Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk 13 en 14 januari 2024

Gestart door Tothebeach, 09 november 2023, 10:12:41 AM

Tothebeach

Op 13 en 14 januari 2024 zijn de Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk. Een gezellige beurs om banen te kijken, modelbouwtechnieken op te doen en om modelbouwspullen te kopen.

De Nederlandse Modelspoordagen hebben inmiddels een grote(re) naamsbekendheid. Dat bewijst het aantal aanmeldingen en bezoeker dat wij afgelopen editie hebben mogen ontvangen.
Deze editie hebben wij meer dan 30 banen voor u klaar staan! Een deel van de deelnemers is al bekend gemaakt. dus houdt de website in de gaten voor de aanvullingen.

Evenals vorige edities, geven we onze bezoekers vanaf ongeveer 12 jaar opnieuw de kans om dieper in te duiken in de wondere wereld van modelbouw.
Ben je enigszins handig met scherpe messen en andere gereedschappen? Dan zijn onze workshops perfect voor jou! Hier krijg je geen demonstraties, maar ga je echt zélf aan de slag. En van zelf doen leer je ook het meest.

Natuurlijk is er een kinderhoek: voor de allerkleinsten is er de BRIO baan. Maar ook een zwaargewicht is beschikbaar: een baan met een LGB locomotief.  Voor de wat grotere kinderen  is er veel materiaal van Märklin om zelf een baan uit te leggen en kennis te maken met het spelen met de "electrische trein".

Met andere woorden, er is voor iedereen wat wils.
Wil je meer informatie, kijk even op de website: https://modelspoordagen.nl/

Groet,
michel

Tothebeach



Het wachten is bijna voorbij! De Nederlandse Modelspoordagen staan voor de deur, en we kunnen niet wachten om je te verwelkomen op 13 en 14 januari 2024.
Dit wordt een geweldig weekend vol treinplezier en modelspooravonturen.

30+ Prachtige Modelbanen
150+ Verkoopstands:
Boeiende Workshops en Demonstraties


Openingstijden
Zaterdag & Zondag: 10:00 - 17:00 uur

Waar moet u zijn?
De Broodfabriek, Volmerlaan 12 in Rijswijk.

We hebben veel parkeergelegenheid, maar het kan soms even zoeken zijn naar de perfecte plek. Dus kom op tijd om stressvrij te genieten van het evenement

Ticketinformatie
Volwassenen: €15,- per dag
Kinderen (6-12 jaar): €7,50 per dag
Kinderen onder de 6 jaar: Gratis toegang

Luc

Oufti!

sdz1976

Ook Valentijn en ik komen met onze Egyptishe baan naar Rijswijk, wat idd een zeer gezellige beurs is.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Tothebeach

#4
Reden te meer om te komen.

Samen met Tjalling zit ik zit er een beetje te kliederen, in de buurt van de MSM-stand, als het goed is.



zie ook hier

Groet,
michel

RailKees

Na een geruisloos bezoek met wederom thuis gearriveerd.

De kleine baantjes bevielen me het beste. Een hansestad, de Ark inclusief goudvissen, vliegend tapijt in de woestijn (helaas geen foto van gemaakt) en een mooi stukje staalindustrie maakte mij vrolijk.







In de auto naar huis hadden we een evaluatie. We miste eigenlijk maar 1 ding. Een leuk klein TT baantje  ;D  ;) .
Meer van mijn b(r)ouwsels zijn te vinden alhier:
https://instagram.com/railkees
https://www.flickr.com/photos/29897166@N06/

Tothebeach

Afgelopen weekeinde bij op het expertiseplein bij de workshop 'verweren van wagons' was het gezellig druk. We (Tjalling en ik) hebben weer veel mensen geholpen de eerste stap te nemen bij het verweren. Ze vonden het leuk om te doen en het was daardoor ook erg gezellig.

Wat heel leuk was, waren de korte bezoekje van enkele deelnemers van vorig jaar. Ze wilden ons nog (een keer) even bedanken voor de workshop. Ze vonden het ook fijn dat we er weer stonden. Van enkelen hebben we zelfs foto's gezien van de vervolg verweerprojecten na de workshop. Een betere pluim konden we niet krijgen.
Daarnaast hadden zeker op zondag een leuk aantal kinderen die ook hun wagon gingen verweren. En dat deden ze vol ijver, met de nodige concentratie en leuke resultaten.

Ik ben ook nog de beurs rondgegaan, maar een verslag daarvan volgt later deze week.

Het was een mooi weekeinde waar we weer goed op terug kunnen kijken. Volgend jaar staan we dus weer op het expertiseplein.

Groet,
michel

Tothebeach

Vanwege de workshop heb ik op zaterdag nog even de mogelijkheid genomen om rond te kijken, en dat was maar goed ook, op de zondag ben ik nauwelijks van mijn plaats afgekomen. Wat viel mij op?

bij de A4 diorama's stond een heel leuk diorama van een smalspoormuseum. Het zat grappig in elkaar en het zou zo ook functionerend gebouwd kunnen worden. Het gaf mij wel ideeën over wat je kunt bereiken op een klein oppervlak:


Copper Wort was een mooie baan met oog voor veel detail. Wel iets te schoon naar mijn mening, maar daar moest ik dan maar doorheen kijken.


Wat erg leuk was waren twee spoor Z baantjes. Halteplatz Sieltief was een pitoresk plaatje als modelbaan. Veel groen en idylle:


Müsum 1896 was een technisch hoogtestandje. Veel zelfbouw en daardoor gepriegel. Knap werk in een apart tijdperk. Het heeft de bouwer wel wat hoofdbrekens opgeleverd, maar daar kijkt hij nu anders op terug :)




En dan een baan waar ik naar uitkeek. Nou ja, misschien niet de baan, maar eerder het verhaal: Noah's ark van Luc de Martelaer. Luc geeft aan zijn modelbanen altijd een extra dimensie en dat is het verhaal achter de modelbaan. Zonder dat verhaal, mis je driekwart van de aankleding. en dat maakt Luc zijn banen altijd tot een punt om naar uit te kijken. ook deze keer weer.


En dan stonden daar ook Valentijn en Samuel:


Scheldekaai van Hans Niemeijer, die speciaal op verzoek de bruggen liet draaien:


en Franck Combe met Le Temple d'Osiris

een apart baantje met zeker een leuk thema en leuk uitgewerkt.

Meer plaatjes en toelichting is te lezen op mijn blog

Groet,
michel

Luc

Bedankt, Michel!

Ik heb u gezien bij mijn baan komen, maar het was zo druk! Ik kon gewoon niet weg  :)  En later heb ik achter u gezocht, maar niet gevonden; u was waarschijnlijk ook aan het wandelen!

Vriendelijke groeten, en tot de volgende keer.
Oufti!

D_Loc

Ik heb inmiddels een aantal video's van de Modelspoordagen op YouTube gezet en in een afspeellijst geplaatst.
Ze zijn te bekijken door op de volgende link te klikken: Video's Modelspoordagen 2024

De lijst zal de komende tijd nog wat worden uitgebreid.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Luc

Oufti!

D_Loc

Alle video's die ik tijdens de Modelspoordagen heb gemaakt staan nu op YouTube in de eerder genoemde playlist.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

just4fun


Luc

Oufti!