Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

26 & 27/08/23 Smalspoor Modelbouwdagen bij Stoomtrein Katwijk Leiden (NL)

Gestart door Decauville_nl, 02 augustus 2023, 21:58:01 PM


svvander

Klein vraagje: wanneer opent de expo en wanneer sluit deze? Loopt deze gelijk met de openingsuren van het museeum?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be


sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

renstimpie

14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Kautenbach

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108000.msg3222406314#msg3222406314

Hopelijk werkt deze link, naar de "Noorderburen",  nog meer info

Komen hoop hele leuke banen, maar ook t smalspoorgedeelte van "la Ligne du Gerize"  ;D  met een op maat gemaakt puntstuk om niet zo abrupt te eindigen, lengte vh baantje zo, ongeveer 5 meter

Tothebeach

Komende Smalspoordagen zijn er demo's te volgen. Net als op Ontraxs, eerder dit jaar, zal ik ook hier een demo geven over het bouwen van gebouwen van karton, schuurpapier en wat restjes afval. Ook zullen er enkele voorbeelden staan van gebouwen die op die manier gemaakt zijn.


Tijdens deze dagen zal ik één of meerdere eenvoudige huisjes bouwen. Gewoon een gebouwtje dat je overal neer kunt zetten, dat overal wel zijn plaats vindt.


Ook zijn er een aantal kartonnen en styrenen gebouwen van mijn hand te zien op de modelbaan 'Ligne du Gérize' van Wim Wijnhoud. Zodat je jezelf ook kunt overtuigen dat gebouwen, gebouwd met eenvoudige materialen, het goed doen op de modelbaan.


Dus ergens tijdens de Smalspoordagen vind je een tafel met wat huisjes, een hoop karton, lijm en verf. Schiet me rustig aan, ik ben er juist om vragen te beantwoorden en tips te geven.
Dat huisjes bouwen komt later wel ;)

Voor meer foto's kan je kijken op mijn blog

Groet,
michel


Tothebeach

Voor de Smalspoordagen hinkte ik op een paar gedachten. Zou ik hiervoor nog een baantje bouwen? Of niet? Of zou ik een workshop gaan geven? Of toch maar gewoon een demo?

Uiteindelijk ben ik aan het bouwen gegaan en zoals het er naar uit ziet, komt er een baantje mee.


Ik ben er nog druk mee bezig, maar het begint er aardig uit te zien. Bovenstaand is een kleine indruk al heb ik de indeling al weer gewijzigd.


Het geheel is geplaatst in een kratje, met fries en een kratje als onderbouw. Het minibaantje (50x30 met een plankje ernaast) staat bij mij op de demotafel.

Meer informatie en foto's (van de planning) staan op mijn blog

Groet,
michel

Jappy

Ik zie smalspoorrails op je blog. Aangezien je Frans bietenbaantje nog altijd bij mij hoog in aanzien staat, kijk ik uit naar wat dit gaat worden!  ;D
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

adrievans

Citaat van: Decauville_nl op 03 augustus 2023, 12:21:38 PMDat klopt inderdaad Sven.

https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/smalspoormodelbouwdagen-2023/

Even voordat anderen er over gaan vallen ,in de link staat het weekend van 27&28 augustus,moet zijn 26&27 zoals in eerste post.
Grote kans dat ik ook eens ga kijken,weer eens wat anders dan houten.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Tothebeach

Citaat van: Jappy op 18 augustus 2023, 15:04:17 PMIk zie smalspoorrails op je blog. Aangezien je Frans bietenbaantje nog altijd bij mij hoog in aanzien staat, kijk ik uit naar wat dit gaat worden!  ;D
Ja, leg de lat maar weer lekker hoog :) De treintjes zijn hetzelfde, het landschap is wat anders en het is een fractie van 'Rien ne se Passe'. Ben benieuwd wat je er van vind. Tot volgende week?

Groet,
michel

Tothebeach

De bouw gaat gestaag verder. Afgelopen weekeinde ben ik met de elektra aan de slag gegaan. Ik heb een soort dashboard gemaakt met rijt- en verlichtingtrafo's. Van links naar rechts: De verlichtingstrafo, een rijtrafo voor pulsbesturing, een rijtrafo voor een pendelautomaat. die laatste wordt gebruikt tijdens de smalspoordagen.


De verlichting is nu aangesloten en die doet het. Ofschoon LED-strips (24V), voor dit bakje voldoet dat prima:


En het personeel wordt ook langzaam klaargestoomd voor een optreden:

Al was 1 bezem toch wel erg verkleefd aan de printhulpdelen. Die bezem is dus gebroken en moet ik even vastplakken.

Vandaag nog even door- en inpakken en dan kan ik morgen naar Leiden/Katwijk/Valkenburg.

Groet,
michel

sdz1976

Wij komen u ook de kleren van het lijf vragen  ;D
En intussen brengen we ook de sigarenbaan mee.



Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Tothebeach

Dan neem ik een extra stel kleren mee. Leuk je weer te zien (en spreken dus ;)).

Ook hier staat het geheel klaar om ingepakt te worden. Nog even wat andere dingetjes doen en dan kan ik op weg:





Meer plaatjes van de modelbaan vind je hier in mijn blog

Groet,
michel

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1