Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Tandwiel om type 59 (budjet model) te herstellen

Gestart door edemul, 19 juli 2024, 20:23:53 PM

Peter

Krispy, je hebt groot gelijk. Bij die andere merken wordt meestal (In Duitsland toch)
het model naar de handelaar gedaan die het doorstuurd naar het merk (waar het ook soms weken of maanden duurt).
Maar inderdaad. heb soms de indruk dat VBV dikwijls (onnodig) het zwarte schaap is

Spijtig want ze hebben prachtige modellen
Met vriendelijke groeten
Peter

edemul

het is zeker niet mijn bedoeling om VBV iets te verwijten.
Kristof heeft eerlijk op mijn e-mail geantwoord dat hij het betreffende tandwiel niet op voorraad heeft.
Hij ging verder kijken.
Ondertussen heb ik een modul 0.4 en 0.5 met elf tanden besteld op de site vermeld door Steven.
Dus binnen enkele dagen verwacht ik dat deze zullen aankomen.
Dan kan ik jullie laten weten of mijn probleem is opgelost.
Hopend dat een van beide tandwielen het juiste is.

JerryCrazy

Citaat van: krispy op 22 juli 2024, 07:36:15 AMEven een kleine opheldering .
Het is niet enkel VBV dat last heefd van barstende tandwielen , volgens een persoon die ik laatst sprak en veel herstellingen doet heefd bijna elk merk met dit fenomeen te doen , ja ook LSM , Roco , Piko Rivarossi enz , mehano bvb heefd bij elk model last van barstende tandwielen ,ga maar door met merken noemen , allemaal hebben ze loks met die problemen , enkel wordt er niet over gemekkerd op dit forum , tegenwoordig als een loc van VBV iets voor heefd wordt het merk onmiddelihk in de grond geboord .Dit is tot nog toe het eerste euvel dat bij de 59 voorkomt (of toch vernoemt wordt op dit forum )en onmiddelijk is de saga weer gestart .hoeveel rijden er rond ondertussen en hoe oud zijn ze , dikwijls wordt het probleem uitgelokt door verkeerd smeermiddel te gebruiken waardoor de kunststof gaat werken , gebruik speciaal vet hiervoor (marklin of ander merk ) maar geen vloeibaar smeermiddel .eenige oplossing is naar metalen tandwielen overgaan , maar dan slijten de andere kunststof delen weer , definitieve oplossing is alle metalen tandwielen en aandrijstukken vervangen , maar dan zijt ge weer een fortuintje kwijt en kans op ratelen omdat het metaal op metaal is.voor men verder vraagd , NEEN heb geen belang bij deze post , is enkel een vaststelling van de laatste jaren.
Een aandrijving kan altijd stuk gaan .klant kan ook wachten totdat er terug voorraad is bvb .Als u wagen morgen mechanische pech heefd en ge moet maanden wachten op een stuk gebeurt dat ook (spreek uit ervaring )heb in der tijd voor een aandrijfstuk uit een versnellingsbak 6 maand moeten wachten op wisselstuk , was gewoon niet verkrijgbaar vanuit de hoofdfabriek , ging over een stukje van 35 euro ,dan staat ge daar als u wagen buite garantie is en geen andere hebt .Neen niemand komt er dan tussen en trek uwe plan ondertussen

Veel merken hebben een dienst na verkoop met een voorraad onderdelen.

Bij Roco, Märklin-Trix en Piko is er een minimale voorraad onderdelen ...
Bij Van Biervliet, LS Models en anderen niet.

Ik ben het ermee eens dat we niet te hard moeten zijn voor een fabrikant, maar er kan nog steeds geen lering worden getrokken uit het verleden.

Een locomotief is een elektrisch en elektronisch apparaat, het moet (net als je computer, je telefoon, je grasmaaier) garanties en reserveonderdelen hebben.

Klaas Zondervan

Citaat van: JerryCrazy op 24 juli 2024, 12:29:17 PMBij Roco, Märklin-Trix en Piko is er een minimale voorraad onderdelen ...
Bij Van Biervliet, LS Models en anderen niet.
Uit de berichten concludeer ik dat juist daar het probleem zit. VBV en LSM produceren niet zelf, en hebben waarschijnlijk daardoor problemen met het leveren van reservedelen.

Ik heb zelf vooral locs van Roco, maar ook enkele van Piko en Mehano. Nog nooit problemen gehad met gescheurde tandwielen.

De opmerking van krispy over smeermiddelen onderschrijf ik niet. Het materiaal van de tandwielen is bestand tegen alle gangbare smeermiddelen, dus daardoor kan het probleem van gescheurde tandwielen niet ontstaan. Het woord "speciaal" bij de olieën en vetten van Märklin en anderen moet je dan ook met een flinke korrel zout nemen.

Metpetergaathetbeter

#19
misschien moet het eerste merk maar eens afkomen met iets meer en het vb geven tandwielen te voorzien bij het zakje van onderdelen dat zou echt profileren zijn ......en in weze nauwelijks de prijs beinvloeden. Anderzijds zou je als klant zonder problemen die enkele euro's bij betalen !

Die andere zou maar een fractie van de productie zijn...... ooit eens van die LS gehoord wellicht betreft het dezelfde !

evan

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 juli 2024, 12:51:12 PM
Citaat van: JerryCrazy op 24 juli 2024, 12:29:17 PMVBV en LSM produceren niet zelf, en hebben waarschijnlijk daardoor problemen met het leveren van reservedelen.



Klopt,
Er staat aan de onderkant dan ook vermeld:

"Made for ..."  en niet "Made By..."

Ik heb hier trouwens ook een 59er met "made for www.budget-line.com" met gebarsten tandwielen staan in m'n vitrine. 

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

JerryCrazy

Het zijn de merken die de dienst na verkoop moeten leveren, niet de fabrikant.
De fabrikant wordt niet eens altijd op de doos vermeld ...

Als de merken deze service niet kunnen bieden, zouden ze de exacte afmetingen van de onderdelen moeten kunnen geven, maar ik denk dat ze zelfs dat niet kunnen.

Webbie

Citaat van: JerryCrazy op 24 juli 2024, 12:29:17 PMVeel merken hebben een dienst na verkoop met een voorraad onderdelen.

Bij Roco, Märklin-Trix en Piko is er een minimale voorraad onderdelen ...
Bij Van Biervliet, LS Models en anderen niet.

Ook VBV en LS Models hebben onderdelen. Bij VBV rechtstreeks, voor LS heb ik goede ervaringen bij een winkel net over de Duitse grens. Die zou betere contacten hebben dan andere winkeliers  ::)

Bij de anderen is het ook zolang de voorraad strekt, en kan je enkel op de website zoeken of ze net die referentie beschikbaar hebben.

Peter

De winkel van Hünerbein is in  Aachen hebben zeer goede kantakten met die van LS
Met vriendelijke groeten
Peter

edemul

Eind goed al goed.
Tandwiel vandaag toegekomen en loc hersteld.
Het betrof een moduul 0,5 .
Ik heb nu nog een moduul 0,4 in voorraad.