ik ben boos

Gestart door Floris, 12 juli 2024, 13:59:19 PM

SuSke

Het zou dus de onderste waterdichtingsbaan zijn die bij jou ontbreekt.



Dat is op te lossen, maar is een kostelijke en moeilijke operatie.
Het gevelmetselwerk moet telkens over een breedte van 1,20 m opengebroken worden om de baan te branden tegen het binnen spouwblad en zo over het kelderplafond. Je kan die openingen maken met een tussenafstand van 3,00 m of 4,00 m gemeten van center opening naar center opening. Na het terug plaatsen van de isolatie en  toemetsen van de gevel kan je na 2 weken de boel 1,00 m doorschuiven.
Zo overlap je telkens 10 cm met de vorige uitbraak om de naad in de dichtingsbaan te garanderen.
Zoals gezegd, tijdrovend, niet eenvoudig en dus automatisch niet goedkoop.

Wil je dit oplossen door de buitengevel dicht te maken, moet je de volledige gevelhoogte behandelen met een hydrofoob product dat er voor zorgt dat er gaan water via de buitengevel in de spouw geraakt. En dit moet je dan quasi om de 2 jaar herhalen.

Vandaag wordt er ook een soort van 'noppenfolie' tegen de kelderwand geplaatst die eventueel water afvoert naar een drainage die aan de voet van de kelderwand zit. Als je dat wil doen, moet je je hele kelder gaan vrijgraven wat ook geen optie is natuurlijk.
Je kan dit ook oplossen door een hoge drainage tegen de kelderwand te voorzien, maar zorg er dan voor dat de waterdichting tot onder deze drainage zit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

En sowieso een lucht ontvochtiger plaatsen in de kelder. Ik dacht trouwens dat die er al stond, want anders had ik je dit advies al eerder gegeven. Dit vermijd de condensatie en schimmelvorming met zekerheid.
Je gaat verschieten wat dit effect is ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

raf

vroeger had ik in de bouw emmers staan met een zeef er boven op
daar een nylonkous in met grof zout (wat ze in de winter op straat strooien)
kost bijna niets en om de paar dagen waren de emmers vol
is het zout op gewoon vervangen en gaan met die banaan .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GvbuuH

#18
Nóg twee tips om minder boos te worden op regenwater:

- Waterglas* op de wanden smeren, dat maakt ze waterdicht.
- Luchtontvochtiger# plaatsen.

* Natronwaterglas, natriumsilicaat, natriummetasilicaat en waterglas zijn allemaal verschillende benamingen voor molecuulformule Na2SiO3. Natronwaterglas is een oplosbaar zout van Kiezelzuur (zwak zuur dat is afgeleid van Siliciumdioxide SiO2).
Via Google gevonden

# Een luchtontvochtiger brengt de lucht ook in beweging. Het water wordt opgevangen in een bak, ze zijn er vanaf 2 a 3 liter.

Edit: teruglezend zie ik dat Evan de luchtontvochtiger al genoemd had. Maar ik laat de mijne ook staan, heb er uitstekende ervaring mee!