Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Godinne, met een knipoog naar lijn 154

Gestart door Michael, 06 juli 2024, 20:20:02 PM

Michael

Ik weet nog niet hoe ik de baan gaan noemen, maar voorlopig hou ik ik het bij "Godinnen met een knipoog naar lijn 154.
Eerst wil ik nog even verwijzen naar:
Citeerlijn 154

Dit project is een stille dood gestorven omdat de 2 andere bouwers er mee ophielden.
In 2021 kwam ik thuis te zitten met een burn out en na een jaar in de ziekte wet, kreeg ik weer zin om wat te doen.
Maar lijn 154 bleef bij mij knagen en van dit project heb ik een heleboel materiaal overgehouden. Alles stond opgeslagen in een loods en omdat ze daar het dak gingen vernieuwen moest de loods leeg, de module bakken heb ik weggegeven, met het resterende hout heb ik zeg maar 10 module bakken gemaakt van 38 cm bij een meter. Was voor mij mooie arbeids therapie.
38 cm diep is een beperking die voor veel kopzorgen zorgt, maar daar moet ik het mee doen.
Wat wil ik?
Een mooi landschap waar de trein door rijd,

Hierbij het schema van hoe de module bakken komen te staan.
Het zichtbare deel wordt voorzien van een achtergrond, koof en per module een ledpaneel.

Wie de bewerking van het hout wil zien kan hier terecht.
Wat wil ik graag op de baan:
Links komende uit het schaduwstation, via een tunnel wil ik een steengroeve, gevolgd door een rotswand en wat bebouwing, komen we bij het station van Godinne, dalen af naar de maas deze steken we over met het viaduct van Houx dalen dan nog wat verder en verdwijnen dan in de tunnel richting het schaduw station.
Tevens wil ik dit combineren met een combinatie van DCC cars en Viessmann carmotion, de treinen wil ik uiteindelijk aansturen met Lissy van Uhlenbrock.
Stand van zaken: In het schaduwstation liggen de sporen en worden de wissels geschakeld met servo's, ben nu aangekomen bij het zichtbare deel en moet de rails worden gelegd,
Ik ben niet zo'n snelle bouwer dus verwacht niet dat hier elke week een update staat.
Hier nog een filmpje van de kruising en de wissels met polariserende puntstukken ( heeft even geduurd voordat ik dat goed werkend had ( die puntstukken) Ik maak gebruik van de dr 4024 van digikeijs.

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

De allereerste rit over gepolariseerde wissels, Volgende keer de camera een slagje draaien.

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

De baan wil ik uiteindelijk automatiseren met Lissy, onder elke loc komt een mini decoder, in de baan worden sensoren ingebouwd, verbonden met ontvangers, deze ontvangers worden geprogrammeerd, zodat er een mooi treinverloop plaats vind, de uitdaging zit hier natuurlijk in het programmeren.
Vijf jaar geleden alvast een testbaantje met Lissy gemaakt hierbij nog 2 korte filmpjes. Een ovaaltje, met een inhaalspoortje, Loc rijd rondje komt aan en dan wordt wissel weer geschakeld en vertrekt de andere loc. Er wordt gereden zonder verdere tussen komst.

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Kleine update, begonnen met het inbouwen van de lissy sensoren, inmiddels zijn er een stuk of 20 ingebouwd en aangesloten op de ontvangers, de ontvangers voorzien van een uniek nummer zodat ik deze via loconet stuk voor stuk kan benaderen als ik er aan toe ben om deze te programmeren.
Helaas is het met deze temperaturen veel te warm op zolder om daar wat te doen. In afwachting van wat koeler weer.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Afgelopen donderdag alle 12 module bakken aan mekaar geknoopt en gelukkig geen kortsluiting, ik heb elektrisch een sternetwerk gebouwd, de baanspanning heeft z'n eigen trafo, de servo's hebben een andere eigen stroomvoorziening.
Helaas is er blijkbaar bij het weer neerzetten van module 7 (2de module voor het schaduwstation) ergens een draadje losgeschoten want na even proefrijden viel de loc plots stil op de wissel, ander euvel bleek op de overgangs module nr 12 lagen de wissels nog los waarbij het schakelen de wisseltong niet netjes aansloot. En helaas bleek 1 module overgang niet goed te zitten deze moet ik vervangen.
Maar al bij al voor een eerste keer de baan volledig gekoppeld te hebben ben ik best tevreden.
Helaas geen filmpje gemaakt hiervan.

