Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

berekenen van aantal bogen voor helix

Gestart door marctje, 01 november 2022, 19:44:38 PM

marctje

Hier ben ik weer met een vraagje over helixen.
op een ruimte van 1m40 wil ik een hoogte van 50 cm overwinnen, rekening houdend met een tussen hoogte van 10 cm, hoeveel draaiingen moet ik maken hiervoor met 2% helling. Hieronder een foto van het plan

helix by Marc De Groulard, on Flickr
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Klaas Zondervan

Bedoel je de bruto tussenhoogte, of de netto tussenhoogte?

Als het bruto is, dan ga je per omwenteling 10 cm omhoog.
Op een vierkant van 1m40 kun je als grootste diameter 1m30 kwijt. Dat heeft een omtrek van 4 meter. 10 cm stijging op 4 meter is 2,5%. De binnenboog heeft dan een nog hoger stijgingspercentage.

En als je 50 cm omhoog moet en je doet 10 cm per omwenteling, dan moet je dus 5 omwentelingen maken.

marctje

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 november 2022, 20:58:39 PM
Bedoel je de bruto tussenhoogte, of de netto tussenhoogte?

Als het bruto is, dan ga je per omwenteling 10 cm omhoog.
Op een vierkant van 1m40 kun je als grootste diameter 1m30 kwijt. Dat heeft een omtrek van 4 meter. 10 cm stijging op 4 meter is 2,5%. De binnenboog heeft dan een nog hoger stijgingspercentage.

En als je 50 cm omhoog moet en je doet 10 cm per omwenteling, dan moet je dus 5 omwentelingen maken.

Dag Klaas
het is dus 50 cm tussen bovenkant onder baan en onderkant boven baan
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Klaas Zondervan

Dat is een weinig zeggende maat. Belangrijker is de afstand tussen bovenkant en bovenkant.

marctje

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 november 2022, 23:32:47 PM
Dat is een weinig zeggende maat. Belangrijker is de afstand tussen bovenkant en bovenkant.

Dan spreken we van 60 cm
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

dani

#5
60 cm / 10 = 6 omwentelingen.   ruw geteld

maar dat zegt weinig

volgens mij bedoelt Klaas de afstand die je wil tussen de rail  en het "plafond".

hou rekening met je rail hoogte en dikte van spoorbed en dikte van je plank.

vb:  10 cm = 100 mm
plaat 12mm
railbed + rail = 10 mm  (bvb C rails Marklin)

totaal  van onderkant plank tot onderkant plank =  100+10+12 = 122 mm

dus al je per omwenteling 122mm omhoog wil, moet je spoor (aan 2%)   122/2*100 = 6100 mm zijn  of 6 meter  per omwenteling (theorie)


formule :   L =  (plankdikte + spoorhoogte + vrije hoogte) *  stijgingspercentage * 100    (alles in mm en %)

dan kan je met de waarden spelen..



bv:  K-rail ipv C  gaat korter worden  (minder spoorhoogte)
minder vrije ruimte (8.5 cm ipv 10)  is ook korter
dunnere plank wordt ook korter
hoger stijgingspercentage wordt nog korter

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: marctje op 02 november 2022, 12:41:55 PM
Dan spreken we van 60 cm
Is het bovendek dan 10 cm dik? Lijkt me onwaarschijnlijk.

marctje

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 november 2022, 15:41:34 PM
Citaat van: marctje op 02 november 2022, 12:41:55 PM
Dan spreken we van 60 cm
Is het bovendek dan 10 cm dik? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik maak mijn kaders altijd 10 cm hoog
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

marctje

Citaat van: dani op 02 november 2022, 12:43:38 PM
60 cm / 10 = 6 omwentelingen.   ruw geteld

maar dat zegt weinig

volgens mij bedoelt Klaas de afstand die je wil tussen de rail  en het "plafond".

hou rekening met je rail hoogte en dikte van spoorbed en dikte van je plank.

