Nieuws:

Nu in MSM 262 BANEN: Bowstring | Anschluss Wolf | Zettigheim: de verdronken treinbaan

Hoofdmenu

Lisette

Gestart door 55erke, 03 juli 2022, 22:54:19 PM

55erke

Hoy.
Ik ben een nieuw draadje gestart voor mijn nieuwe baan genoemd : Lisette
Mijn huidige baan , Depot bell waar ik'zeer veel plezier aan heb beleefd zal afgebroken worden.
De reden is een verhuis en het volledig overstappen naar 2 rail , zelfs zonder verhuis zou ik een nieuwe baan begonnen zijn. Het zat al wat langer in mijn hoofd.
Depot Bell heeft me net als de banen daarvoor veel bijgeleerd.
Met deze ervaringen word er op een nieuwe locatie dus een nieuwe baan gebouwd.

Ik heb 2 zolderkamers tot mijn beschikking, je komt binnen via een trap langs een gat in de vloer.
Geen deur of vensters dus om mee rekening te houden , dat word dus een baan mooi rond de muren.

De plannen zitten grofweg in mijn hoofd. Het word een dubbelsporige Diesellijn en een dubbelsporige lijn met bovenleiding en dit op 2 niveaus. Die met bovenleiding op het bovenste , achterste niveau. Er zal vermoedelijk wel weer geen plan op papier of pc komen aangezien ik vooral plan door in stukken de rails uit te leggen en zo alles te bouwen.

Het eerste wat ik al kan laten zien is een proefopstelling van het station van Lisette gelegen op de Diesellijn.
Het is een fictief station gelegen ergens diep in de Belgische Ardennen.

Het tunnelportaal op de achtergrond  moet nog wat naar voor komen zodat het landschap rond het portaal een steile helling maakt met veel groen op zodat je een beetje het uitzicht krijgt richting tunnel zoals in het station van Esneux.

De tunnel gaat effectief door de muur en aan de andere kant gaat de Lijn verder en zo de 2 kamers rond.

Dit is voorlopig het begin van Lisette, updates zullen volgen.

Enkele foto's:

Nmbs 5506 by Modelspoorbaan  Lisette, on Flickr

Nmbs 5506 met m2 by Modelspoorbaan  Lisette, on Flickr

Nmbs 5506 by Modelspoorbaan  Lisette, on Flickr

Station Lisette by Modelspoorbaan  Lisette, on Flickr

Groetjes
Johan

stoomlokje

Een prachtig stationsgebouw heb je daar, veel sucses met je nieuwe baan,
Saskia

DFS

doomslu

Citaat van: stoomlokje op 04 juli 2022, 00:53:04 AM
Een prachtig stationsgebouw heb je daar, veel sucses met je nieuwe baan,
Saskia
Ik wou net het zelfde zeggen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG

Heel fijn dat er weer een draadje ontstaat wat dik de moeite gaat zijn om te volgen.
Super Johan.
Een woordje uitleg rond het stationsgebouw mag zeker als het kan. Dit is echt een pareltje.

Metpetergaathetbeter

ik had al eens gezocht naar Lisette  ;)

Herwig

Gewoon Lisette of     Grand-Lisette,  Lisette-sur-Lesse,  -au-Pont,  -le-Château,  -en-Ardenne  of ... ?     
   Zal wel een meerjarenproject (decennium ?) worden,  maar het stationsgebouw is alvast heel chique .
   Veel moed toegewenst.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Fretbol

Veelbelovende start en inderdaad een heel mooi stationsgebouw  :)

Rangeerduivel

Zelfs al is het zo ver, wij volgen toch Johan...

;)

55erke

Merci voor de leuke reacties,
Over het stationsgebouw kan ik het volgende vertellen ,
Ik was eens aan het neuzen in het gamma van de fabrikanten van gebouwen in h0 of er iets interessant tussen zat dat bruikbaar was om te " verbelgischen"  en bruikbaar was op mijn baan.
Bij de stationsgebouwen kijk ik dan vooral naar de vorm van het gebouw en de steenstructuur. De kleuren op het prentje spelen uiteraard geen rol aangezien alles toch een nieuw kleurtje krijgt.
Bij Faller kwam ik het station " volgelsheim" tegen. Dit leek mij wel wat.
De bouwdoos laten afkomen en meteen eens begonnen met die muren een ander kleurtje te geven.
Dit bleek goed te lukken en bij het provisoir in elkaar steken zag het er prima uit.
Ik heb even getwijfeld of ik de toren er af zou doen maar het blijft een fictief station dus het mag al eens iets meer hebben. Het gaat hem vooral om de juiste sfeer te scheppen.
In de toekomst zal het station verder aangekleed  worden. Rode grevel perons , blauwe stationsnaamborden met rode palen enz.... Jaren 80 \ 90 sfeertje. 
En hier komen dan bvb 55ers met hun M2 tjes halte maken....

Het orginele station van Faller ;

Station Volgelsheim van faller by Modelspoorbaan  Lisette, on Flickr

Groetjes
Johan

Alan On Track

Interessant project, Johan! Ik kijk ernaar uit om dit te volgen. Dat is inderdaad één van Fallers mooiste sets, en op zich denk ik dat het nog wel kan doorgaan voor een fictief Belgisch stationsgebouw. Het doet me ergens denken aan het station van Trooz, in die zin dat dat op zich ook een nogal atypisch gebouw is.
Modelbouw is een kunst

Herwig

Echte station zou in de Elzas staan en (dus) Pruisische genen hebben ......
    Een knap, indrukwekkend gebouw, zeker voor een Faller.
    Heb je de rollagen & raamomlijstingen ook gewijzigd door extra voegen in te krassen en zo aparte natuurstenen blokken te krijgen ? 
   ( op de Faller-tekening lijkt het rond de vensters eerder glad van structuur )

55erke

Hoy,

Heeft er iemand ervaring met het bouwen van de locloods van Mol ? Alle tips zijn alvast welkom,
Vooral het verven van de bakstenen vind ik altijd moeilijk.
Ondanks de vele onderwerpen hierover is het me niet altijd duidelijk wat de beste methode is.
Verf je de voegen best wit en dan "droog borstelen" met rood er over. Of beter rood verven en dan met een wash de voegen wit kleuren ?

Alvast bedankt voor de hulp.
Groetjes

55erke