

Langzaam rijden ( groen bovenste arm schuin,geel onderste arm schuin )

Dat lijkt mij logisch...

Maar de omgekeerde bewerking lukt niet goed...met name:

Van groen naar rood gaat perfect

Maar, van groen geel beide armen schuin naar rood, lukt NOOIT...
Ik hoor beide servo's wel en soms een beetje beweging maar nooit tot het einde.
Als ik eerst het sein op groen zet ( onderste arm dus verticaal ) en vervolgens op rood, gaat dit dus wel...dit op beide seinen.

Is dit normaal of zijn beide seinen defect?
Op een you-tube filmpje blijkt dit wel te kunnen.
Doe ik iets verkeerd bij het inputten van het sein in mijn ecos? (adres en bijhorend symbool kloppen )

Hopelijk word ik hier wat wijzer van jullie antwoorden, anders ga ik er terug mee naar de winkel.


RobVille

Ik heb de gebruiksaanwijzing eens bekeken. Welke procedure heb je gevolgd bij het aansluiten aan de ECoS? Ik las dat er ook een dip-schakelaar ingesteld moet worden, waaronder DCC. Heb je dit armsein van te voren geprogrammeerd voordat je de verbinding maakte met de ECoS (welk protocol). Zomaar wat vragen.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Davson

Dag Rob,

Heb inderdaad het adres ingesteld met de dipschakelaars onderaan voor ik deze aansloot op de ecos. Nr 10 staat 'on' dus dcc is ook mogelijk.

Alvast bedankt, verdere tips zijn welkom.

RobVille

Volgens mij heeft dit sein een Mfx protocol en kan in principe alleen door Märklin interfaces goed gedefinieerd worden. Staat jouw ECoS ook op het m4 protocol? In principe zou dit sein zich automatisch moeten aanmelden net als de Mfx locomotieven. Het lijkt me stug dat beide seinen stuk zouden zijn. Ik doe maar een gooi .....

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Davson

Dag Rob,

Het lijkt mij ook sterk dat beide seinen defect zouden zijn...

Dus denk ik ook dat ik iets verkeerd zou doen of ingesteld hebben.
Waar kan ik kijken of het m4 protocol op staat? In het verleden meldde mijn mfx locs zichzelf aan.
Ecos heeft een tijdje niet gediend, maar ik heb aan de instellingen niks gewijzigd.

Het is wel zo dat de seinen bestuurbaar zijn, echter vanuit geel groen rechtstreeks naar rood gaat niet, het is te zeggen,de armen bewegen even en dan is het precies of ze'blokeren'.

Ik ben ook zoekende naar een oplossing, alle antwoorden en suggesties zijn welkom🙂.

Alvast bedankt om mee te denken.

Davson

@ Rob,

Ik heb in mijn ecos gekeken, instellingen bij het spoortje, daar staat M4 groen aangevinkt,dus deze staat op.

RobVille

Een laatste vraag, de seinmodule tussen het sein en de ECoS, is die op de juiste wijze aangesloten?

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Davson

Dag Rob,

Heb eens gekeken naar de aansluitingen, deze gecontroleerd met de handleidingen, de aansluiting tussen mijn ecos en programeerspoor ook nagekeken,deze lijken mij juist te zijn.

Het is raar dat de seinen wel van rood naar geel-groen kunnen geschakeld worden, maar niet van geel-groen rechtstreeks naar rood.
Het is te zeggen, de beweging van de arm(en) start en stopt bijna onmiddellijk,precies of ze blokkeren.
Heb de schakelduur ook al eens aangepast, op variant 2 gezet,...


RobVille

Ik zou het eerlijk gezegd niet meer weten. Als je alles volgens de handleidingen hebt aangesloten. Nog een allerlaatste opmerking. Je noemt de aansluiting met het programmeerspoor, werkt "main" wel? Klopt het icoon op de ECoS, zijn diverse mogelijkheden om een dergelijk sein te sturen. Succes verder.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

ACFI

Heb je in je kennissenkring of bij je leverancier iemand met een Marklin centrale CS2/3?

Kwestie dat je zeker bent dat Marklin (op de CS'en) bijvoorbeeld niet een kleine wachttijd zet tussen het bewegen van het eerste en tweede relais (en je test dadelijk ook of het niet gerelateerd is aan je ECoS.

In het verleden waren er af en toe al problemen met sommige driewegwissels als beide spoelen op het zelfde moment werden bediend.

ACFI

Davson

Dag Acfi,

Ik ben terug naar de handelaar geweest met de 2 seinen, op zijn ecos en daarna CS3 getest, dit had echter geen resultaat, het was zelfs zo dat er daar totaal geen beweging in te krijgen was, op beide seinen...

De handelaar heeft dan naar marklin gemaild,en het probleem uitgelegd.

Daar zei men van de seinen er zelf manueel in te putten met zelfgekozen adres (het 2de adres (vervolgadres) kiest de ecos zelf,wat ik eigenlijk al gedaan had...ik begrijp het niet goed...

Van die problemen met 2 spoelen tegelijk te sturen heb ik ook gehoord,maar wat kan men hier dan aan doen?

Davson

Heb nog is zitten grasduinen in de instellingen,hier word ik ook niet wijzer van...
Kan de softwareversie er iets mee te maken hebben?
De huidige versie is 4.2.0

ACFI

In dit filmpje zie je de beweging van geel/groen naar rood met een 70411.

Dus het kan wel. (Dit is trouwens de enige video die utube vond voor de 70411)

In dit artikel schrijft de auteur wel dat ie af en toe problemen had met de tweede servo : Stummi. (! Auf Deutsch !)

Als je het recent gekocht hebt, terug naar de verkoper als die in de buurt is.

Zeker bij een recente aankoop zou ik niet de schroevendraaier er bij halen om het in orde te krijgen. Tweedehands is een ander verhaal.


ACFI

Je kan altijd ook een mailtje sturen naar Trainservice Dankaert of er gekende problemen zijn met een 70411 en Ecos.

ACFI

Davson

dag acfi,

Ben idd terug geweest naar de handelaar,daar deden de seinen zelfs niks...

De handelaar heeft gemaild en uiteindelijk gebeld met marklin.

Daar zei men dat er idd rechtstreeks van groen-geel naar rood kan.
Hij gaf de raad de seinen ook zelf manueel in de centrale te zetten,wat ik ook (zelfs de eerste keer al) gedaan heb.

Blijkbaar wil mfx bij seinen NIET zeggen dat seinen zich automatisch aanmelden bij de centrale in
tegenstelling tot locs, je kan ze wel uitlezen met je centrale.

Uiteraard gebruikt de persoon van marklin zelf wel de CS3 van marklin natuurlijk en geen ecos.

Ik heb het gevoel ook dat het probleem zit bij het sturen van de 2de servo voor de onderste arm, wat blijkbaar in het filmpje ook soms voor problemen zorgt volgens wat er in de commentaar staat,
Het rare is dat van rood rechtstreeks naar groen geel nooit een probleem is, maar omgekeerd wel...

Ik kan idd eens een mailtje sturen naar trainservice Danckaert of hij weet heeft van problemen ivm deze seinen en de besturing met ecos.