vb:  10 cm = 100 mm
plaat 12mm
railbed + rail = 10 mm  (bvb C rails Marklin)

totaal  van onderkant plank tot onderkant plank =  100+10+12 = 122 mm

dus al je per omwenteling 122mm omhoog wil, moet je spoor (aan 2%)   122/2*100 = 6100 mm zijn  of 6 meter  per omwenteling (theorie)


formule :   L =  (plankdikte + spoorhoogte + vrije hoogte) *  stijgingspercentage * 100    (alles in mm en %)

dan kan je met de waarden spelen..



bv:  K-rail ipv C  gaat korter worden  (minder spoorhoogte)
minder vrije ruimte (8.5 cm ipv 10)  is ook korter
dunnere plank wordt ook korter
hoger stijgingspercentage wordt nog korter

Ik rij niet met marklin maar twee rail peco code83 en in de helix ga ik werken met piko a met bedding
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Klaas Zondervan

Citaat van: marctje op 02 november 2022, 20:31:19 PM
Ik maak mijn kaders altijd 10 cm hoog
Ik vind het steeds raadselachtiger worden wat de werkelijke maten zijn. Wat heeft de hoogte van het kader te doen met het hoogteverschil tussen de twee niveaus?

marctje

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 november 2022, 20:51:28 PM
Citaat van: marctje op 02 november 2022, 20:31:19 PM
Ik maak mijn kaders altijd 10 cm hoog
Ik vind het steeds raadselachtiger worden wat de werkelijke maten zijn. Wat heeft de hoogte van het kader te doen met het hoogteverschil tussen de twee niveaus?

de opbouw van mijn baan gaan modules worden van 1m50 op 70 cm diep, deze bakken maak ik volgens een kader dat 10 cm hoog is omdat ik ondervonden heb dat dit goed is om poten te zetten en vast te vijzen, tevens kan je zo ook wisselmotors inbouwen. Dus tussen de onderkant van de boven baan en de bovenkant van de onder baan wil ik  50 cm hoogte hebben om zo scenery en dergelijke aan te brengen. De overgang van boven naar beneden bedraagt dan 60 cm.












marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

SuSke

Eindelijk duidelijke taal.

Bovenkant rail naar bovenkant rail wordt dus 60cm. Ik vermoed dat je overal het zelfde type rail gaat leggen :)
Lees dan nog eens goed door wat Dani geschreven heeft.

Belangrijk om nog te weten is:
- de dikte van de drager waarop je de rails in de spiraal gaat leggen. Je kan dat maken uit 12mm multiplex of uit 2 op elkaar gekleefde plaatjes triplex van 3mm (zeker al sterk genoeg).
- wat ga je onder de sporen leggen als demper: 4mm kurk of 2mm ondervloer

Het zijn maar millimeters, maar uiteindelijk ga je een totale hoogte kennen van een 'railpakket', terug van bovenkant rail naar bovenkant rail in de dikte van 1 winding.
Hou je dat in totaal op 10cm - dan heb je 6 windingen nodig. Je zou dat kunnen beperken naar 8cm als je alles redelijk dun uitwerkt in dat geval heb je 60/8=7,5 windingen nodig.
Of dat zo kan, ligt er aan waar de aansluitingen aan de baan zitten. Dus hier komt dan weer een kleine schets die nodig is.

Hou er dan ook rekening mee dat meer windingen resulteert in een flauwere stijging.
Ook de beschikbare diameter (beter ontwikkelde lengte per winding) is belangrijk om je stijgingspercentage te kennen.

Succes er mee, en anders sprng je maar eens binnen op de club.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

Citaat van: marctje op 02 november 2022, 20:34:11 PM
Ik rij niet met marklin maar twee rail peco code83 en in de helix ga ik werken met piko a met bedding
vervang dan de hoogte van bedding+rails van die Piko  in de formule.     moeilijk toch...

ik had enkel C  rail bij de hand om een voorbeeld te geven, so shoot me !


voor de rest graag gedaan
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

itchy

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

nmbssncb

Willy