Bouw Centraal station Antwerpen (vorige versie)

Gestart door Geert, 24 december 2023, 10:41:38 AM

Geert

Ik was voor een project wat aan het rondneuzen in het FelixArchief van Antwerpen i.v.m. een moduleproject en kwam ook onderstaande foto's tegen waar je het vorige Centraal station in opbouw kunt bewonderen.

Wat me opviel is dat het nog oudere station en zijn sporen gewoon tijdens de bouw in dienst bleven.


Bouw centraal station Antwerpen foto 1
by Geert Giebens, on Flickr


Bouw centraal station Antwerpen foto 2
by Geert Giebens, on Flickr


Bouw centraal station Antwerpen foto2
by Geert Giebens, on Flickr


Bouw centraal station Antwerpen foto 4
by Geert Giebens, on Flickr


Bouw centraal station Antwerpen foto 5
by Geert Giebens, on Flickr

Nog enkele sfeerbeelden, vroeger was het station veel mooier, zal wel nostalgie zijn zeker...



Centraal Station Antwerpen
by Geert Giebens, on Flickr


Centraal Station Antwerpen foto 2
by Geert Giebens, on Flickr

prettig kerstfeest,
Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

bekie

Leuke reclame voor 'Boule nationale' een nationaal sigarettenmerk ;-)

Een voor die tijd waarschijnlijk imposante of overweldigende rijdende werkstelling/werkplatform op sporen.

Leuk en toch nog altijd verwonderd welke technische hulpmiddelen men toen al gebruikte.
 

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

SuSke

Zelfs het 'oude' station was al een mooi bouwwerk.
Was het toen nog de 'oost-statie' of was het al 'de midden-statie'? Zal eens in mijn boeken moeten duiken. ???  ???
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

guy holbrecht

Prachtige foto's, doch met de veiligheid op het werk werd er nogal losjes omgesprongen, zeker als je de werklui bovenop de stelling ziet staan met weinig of zelfs geen beveiliging.
Met de opening van het nieuwe station werd ook de naam gewijzigd van Antwerpen-Oost naar Antwerpen-Centraal. In de volksmond werd eveneens 'middenstatie 'gebruikt (bron: 'Antwerpen op het spoor' onder redactie van Herman Welter)

Herwig

#5
Zelfs dertig jaar later was veiligheid geen punt bij de bouw van dergelijk  ijzeren skelet ...
https://images.vrt.be/w1280hx/2020/11/19/ef2c7126-2a66-11eb-aae0-02b7b76bf47f.jpg
(rond 1930:   stalen gebint van den Boerentoren)
De spoorwegkathedraal en de boerentoren, elk aan een kop van de as Meir, Leysstraat, de De Keyserlei .

Mijn bompa (°1892) kende nog de Antwerpse uitdrukking  "bibberen als d' ouw statie" . 
Dat eerste station was een houten gebouw, ongeveer ter hoogte van de huidige toegang van de Zoo