Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Starten met digitaal

Gestart door Koekie, 11 september 2023, 09:25:46 AM

Koekie

Waarschijnlijk is deze vraag reeds meerdere keren gesteld, maar ik kan het niet terugvinden tussen de vele berichten.

Ik wil starten met een bescheiden H0 baan.
Om te beginnen een 2 tot 3 locs en een aantal wissels.
Dit zou ik graag digitaal willen aansturen.

Nu zie ik tussen het bos de bomen niet als het over deze systemen gaat.

Mijn vraag is dus: Hoe beslis ik welke centrale ik aanschaf?
Prutser bij nacht en ontij...

dani

je kan zo groot en zo ver gaan als je wil .
Maar je vraag is niet van een pasklaar antxwoord te voorzien..

Overweeg volgende vragen  :

- wil ik 2- of 3-rail
- wil ik nog (veel) uitbreiden in de toekomst
- wil ik automatisch gaan rijden
- wil ik DCC / MM  rijden of beiden

... en vooral : HOEVEEL KAN / WIL IK UITGEVEN ?

Kostenplaatje varieert nogal sterk van een paar 100 €   tot  ruim 1000€ en meer

Hou  ook rekening mee dat je niet alleen een centrale moet kopen maar ook de decoders voor locs, wissels, seinen, en de nodige terugkoppel hardware voor je baan (beze sensoren, terugmeldrs, ...)

Het is een hele onderneming die je succesvol kan doorworstelen  met geduld en groei, of waar je e je makkelijk aan vergalloppeert en er een kater aan over houdt.

Ga best ook eens langs bij een club, die hebben veel ervaring en zullen je heel graag op weg helpen en de verschillen laten zien !!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Koekie

Ik ben ondertussen bij enkele clubs gaan kijken en weet nu al wel meer.

Zowieso gelijkstroom.
Ik wil rustig beginnen, maar wel de mogelijkheid hebben om wat uit te breiden.
Eventueel ook via pc werken in de toekomst.

Het feit dat

Ik weet alleen niet zeker welke centrale aan te schaffen.

Waarschijnlijk zijn ze min of meer vergelijkbaar qua mogelijkheden (volgens prijsklasse), maar is er nieet één merk dat er bovenuit steekt qua prijs/ kwaliteit en gebruiksgemak?
Prutser bij nacht en ontij...

nmbssncb

Willy

RobVille

#4
Welke centrale .... ?  Tsja ... zelf heb ik destijds gekozen voor een centrale met geïntegreerde rijregelaars (ECoS). Als beginner legde ik dan een rondje rails, aansluiten op de centrale en rijden maar. Simpel! Inderdaad, instappen in de digitale wereld is een grote investering.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Koekie

Ik ga komend weekend eens kijken op de beurs in Oostende.
Misschien dat ik daar voldoende info kan verzamelen om de knoop door te hakken.

Prutser bij nacht en ontij...

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Heb het eenvoudig en min of meer goedkoop gehouden namelijk met een Intellibox van Uhlenbrock
Ben er zeer tevreden van
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

Als je het budget hebt, raad ik aan om direkt "groot" te gaan...    kan je een pak extra uitgaven besparen in de toekomst als je uitbreidt.
Ook al gebruik je dan in het begin maar 5% van de mogelijkheden, de rest is "aan boord"

Een  ECOS   of een  CentralStation   zijn mooie "machines" en heel wijdverspreid, een grote "user base" waar je terecht kan met vragen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

T03

Dag Koekie.

Ben destijds digitaal gegaan met de Intellibox, later overgeschakeld naar een Ecos centrale.
Ik verkies persoonlijk de Ecos centrale, gebruiksvriendelijker.
Groetjes
 ;) Marc
"I have a train riding in my brain"

rgp

Allen,

Raar dat de meest belangrijke vraag niet eerst gesteld wordt, want nu kweekt men de indruk dat het digitaal moet zijn (Hoe reden we 40 jaar geleden dan ?).
Die vraag is: wat is het doel van mijn baan en wat heb ik daarvoor nodig ? En dan een tabelletjes met de kolommen analoog en digitaal en kijken waar men uitkomt.

Roland

Koekie

Citaat van: rgp op 12 september 2023, 17:51:56 PMAllen,

Raar dat de meest belangrijke vraag niet eerst gesteld wordt, want nu kweekt men de indruk dat het digitaal moet zijn (Hoe reden we 40 jaar geleden dan ?).
Die vraag is: wat is het doel van mijn baan en wat heb ik daarvoor nodig ? En dan een tabelletjes met de kolommen analoog en digitaal en kijken waar men uitkomt.

Roland
Ik begrijp je volledig, maar ik heb zowieso interesse in elektronica en pc sturingen.
Dus is het digitale voor mij een deel van het plezier.
Prutser bij nacht en ontij...

rgp

Koekie,

Je kunt perfect analoog rijden en electronica en PC sturing voor de beveiliging.

De terziele gegane clubbaan van MSCM DE PIJL in Muizen, werd in 1978 al ontworpen met electronische blokbeveiliging !

Roland

raf

Ik gebruik de digikeijs dr5000
Ze is niet meer onder deze naam te koop
Wifi en je kunt met roco mouse rijden en dies meer
Usb aansluiting voor pc alles zit er op en er aan
Voor nog geen 200 was het een perfecte centrale voor mij
http://www.dccdecoderservice.nl/dr5000-centrale.html

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Digitaal/Digitale+bouwstenen/YaMoRC-YD7100/nl/modell_420220.html
hier is een gelijkaardige centrale te koop

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

ronaldk

Citaat van: Koekie op 12 september 2023, 18:34:33 PMIk begrijp je volledig, maar ik heb zowieso interesse in elektronica en pc sturingen. Dus is het digitale voor mij een deel van het plezier.

Veel mensen denken bij digitaal rijden meteen aan "automatisch rijden". Dat is dus niet helemaal correct. Er zit een verschil tussen "Automatiseren van de modelbaan", "besturen via de PC", "digitaal rijden". Dat zijn totaal verschillende zaken.

"Automatiseren van de modelbaan" dat is voor het automatisch laten rijden van je treintjes op de modelbaan. Dat kan zowel Analoog als digitaal in diverse vormen.

"Digitaal rijden" kan gewoon ook met "de hand" gebeuren. Niets met een PC. Alleen een digitale centrale en een decoder in een lok.

"Besturen via de PC" is er ook voor analoge treintjes (b.v. het DiNaMo-systeem) dan heb je alleen een PC met software en diverse elektronica onder de baan nodig. Bij digitaal is er communicatie tussen een (vorm van) digitale centrale en de PC. De centrale geeft commando's en meldingen door.