Met de trein reizen door Europa is nog veel te lastig

Gestart door SuSke, 03 juli 2024, 00:10:20 AM

SuSke

Eigenlijk niets nieuws onder de zon, maar toch...

De milieu organisaties beginnen aan de bel te trekken om Europa wakker te maken... Good luck met de olielobby aan de achterdeur.
Een artikel in Gazet Van Antwerpen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Boemeltrein

Vroeger kon je dagelijks vanuit Brussel naar Brig over Strassbourg en Basel, de trein stopte onderweg aan menige stad, een rit van 10uur, zonder overstappen, ik zwijg nog over de vele nachttreinen, ben ooit als 15 jarige knaap met de nachttrein nog naar Antibes gereisd, lang geleden dus :D  maar om de TGV en Co rendabel te maken werden al die internationale verbindingen opgedoekt, als je nu de verplaatsing naar Brig wil doen dan mag je verschillende malen overstappen, wat een comfort? Er zijn al berekeningen gemaakt dat de reis vandaag van Brussel naar Parijs op 100 jaar tijd amper een kwartier sneller is, voor die sneltrein moet je nu ook bijna inchecken als op een luchthaven? de tijd van CIWL, TEE, TEN en EC is blijkbaar niet leerrijk geweest voor de CEO's en kaders van vele spoorwegmaatschappijen, jammer.Probeer vandaag maar eens als operator een internationale lijn op te bouwen, het is nog moeilijker vandaag als toen voor Georges Nagelmackers met zijn CIWL.

nmbssncb

Ik woon in Amsterdam en reis met enige regelmaat naar Gent voor familiebezoek.  Grensoverschrijdend treinverkeer tussen Nederland en België (of omgekeerd) is duur tenzij je minimaal een week van tevoren je ticket boekt.
Een enkele reis 2de klas van Amsterdam naar Maastricht is ruim 200km (212) en kost € 29,50 als je nu vertrekt.  Reisduur: 2 uur en 26 minuten.
Een enkele reis 2de klas van Amsterdam naar Gent is ook ruim 200km (216) en kost € 58,00 als je nu vertrekt.  Reisduur: 3 uur en 8 minuten.
Bovendien is de reis naar Maastricht zonder overstappen en die naar Gent wel (Antwerpen).


Willy
Willy

Klaas Zondervan

De vergelijking gaat niet helemaal op. Als je in Amsterdam woont, zit je in een bevoorrechte positie als je naar Maastricht gaat. Als ik vanuit Middelburg naar Maastricht wil moet ik minstens 2 keer overstappen. Reisduur 3:30.
Ik kom wel eens in Gent, maar dan niet met de trein maar met de fiets. Als ik met de trein zou gaan kost me dat ook 2 overstappen, Roosendaal en Antwerpen.

ramdani

ik denk dat je met je fiets even snel bent, Klaas :)

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

nmbssncb

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 juli 2024, 14:22:07 PMDe vergelijking gaat niet helemaal op. Als je in Amsterdam woont, zit je in een bevoorrechte positie als je naar Maastricht gaat. Als ik vanuit Middelburg naar Maastricht wil moet ik minstens 2 keer overstappen. Reisduur 3:30.
Ik kom wel eens in Gent, maar dan niet met de trein maar met de fiets. Als ik met de trein zou gaan kost me dat ook 2 overstappen, Roosendaal en Antwerpen.

Mijn voornaamste bezwaar is dat voor dezelfde afstand een ticket bijna dubbel zo duur is... Met de auto maakt het niet zoveel uit want een Nederlandse snelweg is niet duurder of goedkoper dan een Belgische snelweg.  Hetzelfde geldt voor lucht- en waterverkeer.

Willy

hermanvk

Mag ik even "offtopic" gaan, en dan toch weer niet, want het gaat over treinen?
Het gaat over (heel snelle) treinen, wel niet in Europa, ook al rijden die daar ook rond.

