Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Wat is 'koploper'?

Gestart door poco loco, 06 december 2006, 11:46:47 AM

poco loco

Ik kom de term 'KOPLOPER' regelmatig tegen.
Wat is dat?

groet, luc.

Brunel

Meestal zal daar een computerprogramma mee worden bedoeld.
http://www.pahasoft.nl/
Een uitstekend programma met als bijzonderheid dat de maker het gratis aanbiedt. Je begrijpt, heel populair in Nederland. Zonder gekheid, het is echt goed en kan de vergelijking met de commerci?le programma's zonder meer aan.
Goede ondersteuning via het Koploperforum.
http://www.koploperforum.nl/
En nee, geen aandelen, wel een enthousiast gebruiker.

Jurgen

Een programma voor de PC.
Het kan je volledige treinbaan automatisch besturen. Je moet maar eens zoeken via Google. Daar zal je alle info vinden die je nodig hebt.
Daarna kom je met je problemen terug naar dit forum en je stelt je vragen. Pahasoft zal je met alle plezier verder helpen. Hij heeft het programma geschreven (dacht ik [:I]) en zit hier ook op het forum. [;)]

EDIT: Google is niet meer nodig dus. Brunel was me even voor om de website te vermelden. [;)] Je kan eventueel wel zoeken naar reacties en bevindingen van andere gebruikers wereldwijd.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Kedeng Kedeng

Je hebt ook Koploper een NS treinstel waarbij je (vroeger) door de kop van het rijtuig kon lopen,
nu is dat afgeschaft.

Gewoon effen om te laten weten [:)].

poco loco

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Je hebt ook Koploper een NS treinstel waarbij je (vroeger) door de kop van het rijtuig kon lopen,
nu is dat afgeschaft.

Gewoon effen om te laten weten [:)].

[^] Ja, leuk om weten. Maar zoals je begrijpt, gaat het mij om vorige interpretaties.

Een (aangeprezen) besturingsprogramma, dus.
Dat zal mijn zoon ter zijner tijd eens bekijken.
Ik ben, in tegenstelling tot veel modelbouwers, niet vertrokken als 'electro-techneut'. Integendeel beperkt mijn kennis van electronica zich tot 0, nada, zero.
Dat wordt, naarmate het 'de bouw' nadert, een steeds grotere, euh uitdaging zeg maar.
Ik ben digitaal gestart (Fleishmann-Twin Center) en ik vraag mij onder andere af hoe je overzicht houdt op sein/signaal- en wissel(straat)standen.

zoeffie

Met koploper[:D]

je tekent je eigen baanplan na in koploper met wissel en dergelijke.
Deze zijn allemaal aan te sturen met deze software. Ook de seinen plaats je in het baanplan en koploper regelt de besturing hiervan.
Uiteraard pas nadat jij deze zelf hebt geprogrammeerd.
Dit klinkt moeilijk maar dat is het helemaal niet.
Duidelijk omschreven. Alles nederlandstalig en ook begrijpbaar voor een leek (ik dus[;)]  )

poco loco

Kan ik hieruit besluiten dat, voor wie de keuze maakt digitaal te rijden, EEN COMPUTER ONVERMIJDELIJK MOET INGESCHAKELD WORDEN, om overzicht te houden op het hele gebeuren?

groet, luc.

ERVIN

Brunel

Nee, natuurlijk niet.
Automatiseren - al of niet met de computer - wordt noodzakelijk als je meer dan 2 of 3 treinen tegelijk op je baan wil laten rijden en zeker als je daarbij ook nog wil dat de seinen meedoen. Dan kan je met de hand niet bijhouden. Maar dat is op een analoge baan precies zo. Heeft niets met digitaal te maken.
Wel is automatiseren op een digitale baan wat eenvoudiger - beter gezegd, iets minder ingewikkeld - dan op een analoge baan.

poco loco

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ja poco loco, zo is dat.

Merde. euh, ik bedoel: mercie!
Maar mijn artistiek enthousiasme heeft daar geen rekening mee gehouden.
Ik zit op mijn job constant op 10 (tien!) computerschermen te kijken, plus een viertal displays.
Dit forum is zowat het verste waarvoor ik de computer creatief wou gebruiken (niet voor niets: een clash van creatieve geesten, uitwisseling van veel ervaring en... leuke bullshit).

Dit wordt nog afzien...

groet, luc.

poco loco

citaat:
Geplaatst door Brunel

Nee, natuurlijk niet.
Automatiseren - al of niet met de computer - wordt noodzakelijk als je meer dan 2 of 3 treinen tegelijk op je baan wil laten rijden en zeker als je daarbij ook nog wil dat de seinen meedoen. Dan kan je met de hand niet bijhouden. Maar dat is op een analoge baan precies zo. Heeft niets met digitaal te maken.
Wel is automatiseren op een digitale baan wat eenvoudiger - beter gezegd, iets minder ingewikkeld - dan op een analoge baan.

brunel,
als je mijn sporenplan 'Grensstation en al' bekijkt, zal je meteen begrijpen dat dat 'met de hand' niet te bedienen valt (=understatement).
Theoretisch heb je gelijk, maar naarmate de 'bouwdatum' nadert, maak ik mij stilaan zorgen over het bemeesteren van enkele 100en meter spoor en dito wissels.

groet, luc.

Johnnytrein

Poco loco, een oom van mij zei vroeger regelmatig " moeder waarom leven wij en zijn antwoord was steevast om af te zien mijn zoon "[:I]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Brunel

citaat:
Geplaatst door poco loco

citaat:
Geplaatst door Brunel

Nee, natuurlijk niet.

brunel,
als je mijn sporenplan 'Grensstation en al' bekijkt, zal je meteen begrijpen dat dat 'met de hand' niet te bedienen valt (=understatement).
Theoretisch heb je gelijk, maar naarmate de 'bouwdatum' nadert, maak ik mij stilaan zorgen over het bemeesteren van enkele 100en meter spoor en dito wissels.

groet, luc.

Dat begrijp ik wel Poco. Maar je vroeg of digitaal rijden een computer onvermijdelijk maakt en dat is niet zo. Jij moet automatiseren vanwege het baanplan en niet omdat je digitaal rijdt. Overigens kun je zelf een digitale baan automatiseren zonder computer, maar met computer is het gemakkelijker. Niet gemakkelijk, automatiseren is nooit eenvoudig.

Bundesbahnfreak

Met Koploper hoef je niet pers? digitaal te rijden hoor, ga maar naar de website van "Dinamo" http://home.hccnet.nl:leon.van.perlo/.
Dit is een modern bloksysteem waar je zowel analoog als digitaal kunt op rijden en wordt door Koploper ondersteunt.
Nee ik heb eveneens geen aandelen[;)]
Maar op mijn toekomsitge baan zal ik dit systeem gebruiken

ERVIN

Hmm, ik heb de vraag van poco loco verkeerd begrepen denk ik, ik dacht dat hij bedoelde als je koploper gebruikt dat je dan je computer altijd moet aan staan hebben.[:I]
Sorry, foutje van mij.