Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Tandwiel om type 59 (budjet model) te herstellen

Gestart door edemul, 19 juli 2024, 20:23:53 PM

edemul

Ik zoek een tandwiel om een Van Biervliet type 59 te herstellen.
Loc heeft een gescheurd tandwiel.
Heb navraag gedaan bij Kristof, maar hij heeft het nodige tandwiel niet.
Het telt 11 tanden, heeft een diameter van 6.2 mm heeft een as diameter van 2mm en een breedte van 2 mm.
Ik denk dat de moduul ligt ts de 0.4 en 0.5.

Metpetergaathetbeter


Klaas Zondervan

Citaat van: edemul op 19 juli 2024, 20:23:53 PMHet telt 11 tanden, heeft een diameter van 6.2 mm heeft een as diameter van 2mm en een breedte van 2 mm.
Ik denk dat de moduul ligt ts de 0.4 en 0.5.
Heb je de diameter goed gemeten?

Rekenmethode: tel 2 op bij het aantal tanden > 13. Deel 6,2 door 13, dan kom ik op 0,476. Lijkt me onwaarschijnlijk.
Bij een diameter van 5,2 mm kom ik precies op modul 0.4, dat lijkt me meer voor de hand liggen.
Roco b.v. gebruikt vrijwel uitsluitend modul 0,4.

edemul

Klaas
Ik heb uw verhaal gelezen in railmagazine 182 .Over hoe de moduul berekend wordt.
ik heb met een schuifmaat gemeten en is wel degelijk 6.2mm.
Ik  kwam ook op die moduul uit.
ik vond het raar.
Maar toch is het zo, het gaat hier niet over een roco model, maar wel een B-models.

Metpetergaathetbeter


edemul

Ik denk het niet.
Het scheurtje is zeer klein, maar geeft wel een getik.
Ik denk dat lijm geen soelaas zal brengen.
Vraag mij af waar ik tandwielen kan vinden.
Ik heb al gekeken bij Ali express, maar nog niets gevonden
Vooral  die moduul baart mij zorgen.

ACFI

op 3rail en beneluxspoor spreekt men af en toe over https://shop.kkpmo.com/ voor tandwielen.

acfi

Klaas Zondervan

Citaat van: edemul op 19 juli 2024, 21:42:33 PMMaar toch is het zo, het gaat hier niet over een roco model, maar wel een B-models.
Dat weet ik, maar andere fabrikanten dan Roco gebruiken ook vaak modul 0,4.
Ik zie zelden iets anders dan modul 0,4 of 0,5.

Dat brengt me op een idee. Als het modul 0,5 zou zijn, dan zou de diameter 6,5 mm zijn. Wellicht hebben ze bij dit tandwiel de tanden iets lager gehouden dan gebruikelijk.

edemul

Maar moduul 0,5 zal dan niet werken,denk ik dan.
Dus moet ik zoeken naar een moduul 0,4

edemul

Steven,
Bedankt voor de verwijzing naar de site.
Nu misschien een moduul 4 en 5 bestellen en dan testen.

Thommy

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 juli 2024, 20:50:56 PMdat noemt men dan service .......

we geven voordeel van de twijfel hier. Het is niet zoals bij de reeks 55 of 22-23-25 dat dit probleem gekend is en er toch volgende reeks met hetzelfde euvel blijven verkocht werden, dus dit kan nu wel een eerste keer zijn.
Ik weet dat je geen fan bent van, er zijn er nog  ;) Ik zoek me ook liever een joc hlr91 of kitje dan ik die van hen koop.
Greetz

Thommy

Metpetergaathetbeter

motorisch/aandrijfgedeelte kan altijd stuk gaan.....heeft niks met voorkeuren te maken  :-\ 

eve

Citaat van: edemul op 19 juli 2024, 20:23:53 PMIk zoek een tandwiel om een Van Biervliet type 59 te herstellen.
Loc heeft een gescheurd tandwiel.
Heb navraag gedaan bij Kristof, maar hij heeft het nodige tandwiel niet.
Het telt 11 tanden, heeft een diameter van 6.2 mm heeft een as diameter van 2mm en een breedte van 2 mm.
Ik denk dat de moduul ligt ts de 0.4 en 0.5.


Dag Eddy,

Ik ben vrijwel zeker dat dit tandwiel een modulus van 0.5 heeft.
Ik ga er van uit dat uw aflezing op uw schuifmaat juist gedaan is.
Maar bij een tandwiel met oneven tanden maakt men snel de fout de afstand te meten tussen de kop van een tand en overliggend tussen 2 tanden. Je meet dus te weinig.
De werkelijke diameter zou dus groter zijn dan 6.2 mm.
Anders gezegd : (11 (tanden) + 2) * 0.5 = 13 * 0.5 = 6.5 mm.
Met wat tolerantie en meetfout moet ik in de buurt zitten.

Meet toch ook eens de asmaat na...
Van Biervliet werkt graag met chinees-amerikaanse materialen en daar is 2.3 mm zeer courant.

Mvg, Erik.

Thommy

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 juli 2024, 10:07:14 AMmotorisch/aandrijfgedeelte kan altijd stuk gaan.....heeft niks met voorkeuren te maken  :-\ 

agree. Maar best mogelijk dat ze gene (meer) op voorraad hebben. Nuja, zou idd niet de klant mogen zijn die de oplossing zoekt  :( (again)
Greetz

Thommy

krispy

Even een kleine opheldering .
Het is niet enkel VBV dat last heefd van barstende tandwielen , volgens een persoon die ik laatst sprak en veel herstellingen doet heefd bijna elk merk met dit fenomeen te doen , ja ook LSM , Roco , Piko Rivarossi enz , mehano bvb heefd bij elk model last van barstende tandwielen ,ga maar door met merken noemen , allemaal hebben ze loks met die problemen , enkel wordt er niet over gemekkerd op dit forum , tegenwoordig als een loc van VBV iets voor heefd wordt het merk onmiddelihk in de grond geboord .Dit is tot nog toe het eerste euvel dat bij de 59 voorkomt (of toch vernoemt wordt op dit forum )en onmiddelijk is de saga weer gestart .hoeveel rijden er rond ondertussen en hoe oud zijn ze , dikwijls wordt het probleem uitgelokt door verkeerd smeermiddel te gebruiken waardoor de kunststof gaat werken , gebruik speciaal vet hiervoor (marklin of ander merk ) maar geen vloeibaar smeermiddel .eenige oplossing is naar metalen tandwielen overgaan , maar dan slijten de andere kunststof delen weer , definitieve oplossing is alle metalen tandwielen en aandrijstukken vervangen , maar dan zijt ge weer een fortuintje kwijt en kans op ratelen omdat het metaal op metaal is.voor men verder vraagd , NEEN heb geen belang bij deze post , is enkel een vaststelling van de laatste jaren.
Een aandrijving kan altijd stuk gaan .klant kan ook wachten totdat er terug voorraad is bvb .Als u wagen morgen mechanische pech heefd en ge moet maanden wachten op een stuk gebeurt dat ook (spreek uit ervaring )heb in der tijd voor een aandrijfstuk uit een versnellingsbak 6 maand moeten wachten op wisselstuk , was gewoon niet verkrijgbaar vanuit de hoofdfabriek , ging over een stukje van 35 euro ,dan staat ge daar als u wagen buite garantie is en geen andere hebt .Neen niemand komt er dan tussen en trek uwe plan ondertussen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m