Het gaat meer bepaald over de Shinkansen in Japan, waar ik een paar weken heb mogen mee rijden - tijdens in totaal een zestal weken, over twee jaar. Als passagier uiteraard...  :)

Als voorbeeld heb ik even het volgende opgezocht:
Van Sendai naar Tokyo is het een reis van 1u30, over een afstand van pakweg 320km, wat dan blijkbaar €88.32 kost.
Voor zover ik weet, is het een hele dure aangelegenheid voor de gemiddelde Japanner. Als buitenlander echter kan je een JRPass kopen en dan wordt het een stuk goedkoper. (iets vergelijkbaar met de Europass, als dat nog bestaat?).

Daarbovenop was ik heel verbaasd over:
-hoe die PERFECT op tijd rijden - zelfs over die [lange] afstanden
-de netheid van de wagons

En daarbovenop:
Met die JRPass loop je dus een station binnen, en vertel je waar je naartoe wilt en in geen tijd weet je: wanneer je trein vertrekt, wanneer die gaat toekomen (!!!), welke wagon en welke zitplaats je hebt. Echt indrukwekkend!!

En dan stap je naar je perron, en kijk je naar de aanwijzingen. Op de aangeduide instapplaats zie je meestal twee lijnen op de grond en zonder "zwansen": die wagon stopt op exact die plaats....
Ik heb heel veel met de trein gereden in belgie, maar heel dikwijls moeten lopen omdat de wagons wel ergens stopten, maar nooit op de dezelfde plaats.

Een andere ervaring van "met de trein is het altijd een beetje reizen"...

Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

Boemeltrein

of in België, je op het laatste moment door de luidsprekers hoort knallen dat je aansluitende trein plots op het ander uiterste spoor halt houdt >:( Hopelijk hebben ze daar in Japan wat minder kader en meer personeel, neem mij niet kwalijk maar in de pers vernemen dat bepaalde kaderleden bij de NMBS meer verdienen dan de premier is niet ten goede van de dienstverlening maar aan bepaalde portefeuilles...dit in tegenstelling met Zwitserland waarbij de CEO van de SBB is kon komen uitleggen in het parlement waarom op bepaalde trajecten de vertragingen de spuigaten uitliepen en of hij wel zijn job aankon....ik zie dit niet zo in België gebeuren... :-[

hermanvk

#8
Citaat van: Boemeltrein op 04 juli 2024, 21:49:24 PMof in België, je op het laatste moment door de luidsprekers hoort knallen dat je aansluitende trein plots op het ander uiterste spoor halt houdt >:(
Ik ben niet 100% zeker, maar ik meen dat het eens is gebeurd (in die 6+ weken)... een ander spoor, maar zeker niet "knallende luidsprekers". En we zaten dagelijks op de trein....shinkansen en lokale treinen.
Ik vermoed dat dat wel werd gemeld, maar ja: mijn Japans is beperkt tot  pakweg een vijftal woorden...

Wat we echt hebben meegemaakt, en waar iemand er ons attent op maakte, is een aankondiging van een lokale trein met vertraging... en steeds met excuses...
Misschien heeft daar wel iemand harakiri/seppuku gepleegd, wegens de job niet goed gedaan.... :) :) ;D

CiteerHopelijk hebben ze daar in Japan wat minder kader en meer personeel,
Allicht wel, maar wat ik wel weet, is dat Japanners trots zijn op hun job, en goed gedaan is het absolute minimum...
En als bijkomstigheid: als je een tip geeft, wordt dat niet in dank aanvaard, want het is normaal, dat een job goed is gedaan.
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

hermanvk

Citaat van: Boemeltrein op 04 juli 2024, 21:49:24 PMdit in tegenstelling met Zwitserland waarbij de CEO van de SBB is kon komen uitleggen in het parlement waarom op bepaalde trajecten de vertragingen de spuigaten uitliepen en of hij wel zijn job aankon....ik zie dit niet zo in België gebeuren... :-[
't Ja: vandaar dat ik meestal naar belgie refereer als "belziek"..
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

rgp

Gunther,

De huidige CEO (Dutortoir) is het ook al mogen gaan uitleggen in het Parlement, maar hier is men zo negatief en selectief.

Wat Japan betreft: mss eerst eens kijken naar het type netwerk en zijn verbindingen.  Alle Japanse treinen hebben een standaardsamenstelling.  Kunnen dat hier ook: alle treinen 12 rijtuigen, maar dan niet komen zagen dat er lege treinen rijden, he.

