Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Met de trein reizen door Europa is nog veel te lastig

Gestart door SuSke, 03 juli 2024, 00:10:20 AM

rgp

Gunther, Stefanic

Zeer correcte analyses.

Een vraag voor Gunther: wetende dat iedere vlaming vanuit zijn dorp éénmaal in zijn leven de trein naar een ander dorp waarook neemt en dat enkel een rechtstreekse trein goed genoeg is; als een Zwitser van Erstfeld naar Chur wenst te reizen, moet hij overstappen, zaagt die daar ook zo over ?

Roland

Boemeltrein

Hij moet 2 maal overstappen maar als de trein vertraging heeft wordt via de seinkamer de aansluitende trein wachtende gezet tot zijn collega is aangekomen en de passagiers zijn overgestapt :o zelf meermaals meegemaakt:"Keine Sorge, der Anschlusszug wartet schon auf uns".Dus passagiers zagen niet zo snel maar overal loopt er wel ergens een zeurpietje tussen ;D

janieburton

#17
Citaat van: stefanic op 07 juli 2024, 09:09:02 AM
Citaat van: janieburton op 07 juli 2024, 00:54:51 AMWaarom zouden we zagen dat er lege treinen rijden?

Omdat er dan op een andere plaats treinen rijden die te kort zijn, en daar het volk dan opeengepakt zit. En als alle materieel de hele dag moet rondrijden, zelfs als het niet nodig is in de daluren bv., wanneer moet dat materieel dan onderhouden worden, gereinigd, wc's leeggemaakt.


Hoe doet men het dan in Zwitserland? Daar moet men ook de treinen reinigen, wc's leeg maken en moet men ze ook onderhouden.( en de treinen zijn daar{en dat is mijn persoonlijke mening} veel properder, ook de wc's op de trein zijn er ook "spotless".

Maar komt het er niet op neer dat de NMBS te weinig materieel heeft om een degelijke service te bieden?( om de treinen die in onderhoud moeten of gereinigd moeten worden te vervangen)

Citaat van: stefanic op 07 juli 2024, 09:09:02 AMEen transportplan maken is een onwaarschijnlijke puzzel, met gigantisch veel randwoorwaarden. En het is zeker niet in ons voordeel dat alles in België voor een groot gedeelte gericht is op Brussel. Een procentueel veel te hoog aantal reizigers moeten 's ochtends naar Brussel,

Dat ontken ik niet en ik denk dat iedereen hier op het forum dat ook begrijpt dat dit een onwaarschijnlijke puzzel is.

Citaat van: stefanic op 07 juli 2024, 09:09:02 AMen uiteraard moet iedereen (lees: iedere burgemeester wil dat voor zijn inwoners... kiezers) een rechtstreekse trein naar Brussel hebben, en uiteraard vanuit elk boerengat. Er zijn meerdere lijnen met stations belachelijk dicht bij elkaar gelegen, maar als je dan spreekt over een sluiting, staat de politieke wereld op zijn kop. Weet dat helaas de treinen in België niet rijden volgens de behoeften van de reizigers, maar volgens politieke behoeften. En ja zelf de -politiek- gekozen locatie voor onderhoud van een bepaald type treinen/materieel heeft een verregaande impact van hoe de treinen rijden, en waar welk materieel kan/mag worden ingezet...


Wat ook misschien het probleem is is naar het station geraken, als men een station sluit en men moet dan 5 km verder naar de volgende stopplaats dan is er het probleem dat er geen bussen er naartoe rijden of als er wel bussen zijn dan zijn de aankomsturen van deze bussen niet compatibel met het vertrek van de treinen en als ze dan toch een min of meer deftige aansluiting geven aan de treinen dan is de kans groot dat die bus toch te laat komt en dat men de trein toch nog mist. En de wagen nemen naar de stopplaats is volgens de Groenen ook niet goed voor het milieu maar de bussen(zelfs als er maar 3 passagiers opzitten) die nog altijd op diesel rijden is dan volgens diezelfde Groenen wel milieu vriendelijk.
 

stefanic

Janie,
Het grote probleem is de immense desinvestering in de jaren 80 in infra en treinen. Nu is er inderdaad materieel te weinig. Veel is oud en versleten en het nieuwe materieel komt te traag en te laat waardoor bv. de M4 toch weer langer dan voorzien in dienst moeten blijven. Als er voldoende materieel is kan er gerust wat aan de kant gehouden worden voor onderhoud etc. Ook de broodnodige vernieuwing van de infrastructuur loopt hopeloos achterop. Er moet ook niet enkel geld zijn voor vernieuwing, er moet ook personeel en bouwfirma's zijn voor de vernieuwingswerken.

En de properheid van het materieel: een en ander heeft ook veel te maken met RESPECT van de reiziger voor de treinen en diensten die ze aangeboden krijgen. Maar neen, liever zwartrijden, een treinbegeleider ineenslaan, graffiti en andere vernielingen voor de fun. Met dank aan een 99% falende justitie.

