Nieuws:

Nu in MSM 262 TREINSAMENSTELLING: Containershuttle Zeebrugge-Antwerpen anno 2025

Hoofdmenu

JunkWorks

Gestart door DFS, 12 januari 2022, 16:09:14 PM

DFS

Bij deze de laatste (?) update van het jaar...

De Type 10 heeft eindelijk zijn 'kroon' gekregen, een prutswerkje dat ik uitgesteld...

This months update by Sven De Fruyt, on Flickr

De decoder inbouw is ook begonnen, moet enkel nog eens "mijn ei leggen" over hoe de speaker te monteren. Tussenstand van de Typ 10... (De olifanten oren zijn los gemonteerd, moeten nog verder verfijnd en gespoten worden)

De GCI heeft zijn eerste test-toertjes gereden op de AMSAC club baan

Na deze succesvolle test de tree planken gemonteerd;

Voor het interieur van mijn Amerikaanse baan volgende gespoten;

Tot slot begonnen aan de kit van de type 94 (ex NB) - nog een paar kleine correcties en deze is klaar voor de primer...

Bij deze nog een fijn jaareinde en beste wensen

Gegroet

Sven

DFS

Eerste update van het jaar...  8)

De Type 10 nadert stilaan de voltooiing, Enkel nog de windleiplaten een laagje vernis geven en de vuurhaard aanpakken...

This weeks update by Sven De Fruyt, on Flickr

Verder ook nog aan het chassis van het type 29 restauratie projectje gewerkt, alles staat weer pas, het chassis aangepast voor de nieuwe motor en tot slot alles weer gezwart... Wie weet zien we deze binnenkort weer op zijn wielen staan  ;D

Om de avond af te ronden nog wat geprutst aan het Type 94, gaten en kieren opgevuld met "zap a gap". Tredes geplaatst en de handgrepen, morgen hopelijk tussendoor tijd om alle lijmsporen nog eens op te kuisen met de glasvezelstift en erna een nieuwe laag primer

Tot devolgende alweer

DFS

Update van deze week...

Ik las ergens anders op dit forum over het feit dat 3D print technieken de "klassieke" modelbouw aan het verdringen is... Ik zie persoonlijk beide technieken als complementair. Zie nu de bouw van mijn type 94, de basis is een 3D print, belegd met messing. Degene die trouwens denkt dat een 3D print "maar tekenen", uitprinten en schilderen is zal aardig verschieten. De print is in dit geval opgeschuurd, ge-primed, weer opgeschuurd belegde met de messing onderdelen, terug ge-primed. Verder gecorrigeerd en gedetailleerd. In de staat hieronder dienen nog enkele handgrepen op het dak toegevoegd te worden en dan kan deze weer ontvet worden en hopelijk een laatste keer in de primer...

NMBS TYPE94 ,ex Nord B) by Sven De Fruyt, on Flickr

NMBS TYPE94 ,ex Nord B) by Sven De Fruyt, on Flickr

p.s. voor wie het zich afvraagt, dit betreft een kit van Paul Bellon

Tot de volgende !

Jappy

Al effe niet meer gereageerd hier, maar blijf het met interesse volgen! Ben echt wel jaloers op die type 10!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

DFS

Citaat van: Jappy op 27 januari 2025, 08:18:58 AMAl effe niet meer gereageerd hier, maar blijf het met interesse volgen! Ben echt wel jaloers op die type 10!

Bedankt Jasper, het jammere aan die type 10 is dat hij niet voor mezelf is  ;)

Gisteren avond nog de Type 16 afgewerkt, deze is dus klaar op de decals van de stelplaats na...

Type 16 by Sven De Fruyt, on Flickr

Type 16 by Sven De Fruyt, on Flickr

Tot devolgende

DFS

Maandag avond wat "delivery tests" gedaan. De T10 en T16 zijn dus vertrokken naar de eigenaar...

(Klik voor bewegende beelden :-) , had wel mijn duim op de speaker blijkbaar, dus het geluid komt niet correct door...

Delivery test ride T16 & T10, + building chassis T29 by Sven De Fruyt, on Flickr

Delivery test ride T16 & T10, + building chassis T29 by Sven De Fruyt, on Flickr

Met dat deze twee nu van mijn bureau verdwenen zijn, wat meer tijd over voor mijn eigen projectjes, o.a. Type 94 en het herbouwen van een Type 29. Hieronder de status van het chassis van het Type 29 met een detail van de stroomafname...

