Nieuws:

Nu in MSM 263 PRAKTIJK: Crossrail wordt BLS Cargo Nord | Dinosaurusvondst | Het ARCOMORA-concept

Hoofdmenu

JunkWorks

Gestart door DFS, 12 januari 2022, 16:09:14 PM

Floris

ben wel benieuwd wat voor constructie erin zit qua dit lijkt me nou precies zo'n beetje een van de makkelijkste modellen om een aandrijving in te frommelen... grote bak, bijna geen ramen, simpel draaistelletje....

Thommy

nja, zit een motortje in te vergelijken als die van de meeste kleinere jocadis modellen. Maar dan een pak asje met tandwieltjes naar beneden. En hangt ook van bovenaf vast (boven het motortje) in een vrij lege plek daar. Een modelletje als een tenshodo zou er in sé ook wel in kunnen.

Greetz

Thommy

DFS

Citaat van: eve op 19 maart 2025, 21:21:53 PMHoeveel mm is de asafstand van dat draaistel ?
Hoeveel is de diameter van een wiel ?

Liefst afmetingen van de 1:1 machine...

Mvg, Erik.

Hi Eric, afmetingen van de 1:1 machine heb ik niet direct. Bouw deze kit niet voor mezelf, dus bijster veel reasearch heb ik er niet naar gedaan :-)

Daarnet het motorstel verder gemonteerd en alles draait soepel, dus ik vermoed inderdaad dat de kit tegenwoordig een herwerkte versie is? het is inderdaad een relatief simpele aandrijving met wat wieltjes en asjes... Ik post straks wel nog een filmpje van de eerste testrit.

DFS

Bij deze het beloofde filmpje...

Matissa test by Sven De Fruyt, on Flickr

DFS

Afgelopen weekend tussendoor toch wat kunnen doen

Update T94 & Matissa by Sven De Fruyt, on Flickr

Met de Matissa, GCI en T94 naar de spuitcabine verhuisd... Voor de goede opletter, inderdaad er zit een fout in het geel, dat wordt dus uitpolieren en opnieuw spuiten  :-\

Soit, de details komen wel mooi snor zo

Update T94 & Matissa by Sven De Fruyt, on Flickr

Update T94 & Matissa by Sven De Fruyt, on Flickr

Update T94 & Matissa by Sven De Fruyt, on Flickr

Verder heeft het type 94 ook zijn groene jasje gekregen...

Update T94 & Matissa by Sven De Fruyt, on Flickr

En tot slot samen met de GCI, eveneens in het groen, voor het spoor op mijn locloods van mijn US baan. Iets zegt met dat dit een mooi foto spoor zal worden voor mijn projectjes...

Update T94 & Matissa by Sven De Fruyt, on Flickr

Rangeerduivel

En....staat het motortje van de Matissa nu helemaal op punt?

 ;)

DFS

Citaat van: Rangeerduivel op 25 maart 2025, 14:47:14 PMEn....staat het motortje van de Matissa nu helemaal op punt?

 ;)

Yup, ik vermoed dat jij nog een oude versie had, deze rijdt goed

just4fun

Citaat van: DFS op 25 maart 2025, 13:39:09 PM... de GCI, eveneens in het groen ...

Update T94 & Matissa by Sven De Fruyt, on Flickr
En welke verf/mengeling hebt ge gebruikt voor de kast, het dak en (later) de houten treden?

Paul

DFS

Hi Paul,

Het groen is Vallejo panzer aces "German green". Het dak van de GCI heeft een laagje Revell "teerzwart" gekregen. Het Chassis zal gewoon matzwart worden en de treden waarschijnlijk Vallejo Burnt umber om dan achteraf te drybrushen met beetje vanalles om een hopelijk realistisch verweerd hout te bekomen... Ik houd je nog op de hoogte hiervan

Gegroet

Sven

just4fun

Thx voor de info.

Paul

DFS

De Jocadis GCI begint stilaan op iets te trekken, enkel nog glas en interieur ... maar dat zal voor na Pasen zijn

GCI update by Sven De Fruyt, on Flickr

GCI update by Sven De Fruyt, on Flickr

Ook een oud projectje van de zijplank gehaald, deze ex dacker kitjes zouden moeten passen in mijn TPIII sleep (op wat toe gevingen na...) Deze zijn dan ook eindelijk klaar om te ontvetten en te spuiten.

