Zijdelings gefröbel

Gestart door Tothebeach, 01 juni 2023, 10:32:58 AM

Tothebeach

Of na een avondje bezig zijn heb je van een plastic klompje een soort van autootje gemaakt.


Deze roco VW 1500 is vrij makkelijk te demonteren en om te bouwen. De droogtijd van de lijm, verf en klei zijn de vertragende factoren.


En het resultaat is best wel aardig. al moet ik dit soort modelletjes nu wel gaan spuiten. Met de kwast wordt het niets. De grondverflaag was beter dan het uiteindelijke resultaat.


Het betekent dat ik wel wat geleerd heb :)Ik ga er nog een paar kopen en we zien wel wat er mee gebeurt.
Een iets uitgebreider verslag staat op mijn blog

Groet,
michel

Floris

Ja auto's kun je echt beter spuiten, t zijn van die verrekte kleine dingen waar je automatisch zo op gaat inzoomen dat je werk vanzelf uit elkaar flikkert. Maar je bent lekker bezig, gewoon doorgaan, je leert gaandeweg vanzelf wel welke details je moet benadrukken, welke je beter met rust kunt laten omdat het toch te grof wordt om met de hand te doen etc... Heb dr al vaker wat over lopen emmeren hier natuurlijk, nummerplaten, stickertjes op de achterruit en rommel in t interieur doen wonderen vind ik. Je kan ook nog eens proberen de koplampen iets in te boren zodat je in plaats van zo'n bol zilver ding je de reflector ziet, die dan zo helder mogelijk chroomzilver verven. Ook zonder lampglas geeft dat vaak veel betere "oogjes"

Was dat genoeg opjagerij? :P

Tothebeach

Citaat van: Floris op 01 juni 2023, 11:40:19 AMWas dat genoeg opjagerij? :P
Nee, je vergeet nog de peugeot 104, waar dit de vingeroefeningen voor zijn.

Maar die van de lampjes ga ik proberen op vervolgmodelletjes. Ik zat er wel aan te denken, maar wist niet hoe ik dat aan moet pakken. Het centreren lijkt me het meest lastige namelijk. Heb je daar nog tips voor?

Groet,
michel

Jappy

Ik mag dit soort gepruts wel. Autootjes zijn zo van die dingen die iedereen herkent op een baan, maar bouwers vaak zo weinig aandacht aan schenken.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

centreren is wel te doen volgens mij, gewoon een puntje zetten met een prikpuntje van een passer ofzo, gaatje boren met een dun boortje, 0,5 ofzo, dat gaatje kan dan je dikkere boor op zn plek houden. Sowieso geen haast met de hand boren of een langzaam draaiende accuschroever ofzo, geen dremels, want een dremel is onbruikbaar voor modelbouw behalve dingen aan stront slijpschijven.

Tothebeach

Dus een beetje gokken en rustig aan de slag gaan. Dat gaat dan wel lukken. Komende dagen maar eens op dit modelletje uitproberen, een ander model kan ik altijd nog wel eens verprutsen.

En die details van stickers, nummerborden en kaarten zaten wel in de pen (in dit geval een jas op de bijrijdersstoel). Deze is niet gekomen, mede door het fijne lakwerk, waardoor ik me alleen maar richtte op de technieken.

Groet,
Michel

Floris

Mocht t mislukken, gewoon beetje te diep uitboren, klontje tweecomponentenklei (magic sculpt, green stuff, dat soort brol) erin en met de natte (even likken dan hecht de klei niet) achterkant van een penseeltje een reflectorvorm in de klei drukken.

Murphy

Een kleine correctie.

Voor zover ik weet is dit geen volkswagen 1500,
maar wel een 1600TL-fastback. (eerste wagen van mijn vader zaliger)

https://www.google.com/search?q=volkswagen+1600+fastback&rlz=1C1KMZB_enBE584BE586&oq=volkswaggen+1600&aqs=chrome.2.69i57j0i13i512l9.9275j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 ;)
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

Tothebeach

Hoi, Chris,

Dank voor je correctie. Ik had er wel naar gezocht, maar ik kreeg er geen duidelijkheid in. Weer wat geleerd :)

Groet,
michel

Tothebeach



Met de hand heb ik de koplampjes voorzichtig uitgeboord. Er zitten hier en daar nog wel wat restjes die weggewerkt moeten worden, maar het resultaat is wel fraai. De 'lege' blik op de derde foto in dit draadje is niet meer. de auto heeft wat meer een eigen karakter gekregen.
Dank voor de tip, Floris!