Tot binnenkort voor een update over de volgende projectjes...

Murphy

Citaat van: DFS op 07 februari 2025, 07:46:25 AMhad wel mijn duim op de speaker blijkbaar, dus het geluid komt niet correct door...

:(  :(  :(
Opnieuw tot je het deftig kan...

;D  ;D  ;D  ;D  ;)

tot maandag
Greetz Chris
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

SuSke

tja, filmen is dus toch een andere hobby  ...   ;D  ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Thommy

Ja een kado is het neit echt om stroomafnemers te puzzelen in een 29. Hier tijd terug een half afgebouwde gekocht en zat er ook niet op. Plaat getekend en onderaan erin gezet. Daarin fosforbrons gekleefd die zo tegen alle wielen zit als afnemers. Had het nog niet ineen gesoldeerd gezeten had ik het anders gedaan.
Greetz

Thommy

DFS

Hier ook een korte update.

Voor te type 94 wacht ik op stukken, deze ligt dus even 'on hold'. Dan maar tussendoor aan een Matissa begonnen:

UP DEPOT + Matissa by Sven De Fruyt, on Flickr

Nu ben ik bezig aan het blijkbaar moeilijkste stuk van deze kit, de motorisatie. Als deze gelukt is kan de kast naar de spuitbak

Murphy

Top man en dat allemaal terwijl de vlieger op auto piloot vliegt.
 ;D  ;)
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283

Rangeerduivel

Citaat van: DFS op 19 maart 2025, 14:28:53 PMDan maar aan een Matissa begonnen:

[/url]

Nu ben ik bezig aan het blijkbaar moeilijkste stuk van deze kit, de motorisatie.

Die motor is idd een verraderlijk iets!
Ik deed alles volgens plan...of toch niet?
Eens de motor dicht gesoldeerd werd wou hij niet meer draaien, en terug uit elkaar halen lijkt mij geen optie...
Misschien heb jij meer succ6!

;)

eve

Hoeveel mm is de asafstand van dat draaistel ?
Hoeveel is de diameter van een wiel ?

Liefst afmetingen van de 1:1 machine...

Mvg, Erik.

T13 rules

Citaat van: Rangeerduivel op 19 maart 2025, 18:41:49 PM
Citaat van: DFS op 19 maart 2025, 14:28:53 PMDan maar aan een Matissa begonnen:

[/url]

Nu ben ik bezig aan het blijkbaar moeilijkste stuk van deze kit, de motorisatie.

Die motor is idd een verraderlijk iets!
Ik deed alles volgens plan...of toch niet?
Eens de motor dicht gesoldeerd werd wou hij niet meer draaien, en terug uit elkaar halen lijkt mij geen optie...
Misschien heb jij meer succ6!

;)
ik heb enkele jaren geleden ook al eens een Matissa in elkaar gestoken van Linea Models.
De eerste motor draaide, maar zeer moeizaam. En toen ik die terug open peuterde, bleek dat mijn assen met tandwielen niet mooi in lijn lagen, met als gevolg: moeizaam rijden en zelfs het opbranden van de motor.
Gelukkig kun je de motor met tandwielkast apart krijgen bij hen en ik moet zeggen, eens alles proper in elkaar zit en mooi in lijn staat, werkt deze zeer goed.
mijn model staat reeds een tijdje in zijn strakke geel jasje, met werkende koplampen, maar ben blijven haperen aan de ramen die ik vlak met de kast wil hebben...
Misschien is dit het moment om haar terug boven te halen en komaf te maken met de ruiten...

Thommy

ook bezig hieraan. Ik ben begonnen met de motor, ALS je die goed ineen zet dan draait die soepeltjes. Al moet ik wel eerlijk zijn, ik heb die kit 3 keer nu. 2 in aanbouw en deze die ik nieuw zelf bij Linea heb besteld (andere beide 2de hands gekocht maar nieuw omdat meeste zich mispakken aan de grootte ervan) heeft een nieuwer type lagertjes en ook reeds zwarte wielen. Waar de andere meestal nog gewoon messing wielen hebben. En die draait dus veel beter dan de andere met messing wielen. En heb tijdens de montage meerdere keren alles getest of het soepel draaide van beide.

Nu 1 van de 2 is besproken (als ik ze afwerk) maar moet op 3R komen en een sleper is gene p&p oplossing. Daar heb ik reeds wat stukjes voor getekend om een sleper te kunnen monteren (en die ook wel wat aangepast).
Greetz

Thommy