Ore cars by Sven De Fruyt, on Flickr

Tot devolgende alweer...

DFS

Het was hier even stil, maar dit betekend niet dat we stil zitten! Tussenstand van de Type 94;

Vanuit de bouw instructies van de kit was de bufferbalk voorzien uit 2mm plasticard. Het grote voorbeeld was echter veel complexer opgebouwd, dan maar aan de slag gegaan met wat profieltjes en 3D rivet decals... De buffers zelf zijn het correcte Nord type van AMF87, zeer fijn afgegoten in Messing

Update T94 by Sven De Fruyt, on Flickr

Update T94 by Sven De Fruyt, on Flickr

De bougie flanken kon ik ook nog verbeteren, heb ze meteen dan ook maar 3mm ingekort zodat de asafstand correct is...
(Boven het origineel, onder het eind resultaat)

Update T94 by Sven De Fruyt, on Flickr

Het geheel stond mij een 2tal mm te hoog op het chassis. Ik dan de voet van de rookkast dan maar ingekort en gelijk de afvoer buizen van de cylinders uitgewerkt met een restje plastiek gietboom

Update T94 by Sven De Fruyt, on Flickr

Bij de kit zaten zeer mooie messing trapjes, echter zat er in het grootvoorbeeld een metalen plaat achter, dan maar weer de plasticard boven gehaald...

Update T94 by Sven De Fruyt, on Flickr

Met alle bovenbeschreven aanpassingen aan de kit, en het toevoegen van de nummers en mat vernissen zitten we momenteel aan volgend resultaat...

Update T94 by Sven De Fruyt, on Flickr

Update T94 by Sven De Fruyt, on Flickr

Update T94 by Sven De Fruyt, on Flickr

Rest nu nog,
- Kop en sluitlamp
- Leidingen op en onder de ketel
- Weatheren
- Decoder

Tot devolgende alweer!

DFS

Het tempo is er precies wat uit hier... Mabon, het type 94 is bijna klaar. Enkel nog weatheren en wat decoderwerk...

Almost done... by Sven De Fruyt, on Flickr

Almost done... by Sven De Fruyt, on Flickr

Almost done... by Sven De Fruyt, on Flickr

Almost done... by Sven De Fruyt, on Flickr

Ik kijk stilaan uit naar mijn volgende kit...

Gegroet alweer

DFS

Korte update hier,

Type 94 ingereden, geweatherd en voorzien van briketten. Deze is dus klaar ongeveer, het doel was een machine op het einde van zijn loopbaan weer te geven...

This weeks updates... by Sven De Fruyt, on Flickr

This weeks updates... by Sven De Fruyt, on Flickr

This weeks updates... by Sven De Fruyt, on Flickr

This weeks updates... by Sven De Fruyt, on Flickr

De Matissa, die ik niet voor mezelf bouw trouwens, zit stilaan ook op de laatste rechte lijn...

This weeks updates... by Sven De Fruyt, on Flickr

This weeks updates... by Sven De Fruyt, on Flickr

This weeks updates... by Sven De Fruyt, on Flickr

Tot slot is de Kalkfabriek voor het vernieuwde deel op de AMSAC club baan ook klaar geraakt...

This weeks updates... by Sven De Fruyt, on Flickr

This weeks updates... by Sven De Fruyt, on Flickr

This weeks updates... by Sven De Fruyt, on Flickr

Voor de specialisten onder ons, Rudy heeft mij al gewezen dat de rode vrachtwagen niet geschikt is voor kalk vervoer, zal dus ook niet op de club baan verschijnen  ;) Voorts zou ik zeggen, kom gerust live kijken op 31/08 bij de eerste opendeur van AMSAC op onze nieuwe locatie;

AMSAC FLYER by Sven De Fruyt, on Flickr

Gegroet

Sven

Herwig


  dat niet àlle drijfwielen van de 94 op het spoor staan is hopelijk 'optisch' en geen technisch probleem