Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ik ben boos

Gestart door Floris, 12 juli 2024, 13:59:19 PM

Floris

het regent. en ik wil frietjes eten op de markt en een duif schoppen. boe.

stefanic

Aan die regen kan je helaas niets doen. Na regen komt -ooit toch- zonneschijn!
Frietjes eten kan prima. Dat heb je zelf in de hand!
Die duif schoppen zou ik maar zo laten ;-) Die kan er ook niets aan doen en ziet evenveel af van de regen.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Floris

ik schop toch meestal mis, dus die duif krijgt nu geen overgebleven mayo en is ook boos.

Boemeltrein

Hopelijk sta je met je frietjes beschut tegen de regen anders is het frietsoep ;D en die duif..is gaan vliegen, ze zoekt drogere oorden op 8)

Murphy

Citaat van: stefanic op 12 juli 2024, 14:01:54 PMNa regen komt -ooit toch- zonneschijn!

Fout!!!
Na Re(a)gen kwam George H. W. Bush.
en na regen komt nog meer regen. Is de nieuwe tendens. :(  :(  :(
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

PeterVG

Pff, waar jullie je druk in maken.
Kom dan helpen het water uit mijn kelder te scheppen.
Er staat schimmel op het hout van mijn baan.

doomslu

Citaat van: PeterVG op 13 juli 2024, 09:11:48 AMPff, waar jullie je druk in maken.
Kom dan helpen het water uit mijn kelder te scheppen.
Er staat schimmel op het hout van mijn baan.

Oei Peter, dat is echt heel vervelend.
Hopelijk krijg je het proper en droog!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

SuSke

Citaat van: PeterVG op 13 juli 2024, 09:11:48 AMPff, waar jullie je druk in maken.
Kom dan helpen het water uit mijn kelder te scheppen.
Er staat schimmel op het hout van mijn baan.


Een geval van watersnood of een lekkende kelder?
Hoe dan ook, sterkte en succes met de behandeling van beide euvels.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

oef.  :(
Sterkte Peter!

Herwig

Dat is niet prettig, Peter. Word je wel een beetje veel boos van.
Hopelijk krijg je de boel perfect droog & netjes.
Sommige verzekeringspolissen sluiten de onderste tien centimeter uit voor vergoeding bij waterschade, leert de ervaring.
Dus bij voorkeur alles hoger zetten op betonblokken,snelbouwbakstenen of andere sokkels.

SuSke

En een lapje roofing of butyl op de stenen leggen anders kruipt het vocht nog in het hout.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

wat ook werkt is de poten in lege plastiek flessen zetten .nadat je natuurlijk eerst de kop er hebt vanaf gesneden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterVG

Hoog grondwaterpeil in combinatie met aanhoudende regen langs de anders steeds droge noordoostzijde aan mijn woning gaf afgelopen vrijdag problemen. Nooit geziene lekkages in de betonkelder op hoogte in de muren door krimpscheuren in het beton. De baan staat sowieso op metalen verstelbare pootjes. De poten hebben geen last van schimmel. Wel zaagsnedes in multiplex en dan vooral tropisch hout. Wat ik overigens slechts zeer weinig gebruikt heb. Maar ook berkenmultiplex heeft er last van op zaagsnedes. Vervelender is dunne MDF die hangt vol schimmel. Die plaatjes heb ik dus maar uit de baan verwijderd. Gelukkig heeft hardboard wat ik veel gebruikt heb er tot op heden geen last van. Zaak is nu de kelder veel beter te verluchten. Wat ik de voorbije 8 maanden verwaarloosd heb waardoor de luchtvochtigheid te hoog gekomen is en schimmel zijn kans zag. De schimmel die ik zag heb ik behandeld en hopelijk kan ik deze in de toekomst onder controle houden. Maar tijdens periodes van hevige en langdurige regenval moet ik de lekkage in de betonmuren voortdurend opvolgen. Dat vraagt veel tijd. De hoofdoorzaak is geen dichtingslaag tussen keldermuur en opgebouwde gevelmuren. Nu steekt men daar dichtingsplaten tussen tijdens de bouw. Tijdens mijn bouwperiode was men zo wijs nog niet. Gevolg is dat water tussen kelderplafond en keldermuur naar beneden komt tijdens hevige wind en regenval. Om dat op te lossen hebben we de buitengevel hier bekleed met een rubberlaag. Maar echt waterdicht is die in de praktijk niet. Daarom Tec7 binnenin tussen plafond en keldermuur maar echt sluitend is dat ook niet. Zo blijft een mens vechten tegen insijpelend water. Er zijn momenten dat de moed in mijn schoenen zinkt als weer eens veel water op een nieuwe plek naar binnen komt. Maar goed de baan is nergens tegen de muren gebouwd zodat ik overal aan mogelijke lekkages aan kan om water op te kuisen en remedies te vinden. :-\

stoomlokje

Peter,
ik zit ook volop gans het jaar (altijd ) met hoog grondwater.
Ik heb rondom de keldervloer langs de muren verlaagde gootjes van 3 cm breed die aflopen naar een pomppput, zodat , als er toch water binnensijpelt, dit wordt dan afgevoerd en kan niet op de vloer terecht komen.