Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Piko levering van nieuwigheden februari 2023

Gestart door eve, 20 januari 2023, 09:26:57 AM

PeterVG

NMBS 5204 Luxemburg 21 juli 1973 by Johny Brauns, on Flickr

Zoals Davy al melde droeg de 5204 in 1973 nog handrails met knik in groene kleur. Dat kan dit beeld van 21 juli 1973 staven.
De foto werd genomen in Luxemburg. Meteen een leuk idee om CFL Wegmann rijtuigen aan de haak te hangen.

Stedahult

Citaat van: Herwig op 28 januari 2023, 23:56:49 PM
De Roco en de Märklin hebben spaakwieltjes.

Heljan en NMJ juist weer niet. Het kan ook nog
zo zijn, dat er uit gegaan is van de eerste versie
van de loc. Fabrikanten vergeten wel eens wat
aan te passen. Wat opzich niet zo vreemd is. Elk
type loc word telkens in haar levensloop aangepast.

Volgens een bevriende Zweed, had het ontwerp
wel spaakwielen. Daar is vanaf gezien ivm de
trekkracht en eerder genoemde asdruk.
Mvh. Steef

Guy Van Meroye

De AFB-locomotieven hadden bij de bouw wel degelijk spaakwielen, getuige oa een foto op pagina 20 (Foto NMBS) in het boek'GM(s 52,53,54' door Max Delie, uitgegeven in 1985 door Spoorwegjournaal (Editions HK)
In de jaren zeventig zouden deze stelselmatig vervangen zijn door volle wielen. Het kan dus best dat op een bepaald moment de 5204 nog rondreed met spaakwielen en reling naast de deur met knik (zoals op foto van PVG te zien is)..
Vaak gaat een fabrikant uit van een welbepaalde foto om een model zo getrouw mogelijk te maken, maar deze foto is steeds een momentopname en geen garantie dat de loc er korte tijd later nog precies hetzelfde uitzag.
 

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#34
   
   Probleem, bij wijze van spreken, is dat bijna alle foto's van deze locs (en van andere types/reeksen) genomen zijn van het typisch standpunt schuins voor.
   Komt erbij dat draaistellen op de meeste van deze afbeeldingen een antracietkleurige contrastarme vage bedoening zijn. Waarop zelden duidelijk te zien is
   welke wielen er onder zitten. Of er ligt een perron 'in de weg'.                      ( zie de klassieke Delie- en de Nicolas-lektuur, bijvoorbeeld)

   De chique staatsiefoto in profiel op Expo58 daarentegen:  hier had de type 204 (202) bogies in lichtgrijze tint en witte wielranden. ( 'Fotoanstrich' ) .
   En herkenbare spaakwielen.

   Later hadden de meeste locs van de reeksen 52, 53, 54 (bijna alle?) dan geen rustieke spaakwielen (meer) maar volle schijfexemplaren.
   

Herwig

#35
Citaat van: AtMoPo op 29 januari 2023, 07:20:38 AM
Zolang het aantal klinknagels maar klopt is 't allang goed. ;D ;D :D
Zoek zoek op deze locs    ;)      Dan maar doorpraten over andere details ?  ;)

D_Loc

#36
In Eisenbahnen in Luxemburg - band 3 staan enkele duidelijke foto's van de CFL 1600 met spaakwielen (pagina's 233, 237 en 238). Hier wordt ook de complete historie van de locomotieven besproken. Daaruit blijkt dat er in de eerste maanden veel problemen waren met het materiaal van de wielbanden, wat vermoedelijk verklaart waarom de locs slechts korte tijd met spaakwielen hebben gereden en wat lijkt aan te sluiten bij de opmerking van Steef.

Ander interessant punt dat besproken wordt is het ontwerp van de kast, deze is voortgekomen uit het ontwerp van het Australische Clyde Engineering die voor de Victorian Railways een ontwerp heeft gemaakt op basis van de F7 maar dan met twee stuurposten en drie assige draaistellen om de asdruk te verlagen. NOHAB heeft op basis van dit Australische model de Europese versie ontworpen.
AFB was met eigen ontwerpen bezig maar om de doorlooptijd te verkorten heeft het gekozen voor het ontwerp van NOHAB voor de Belgische en Luxemburgse varianten.
Het ontwerp van de kast is dan ook de enige verwijzing naar NOHAB want verder heeft de bouw van de Belgische en Luxemburgse machines helemaal niets met NOHAB te maken. In documentatie van de CFL wordt NOHAB dan ook nergens genoemd.
De Luxemburgse exemplaren waren overigens oorspronkelijk gebouwd voor de NMBS.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Break302

De NMBS Reeksen 201/59 - 202/52 - 203/53  en 204/54 zijn met zekerheid gebouwd en geleverd met spaakwielen.
Wanneer deze vervangen zijn door volle wielen is een andere vraag, waarschijnlijk bij revisies !

mvg Jos

Metpetergaathetbeter

die Belgische hadden bij aanvang in ieder geval spaakwielen waarschijnlijk werden die bij een groot nazicht vervangen zoals bij elke andere loc ook gebeurd  wanneer dat blijkt nodig te zijn(zelfs die die nooit spaakwielen hadden)