Trix decoder vervangen door een ESU

Gestart door Dirk, 03 december 2021, 12:56:47 PM

Dirk

Allen,
Vandaag mijn Trix class 66 Lineas op de sporen gezet, ziet goed uit, alleen die decoder instellingen... Ik heb geen Marklin centrale, en de Esu Lokprogrammer kan niks met de trix decoder. Nu denk ik eraan om die Trix eruit te halen en een Esu Loksound V5 erin te steken. De geluidsfile staat op de ESU site, dus ik denk dat de cv's ook wel OK zijn. De F functies komen overeen, Kan ik gewoon een ESU in de plaats steken of zijn er in de loc aansluitingen waar ESU niks mee kan? Of is er een andere manier om een Trix decoder grafisch te programmeren? Ik weet wel dat het via de cv instellingen gaat, maar dat gaat mijn pet te boven. Ik ben de ESU gewoon, daar kan ik wel de basis mee.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Rangeerduivel

Hallo Dirk,
Zoals reeds eerder geschreven, ik heb ook zo een loc (Trix RRF).
Mits ik geen lokprogrammer heb, moest ik mij beperken tot CV3 optrek, CV4 afremmen en CV5 max snelheid aanpassen.
Nu doet de loc het daarmee voortreffelijk, dus ik vraag me echt wel af wat jullie er nog meer van verlangen.... :-\

;)

gekendevent

als je hem vervangt neem dan wel de 58449 .Dat is degene voor marklin en trix versies.Je zal ook moeten kijken hoe de functies gemapt zijn want de sound file van esu is niet speciaal voor M of trix.
oud gekende telefoon

RobVille

Je kan toch Mfx uitzetten. CV 50 de waarde 4 geven, dan spreekt de decoder DCC. Hoef je geen nieuwe decoder aan te schaffen  ;)


Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Dirk

Ja, maar dan kan ik die nog niet instellen met een GUI.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

RobVille

Ik begrijp het even niet. Als de decoder DCC spreekt, dan kan je toch met de ESU Lokprogrammer alle instellingen invoeren en testen. Alleen even je adres van de locomotief opzoeken via de CV 1.

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

gekendevent

oud gekende telefoon

RobVille

Waarom niet? Als je de programmer opstart, dan kan je de decoder uitlezen, toch?
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

gekendevent

als het geen esu is gaat dit wel CV per CV maar niet algemeen inladen in de GUI zoals topicstarter vraagt
oud gekende telefoon

PietB


Dirk

Piet,
Dat zou mss wel een oplossing zijn, echter in mijn Engels niet goed genoeg om de pagina te begrijpen. Is decoder pro alleen software of moet er ook hardware komen? Ik zie "decoder pro" regelmatig voorbij komen, maar gewoonlijk in onderwerpen die me wat tever gaan. Ken jij een site waar in het Nederlands (liefst) wordt uitgelegd hoe het precies in zijn werk gaat? Ik vind wel op de site dat mijn centrale ondersteund wordt, maar verder loop ik jammer genoeg een beetje verloren op zulke technische sites.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

PietB

Een geheel nederlandse handleiding is er bij mijn weten niet, Dirk.
Maar lees dit document eens door https://in03.hostcontrol.com/resources/510743ee26f0d6/cd00fcd9b6/file-object/Handleiding%20Sprog%20v2-2017.pdf

misschien kun je daar relevante info uit halen.

grt Piet.

ebs2650

#12
@Dirk,

Ik heb in mijn nieuwe Class 66 van Trix als test een Esu V5.0 DCC dekoder (59629) ingebouwd.

Vaststelling 1  : het vervangen van de decoder is makkelijk. Het middelste deel van het dak laat zich eenvoudig verwijderen.

Probleem 1 : het inlezen van de esu-decoder met de Locprogrammer verloopt heel traag en heb ik na een kwartier afgebroken. 'Lese CV's' gaat ontzettend traag.

De individuele CV's lezen/schrijven lukt wel. Cv1 zonder problemen op 66 gezet.

Het rijden gaat zonder problemen in beide richtingen.

Probleem 2 :  vooruit verlichting ok (witte frontlichten en rode sluitlichten). Achteruit geen rode sluitlichten.

De mapping moet dus aangepast worden wat de verlichting betreft. Maar daarvoor heb je de mapping van de Trix decoder nodig. Iemand met een central station ?

Nadien kan de Esu-decoder dan aangepast worden door hem in te pluggen op de Esu prüfstand  om langs deze weg de mapping aan te passen.

Via de ecos en het programmeerspoor lukt het ook niet.


Mijn conclusie : geen eenvoudige zaak.

Misschien biedt de Esu V5 MKL een oplossing?

Willy

RobVille

Dirk,

Het is al gevraagd maar kun je even aangeven welke instellingen je wilt veranderen. Zelf rij ik met Märklin Mfx. Het enige dat ik verander zijn de snelheden en de sterkte van het geluid. In de beschrijving staan deze CV's met hun waarden. Deze herschrijf ik met mijn ECoS in de decoder. Beetje experimenteren.

Groetjes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

ebs2650

Rob,

De cv,'s die ik meestal  aanpas zijn cv3, cv4, cv5, cv17 en cv18(lang adres), cv27 (remmodule), cv29, cv51 t/m cv54  (na automatische meting), cv123-cv134-...remafstand...

Bovenstaande cv,'s kunnen makkelijk individueel ingesteld worden.

Als je de snelheidscurve (cv67 t/m cv94) of de functie-mapping wil aanpassen is dat via de gui van de lokprogrammer veel  gebruiksvriendelijker.

Ik probeer bvb al mijn loks zoveel mogelijk dezelfde mapping te geven : F2 verlichting stuurpost, F3 rangeergang, F4 ABV Uit, F5  noodlichten,...

Willy