Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

TV afleveringen Repairshop

Gestart door Peter, 18 juli 2023, 11:58:59 AM

Peter

Een niet alledaagse vraag.
Op de TV zijn er dagelijks (Engelstalige) afleveringen REPAIRSHOP waarin oude, dikwijls antieke
spullen gerestaureerd worden

Wij hebben bij het overlijden (1970) van mijn grootvader een bijzettafel geerft die hij zelf bij zijn huwelijk
 in 1912 had gekregen.
Die tafel is in hout met aan de bovenzijde een in messing gegraveerd blad
Weet iemand soms hoe we dat messing blad kunnen reinigen/oppoetsen zonder het te beschadigen.
Bedankt alvast voor jullie tips

P1000342 by Peter Verlooy, auf Flickr   
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

internet zegt Kan messing tegen azijn?
Azijn heeft in veel opzichte dezelfde werking als citroen. Het is daarom logisch om het ook te gebruiken als een reinigingsmiddel voor messing en goud. Voeg geleidelijk bloem toe tot het mengsel een wat dikkere pasta vormt. Bestrijk het mengsel over de messing en laat het dan 10-15 minuten inwerken.

Stieven76

Volgens ChatGpt :D
Of het 100% correct is weet ik niet, best eens nakijken  :-X

CiteerMessing kan worden opgepoetst en gereinigd met behulp van verschillende methoden. Hier zijn enkele veelvoorkomende manieren om messing op te kuisen:

1. Gebruik een messingreiniger: Er zijn verschillende commerciële messingreinigers verkrijgbaar in de vorm van pasta's, vloeistoffen of sprays. Volg de instructies op de verpakking om het product correct te gebruiken. Over het algemeen breng je de reiniger aan op een zachte doek en wrijf je vervolgens het messing oppervlak schoon. Spoel het messing daarna goed af en droog het af.

2. Maak een natuurlijke reinigingspasta: Meng gelijke delen azijn en bloem (of maïszetmeel) tot een dikke pasta. Breng de pasta aan op het messing en wrijf het met een zachte doek in cirkelvormige bewegingen. Laat het enkele minuten intrekken en spoel het messing vervolgens af met warm water. Droog het messing af met een schone doek.

3. Gebruik citroen en zout: Snijd een citroen doormidden en bestrooi het vruchtvlees met zout. Wrijf het citroensap en zout over het messing oppervlak en laat het enkele minuten inwerken. Spoel het messing af met warm water en droog het af met een zachte doek.

4. Maak een reinigingsoplossing met azijn: Meng gelijke delen azijn en water in een bak. Dompel een zachte doek in de oplossing en wrijf het messing voorzichtig schoon. Spoel het messing af met water en droog het af.

Het is belangrijk om te onthouden dat messing een zacht metaal is en gemakkelijk kan krassen. Gebruik altijd zachte doeken of borstels en vermijd schurende materialen. Test ook altijd een klein deel van het messingoppervlak voordat je een reinigingsmethode op het hele stuk toepast om ervoor te zorgen dat het messing niet wordt aangetast.

Ps: een volledige discussie over ChatGpt is niet nodig, ik heb gewoon voor de fun de vraag er eens ingegooid. Ik durf dat soms al wel eens te gebruiken...

just4fun

Repair shop is ook een programma op vrt.
De experten in deze Vlaamse versie zijn mensen die dagelijks bezig zijn met wat ze in het programma laten zien. Bart is professioneel schilderrestaurateur (https://bartatelier.be/), Elke is horloge- en klokkenmaker met een zaak in Mechelen (https://klokkenkliniek.be/).
Die kunnen u vast ook verder helpen, al zal het misschien wel centen kosten, 't is ten slotte hun broodwinning.
Paul

gardevil

Wat is er mis met koperpoets? Of is dat niet meer in handel?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

evan

Peter,

Wat wil je er aan oppoetsen?  Ik vind de huidige patine mooier dan blinkend messing.  Gewoon hygiënisch kuisen en zo laten lijkt me waardevoller dan volledig opgeblonken met eventuele risico's op schade...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alberke

Het is inderdaad de bedoeling dat de "patine" zo blijft, kijk maar naar Salvige Hunters, net voor The repair shop
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D