Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

instellen Viessmann Multiplexer 5229 met EcoS command station

Gestart door martinvaneetvelde@gmail.c, 22 maart 2023, 12:59:40 PM

martinvaneetvelde@gmail.c

Ik ben onvoldoende techneut om dit uit te zoeken, al heb ik er uren aan besteed.
Dus kan iemand me helpen hierbij aub? De Multiplex-signalen insteken in de module 5229 is geen probleem natuurlijk. (Ik beschik over een hoofd- en voorsignaal).
Maar dan: Hoe kan je die linken aan de EcoS? Hoe kan je die programmeren? Ik snap dan ook niet hoe je instelling
moet doen met die 'DIP-Schalter'. In een videofilmpje wordt er gesproken over de mogelijkheid tot invoegen van verschillende adressen? Dat snap ik ook niet. Dus vanaf ik de signalen heb ingestoken staat de ezel stil. Het is
uiteraard de bedoeling om dit alles via de EcoS te besturen. Ik link daar ook de remmodule Viessmann 5232 aan maar
dat lukt wel omdat ik dat voor al mijn sporen aan het station doe.
Dus HELP. Ik ben er zeer dankbaar voor. Martin Van Eetvelde

RobVille

Martin,

Eerst de boel maar werkend krijgen. Van belang is de volgende uitleg:

4.5 Digitaladresse (NMRA-DCC)
Zum Eingeben einer Adresse für das DCC-Format drücken Sie die Taste ,,Adresse" solange, bis die rote Kontroll-LED
langsam blinkt. Drücken Sie die Taste kurz erneut, um in den DCC-Modus zu wechseln. Die LED blinkt nun schnell.
Geben Sie jetzt mit Ihrem Digitalsystem einen DCC-Stellbefehl mit der Adresse, die Sie für das Signal vorgesehen haben.
Das Modul unterstützt bis zu 2048 DCC-Adressen. Es speichert den ersten eintreffenden gültigen Weichenstellbefehl als
seinen eigenen ab. Als Zeichen dafür erlischt die Kontroll-LED und das Signal führt den Befehl aus.
Bei der Konfiguration auf ein mehrbegriffiges Signal übernimmt es eine ungerade Digital-Adresse als erste und die darauf
folgende gerade als zweite. Deshalb würde bei einem mehrbegriffigen Signal ein Stellbefehl für die Adresse 001 oder für
die Adresse 002 das Modul in beiden Fällen auf die Adressen 001 und 002 programmieren. Die Kombination der Adressen
002 und 003 ist nicht möglich, da dies zu Überschneidungen mit dem Adressbereich anderer Decoder führen könnte


Ik volgde altijd de volgende procedure. Op de ECoS maak je een sein aan dat correspondeert met je fysieke sein. In jouw geval een hoofdsein en een voorsein. Deze seinen geef je elk een apart adres. Je mag nooit met een even adres beginnen bij dubbele seinen. Om alle problemen uit te sluiten begonnen bij mij de multiplex seinen vanaf adres 900. Dus voor het hoofdsein --> 909/910 en voor het voorsein 911/912. Zelf kan je andere, unieke waarden kiezen maar nooit de waarde 3.

Je sluit de decoder met de seinen aan op de ECoS. Vervolgens druk je op de knop "Adresse" totdat de rode LED langzaam knippert. Daarna nog een keer kort. Dan zal de LED snel knipperen. Op dat moment schakel je het hoofdsein met de ECoS. Als het goed is, gaat de LED uit en wordt het seinbeeld getoond. Daarna komt het voorsein aan de beurt.

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

martinvaneetvelde@gmail.c

Ik heb antwoord gekregen van Rob, waarvoor dank.
Maar zoals ik reeds zei ben ik wat leek in het oplossen van dergelijke zaken.
Dus als ik nog vragen mag.... alles is bij gestuurd via Märklin/motorola. De Duitse tekst die je erbij stuurt
spreekt over NMRA-DCC... en ik ben ook al geen krak in het verstaan ervan.
Een sein aanmaken dat correspondeert met mijn seinen en een apart adres geven, hoe doe je dat aub?
Moet er iets geschoven worden met die 'DIP-Schalter - van 1 tot 8 en wat te doen op het scherm van de EcoS?
Dus uw uitleg is verdienstelijk maar sorry voor mij toch nog niet duidelijk. Nogmaals excuses.
Kan ik een eenvoudige uitleg krijgen aub, van wat ik moet doen, om het verstaanbaar te maken voor mij?
Alvast enorm veel dank om me te helpen. Ik ben wel bezeten van mijn spoorbaan.
Maar sommige zaken zijn voor mij latijn.
 

RobVille

Dan gaat het erg moeilijk worden. De bovenstaande Duitse tekst uit de handleiding van de multiplexer heb ik letterlijk onder deze tekst uitgelegd. Je zegt, dat je een ECoS hebt. Deze centrale spreekt een aantal protocollen, naast jouw genoemde MM ook DCC. Dit protocol zul je moeten aanvinken in de ECoS wil je de Viessmann seinen kunnen aansturen. Al die mogelijkheden worden in de handleiding van de ECoS uitgelegd. Eerlijk gezegd, weet ik niet hoe ik je dit eenvoudiger kan uitleggen. Jammer.

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Metpetergaathetbeter

Martin, ergens daar in omgeving een modeltreinclub, daar eens naar mailen en  vragen eens langs te gaan. Ik ben zeker dat ze je daar vrijblijvend  zullen ontvangen.

Wat daarna gebeurt daar beslis je zelf over .........