En betreffende stations sluiten: ik spreek niet over stations sluiten waardoor je 5km verder moet. Ik spreek over honderden meters... En is de hedendaagse mens te lam geworden om voor een km op de fiets te springen? Ken je dat liedje 'In the year 2525'... 't is nog veel erger...

En ja aansluiting bussen op treinen: De hiërarchie is simpel: eerst de internationale treinen, daartussen worden dan de nationale treinen ingepast, waarbij getracht wordt zo veel mogelijk aansluitingen te creeren. En daarop moeten bussen aansluiten. En dus vooral niet andersom! Wat niet wil zeggen dat NMBS niet zal trachten in te spelen op een vraag van bv. de Lijn om een trein enkele minuten te verschuiven, voor een betere knoop. Maar enkel als daardoor geen aansluitingen op ene 'hoger niveau' verloren gaan.

Mijn tenen krullen als ik berichten zie als https://www.integrato.be/ : veel mooie blabla (gewoon overnemen van de principes waarmee wij al tientallen jaren werken, terwijl zij doen alsof ze het warm water hebben uitgevonden) maar als het toch allemaal zo makkelijk is: dat ze dan maar eens met een CONCREET plan komen. Al die zelfverklaarde experts zijn meer dan welkom om hun kennis te delen met NMBS, of kom gewoon bij ons werken! Dat ze hun fantastische expertise maar ten bate stellen van de maatschappij!
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Herwig

#19
OOSTENDE,  is dat ook in Europa?

Mijn buurman Steve heeft me gisteren persoonlijk zijn gewéldig reisverhaal verteld.   En "het staat ook in de gazet!" :
kapotte liften, te late treinen, gemiste verbindingen, een paar uurtjes op de zeedijk, in de niet zo late namiddag terug moeten vertrekken, trein van AntwerpenCS naar Brecht reed niet,  dus met taxi op NMBS-kosten van CS naar huis, en nog wat grapjes....
en   "ik ga dat nog eens uitproberen, maar dan neem 'k ineens ne journalist mee"   Ja, Steve, zeker Steve  ;)

https://www.hln.be/binnenland/steve-was-14-uur-van-huis-om-3-uur-aan-zee-te-zijn-de-volgende-keer-neem-ik-het-vliegtuig-in-plaats-van-de-trein~aa0e00172/

Boemeltrein

De NMBS zit met 600 kostelijke kaders (directeurs, chefs, consultants, whatever..) die vaak via een zijdeur zijn binnengekomen met kennis van spoor 0,0! maar wel met kennis van de juiste "kennis"  (vriend, partijkaart..)Het moeten allemaal universitair geschoolden zijn maar totaal wereldvreemd zijn met het spoorbedrijf, laat staan gepokt en gemazeld door job en carrière, dezelfde ziekte bij De Lijn waar plotse chefs voor een job die ze al tientallen jaren uitvoerden en die ooit begonnen zijn als chauffeurs nu ineens examen moesten afleggen voor eigen functie, die werden gebuisd en vervangen door een knullen met universitair diploma en je ziet hoe het met De Lijn vandaag is gesteld, een leegloop en de boel loopt compleet vast, ateliers zonder zelfs een tubeke lijm! bussen aan de kant, wasinstallaties die weken kapot zijn....budget voor salarissen van universitairen maar niet voor wisselstukken. Voor NMBS zal dit idem dito zijn, ondertussen is men in Zwitserland begonnen met automatisch koppelen van wagons en locs die bestuurd worden vanuit de seinkamer!!!

Bundesbahnfreak

Dag Gunther en Stefan,
Zeer juist wat jullie vertellen en deze zaken zijn dan ook de reden dat anciens zoals ikzelf steeds meer gedemotiveerd geraken en stillaan aan hun pensioen beginnen denken, met hierbij een nostalgisch gevoel van hoe het er nog aan toeging toen NMBS nog echt de NMBS was (voor de opsplitsingen, de consults en de aangroei van bureaukes in Brussel) Desondanks probeer ik nog met goesting te komen werken en trek ik me op aan goeie collega's van zowel binnen de werkplaats als elders

Mvg
Rudy

Bundesbahnfreak

Nog ivm het onderwerp zelf
Waar kon men vroeger allemaal niet heen met de trein vanuit Belgie?  Gans Europa, inclusief Oost Europa ondanks de koude oorlog! Zelfs tot Moskou (niet dat ik daar nu heen wil ;) ) of de Balkan en Scandinavie. Het duurde wel allemaal lang maar je kon er geraken.  Vroeger werkten de nationale spoorwegmaatschappijen samen, nu moeten ze concureren.  Aan u zelf om uit te maken wat het beste is...

Mvg
Rudy

SuSke

Soms geven statistieken toch verrassende resultaten.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.