Foto van de overgang die ik opnieuw ga maken

foto van het schaduwstation

Komende week de zaken die niet goed zijn verhelpen. Wordt vervolgd.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Stieven76

Heb je een overzicht van je baanplan? Lijkt me een leuke baan te worden.
Ik volg alleszins  ;)

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Citaat van: Stieven76 op 29 juli 2024, 22:22:06 PMHeb je een overzicht van je baanplan? Lijkt me een leuke baan te worden.
Ik volg alleszins  ;)

Ik ben niet zo'n tekenaar, mijn baanplan is super eenvoudig, 2 ovalen die in het schaduw station splitsen in 2 keer 4 sporen en in de module aan beide zijden tussen schaduw station en zichtbare deel liggen 4 wissels met een kruising, op het zichtbare deel enkel dubbel spoor, heeft alles te maken met de beperkte diepte die ik heb van 38 cm.
Echter in het zichtbare deel bij de module waar het station komt ga ik de module breder maken, zodat ik 1 zijde perron kan maken daarop aansluitend het stationsgebouw, stations pleintje en de weg die er langs loopt. hoe breed dat precies wordt weet ik nog niet maar daar kom ik later nog wel achter, voldoende ruimte.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Deze toch maar besteld om de modulebakken goed te kunnen terugplaatsen zodat het uitlijnen behouden blijft.

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

D_Loc

Wat je hiervoor ook zou kunnen gebruiken zijn scharnieren die je monteert op de overgangen van de modules.
Voor het demonteren van de baan verwijder je de pin uit het scharnier en kun je de module verplaatsen. Bouw je de baan weer op dan steek je na het plaatsen van de module de pin weer door het scharnier.
Ik gebruikte dit op mijn modelbaan die ik in mijn jonge jaren op mijn slaapkamer had staan. Deze bestond uit 2 platen, om de platen gefixeerd te houden gebruikte ik de scharnieren. Heel simpel en effectief.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Peter

Wel geen Godinne, maar wel Nannine, vlak bij Namur, waar mijn echtgenote haar familie woont.
Een eigen, beetje verkleurde foto van een 26. Opgenomen vermoedelijk eind jaren .70

Nannine 2616 by Peter Verlooy, auf Flickr

Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Lijstje van wat er de komende week te doen is.
- Proefrijden, met van alles en nog wat
- Onder een module een lade maken om een programmeerspoor te leggen
- Starten met het bouwen van het station (bouwpakket van Jocadis)

- Bruggen bouwen (Viaduct van Houx)

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Het proefrijden gaat nog steeds door, afgelopen week de "Desiro"en de "Duikbril" op de baan gehad, deze hebben vrij stugge koppelingen tussen de wagens zitten, hierdoor kwamen nog een paar oneffenheden aan het licht, deze worden de komende week onder handen genomen.
Verder hout besteld voor de "plafonds" en metalen beugels laten maken bij Staalcentrum Flevoland
Lissy sensoren ingebouwd en de bijbehorende modules aangesloten.
Ik was niet tevreden met de bedrading, die heb ik ook nog aangepast met draden op kleur zodat duidelijk is wat baanspanning is en de spanning voor de servo's is.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Mijn laatste post dateert van 22 november 2024, een goed 8 maanden geleden.
Wat is er in die tussen tijd gebeurd.
Mijn servo's stuurde ik aan met digikeijs servo decoders, jammer genoeg begonnen deze raar te doen, het begon dat de wissels tongen niet goed meer aansloten en dat werd steeds erger, kon deze decoder niet meer inregelen dat lukte gewoon niet, vervangen door een reserve decoder, paar weken later de volgende met zelfde problemen, toen maar besloten om de decoders allemaal te verkopen. Ik had er een tijdje geen zin meer in.
Welke servo decoder moet ik dan kiezen, ik heb nog enkele maanden verloren met een merk wat ik niet ga noemen want ik wil geen slecht woord hierover vermelden, uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de esu servo decoder, bij het aansluiten van deze nog enkele servo's moeten vervangen, maar het resultaat is nu ok. Wissel straten zijn ingeregeld, proefrijden gaat goed.
Er wordt dus wel aan de baan gewerkt maar niet erg opgeschoten, hoop dat het vanaf nu wat anders gaat.
Wordt vervolgd.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154