Roland

janieburton

Citaat van: rgp op 05 juli 2024, 21:05:45 PMGunther,

De huidige CEO (Dutortoir) is het ook al mogen gaan uitleggen in het Parlement, maar hier is men zo negatief en selectief.

Wat Japan betreft: mss eerst eens kijken naar het type netwerk en zijn verbindingen.  Alle Japanse treinen hebben een standaardsamenstelling.  Kunnen dat hier ook: alle treinen 12 rijtuigen, maar dan niet komen zagen dat er lege treinen rijden, he.

Roland

Waarom zouden we zagen dat er lege treinen rijden?


 

rgp

Janie,

Omdat men zaagt dat dat geldverspilling is. Jaren geleden kloegen de mensen dat er treinen in de bundels stonden buiten de spits (logisch het waren de P-treinen uit de spits).

Roland

stefanic

Citaat van: janieburton op 07 juli 2024, 00:54:51 AMWaarom zouden we zagen dat er lege treinen rijden?
Omdat er dan op een andere plaats treinen rijden die te kort zijn, en daar het volk dan opeengepakt zit. En als alle materieel de hele dag moet rondrijden, zelfs als het niet nodig is in de daluren bv., wanneer moet dat materieel dan onderhouden worden, gereinigd, wc's leeggemaakt.
Een transportplan maken is een onwaarschijnlijke puzzel, met gigantisch veel randwoorwaarden. En het is zeker niet in ons voordeel dat alles in België voor een groot gedeelte gericht is op Brussel. Een procentueel veel te hoog aantal reizigers moeten 's ochtends naar Brussel, en uiteraard moet iedereen (lees: iedere burgemeester wil dat voor zijn inwoners... kiezers) een rechtstreekse trein naar Brussel hebben, en uiteraard vanuit elk boerengat. Er zijn meerdere lijnen met stations belachelijk dicht bij elkaar gelegen, maar als je dan spreekt over een sluiting, staat de politieke wereld op zijn kop. Weet dat helaas de treinen in België niet rijden volgens de behoeften van de reizigers, maar volgens politieke behoeften. En ja zelf de -politiek- gekozen locatie voor onderhoud van een bepaald type treinen/materieel heeft een verregaande impact van hoe de treinen rijden, en waar welk materieel kan/mag worden ingezet...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Boemeltrein

Je hebt een groot punt dat in België alles richting Brussel wordt gericht, verschil met Zwitserland waar men 4 grote steden heeft in het sporenplan, Basel, Zurich, Lausanne en Genève maar geografisch is dit een veel moeilijker land met veel bruggen en tunnels (onderhoudskost!) en er toch nog veel Boemeltreinen rijden die menig dorp aandoen. Men klaagt in België dat het materiaal verouderd is maar bv de Simplon-tunnel autotrein wordt getrokken door een 60jarige locomotief dag in dag uit!Ook de SBB gebruikt nog locs van die leeftijd in regulier verkeer. Anderzijds wordt er enorm geïnvesteerd in verdubbeling van sporen tussen de grote steden zoals nu tussen Genève en Lausanne.Ik woon nabij het stadje Sion (ca 25.000 inwoners) maar daar kan ik de sneltrein opstappen naar Milaan of Genève!Het ligt ook aan de mentaliteit van de Zwitser die sneller de trein neemt als die mogelijkheid is ondanks dat die duur is...mijn zoon heeft een Algemeen abonnement -trein-bus-tram-veerboot- in gans het land maar kost wel 2650 chf 1/2 tarief of zo'n 2725€.
Als je een ticket online koopt kan je eveneens de treinformatie raadplegen..welke wagons hebben fietsruimte..welke 1 klas of 2 klas..welk rijtuig is toegankelijk voor gehandicapten...de aanpak in Zwitserland is dus enigszins anders en ja, de trein is een beetje heilig in Zwitserland...Anderen zullen dan weer zeggen; er zijn ook veel privébedrijven maar in de meesten heeft de SBB of overheid aandelen, dus..en zelfs voor honden vanaf 30 cm hoogte moet men betalen..Zwitserse correctheid :D