Groet,
michel

raf

https://www.youtube.com/watch?v=SFpJ_OKwlAI&t=12s&ab_channel=chikes4862

Deze vracht wagen van verlichting voor zien een tijdje terug
Ik laat na het plaatsen van de led er een druppeltje klare resin in vallen zo krijg ik terug een beetje een koplamp
Het probleem was de achter lichten daar deze normaal zo van die hangende ronde rubberen bolletjes waren
Er moesten 2 ledjes in gezet worden en ik moest een oplossing vinden voor het stand en remlicht want 3 leds zou te groot worden
https://www.youtube.com/watch?v=MV_0rm2bFzM&ab_channel=chikes4862
De pinkers waren toen nog iets te snel maar dat is reeds aangepast

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: raf op 05 juni 2023, 18:07:04 PMIk laat na het plaatsen van de led er een druppeltje klare resin in vallen zo krijg ik terug een beetje een koplamp

doe ik ook bij bv. bedrade smd-ledjes in locs od te monteren. Ledje erin, en dan de lens met zo'n "uv-lijm". Dan krijg je terug een lensje.
Bij autootjes ook al paar gedaan, vooral kevertjes ed met zo'n bolle lensjes. Net dat mooier dan een origineel grof lensje bij oudere modellen
Greetz

Thommy

Tothebeach

Verlichting gaat er niet inkomen. Dat is mij teveel gedoe en ik heb ook niet de plannen om bij deze modelbaan een avondsituatie na te bootsen.
Dit autootje heb ik aangepakt om even weer wat te oefenen. Daarnaast ben ik bezig een artikel te schrijven en dat is best wel werken. En dan is zo'n projectje ook leuk om je gedachten even ergens anders te zetten
Dank voor jullie bijdrage, wie weet voor de toekomst.:)

groet,
michel


Tothebeach

Even een heel snel projectje, en een schaaltje kleiner. De gietnaad van het model had ik moeten verwijderen, maar dat heb je als je te snel werkt.

We begonnen met een klein 'kevertje' van Wiking. De wielen staan verkeerd, de ramen kloppen niet, en zo is er wel meer.


Om de wielen beter te krijgen keren we het onderstel om en passen we het interieur aan:


En het geheel is gespoten, eerst met een primer, daarna met Vallejo verf. Er had nog een laagje overheen gemoeten. Maar voor een eerste keer spuiten met de airbrush ben ik wel tevreden.


Als je zo op de macrofoto's kijkt, klopt het model voor geen meter. Naast de gietnaden die storend aanwezig zijn, klopt ook de vorm niet. Maar goed, dat valt niet op als je het modelletje in het echt ziet. Je ogen corrigeren veel, zelfs het rode doorschijnen van de verf valt dan niet op.

Nou ja, het was leuk om eens te doen, maar dit is toch wel echt gepriegel. Een volledig verslag is te lezen op mijn blog

Groet,
Michel

Tothebeach

#14
Op een beurs kom ik ze nog wel eens tegen, van die twee assige open stalen goederenwagons met te grote wielen, koppelingen in een vage plastickleur. Ze worden vaak aangeboden voor kleine prijsjes.



De open wagons die we kunnen kopen hebben bijna allemaal strakke zijwanden. Maar met aluminium vlat hier wel het één en ander aan te doen. door elk vlak te voorzien van een licht gebold plaatsje aluminium krijgt de wagon een ander aanblik.



In een kleurtje zetten (dat komt niet zo nauw), voorzien van opschriften, nieuwe buffers en lichte vervuiling, et voilá:



Dat staat best wel leuk, naast een rocowagon

Meer plaatjes en tekst op mijn blog

Groet,
michel