Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

ronde tunnelbuis maken: Tips?

Gestart door catweazle, 03 november 2006, 19:42:27 PM

catweazle

Ik wil graag een tunnel in een flauwe bocht maken ( dus binnen in de tunnelbuis loopt de bocht door ) . Ik wil graag een natuurgetrouwe tunnelbuis maken. Dus: halfrond qua lengte en met een rond plafond.
Wie heeft er tips voor een goede aanpak?

Gerolf

Nog niet in de praktijk uitgetest, maar:
Flexibele afvoerbuizen voor droogkasten, keuken-afzuigkappen e.d. kan je in lengterichting doorsnijden, opentrekken en in elke gewenste vorm als "dak" over je rails zetten. Fixeren van de koker kan via hout, staaldraad, ... bovenop de koker te kleven of et schroeven.
Wens je een redelijke binnenafwerking van je tunnelkoker, is het zaak om de juiste koker-diameter te vinden, de binnenwand te gaan "bekleden" met gips (hard en stijf), PU-schuim (flexibel), of iets er tussenin ...

Nogmaals: geen praktijkervaring, maar dagdromen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

catweazle

Een goed idee. Dat ga ik eens uitproberen eerdaags.
Ik meld wel of het gelukt is.

Tom

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Nog niet in de praktijk uitgetest, maar:
Flexibele afvoerbuizen voor droogkasten, keuken-afzuigkappen e.d. kan je in lengterichting doorsnijden, opentrekken en in elke gewenste vorm als "dak" over je rails zetten. Fixeren van de koker kan via hout, staaldraad, ... bovenop de koker te kleven of et schroeven.
Wens je een redelijke binnenafwerking van je tunnelkoker, is het zaak om de juiste koker-diameter te vinden, de binnenwand te gaan "bekleden" met gips (hard en stijf), PU-schuim (flexibel), of iets er tussenin ...

Nogmaals: geen praktijkervaring, maar dagdromen [;)]

Hmmm..., ik heb dat nog ergens gehoord, ah ja MSM 31? [:D]
Tom

Gerolf

citaat:
Geplaatst door TomHmmm..., ik heb dat nog ergens gehoord, ah ja MSM 31? [:D]
Zei ik dat dit idee van mezelf kwam? Gelezen en interessant bevonden, dat wel [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Waarom een hele tunnel buis.
Meestal is het zodat je een van de binnen zijde van de tunnel helemaal niet ziet.
Laat die dan ook weg.
De wel zichtbare zijde behoeft meestal ook niet langer te zijn dan 10 a 15 cm.
Als je die maakt van een gebogen stuk zwart geverfd karton dan heb je je tunnel buis.
Krom maken doe je door kletsnat karton op een buis of fles te buigen en zo te laten drogen.
Een complete buis raad ik af.Want de trein loopt altijd uit de rails of vast in die buis,en krijg hem er dan nog maar eens uit.
Alleen als je echt beide zijde van de tunnelwand ziet zul je wel moeten,maar dan zo kort mogelijk,en/of losstaand zodat je er bij kan.

wim ysbeer


Tom

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Een complete buis raad ik af.Want de trein loopt altijd uit de rails of vast in die buis,en krijg hem er dan nog maar eens uit.

De wet van murphy h?. [:)]

Hoe dan ook, als je eens een fotootje wilt zien van deze techniek moet je er maar eens MSM 31 op naslaan.
Of als je die niet hebt wil ik het wel eens inscanne maar dat zal maar voor morgen zijn. [;)]
Tom

Frank_N

Uit steentjeskarton maakte ik eens een "gebogen" tunnel. Beter gezegt het waren 5 korte, rechte segmenten die vervolgens in model werden gehouden door evenzoveel triplex poortjes in de vorm van een tunnelportaal. Je moet dan eerst de railboog op de gewenste tunnelbreedte uittekenen, en die in segmenten opdelen. Je hebt dan nauwkeurig de binnen en buitenlengte van het grondvlak van je tunnel. vervolgens maak je achter op het steenjeskarton de uitslag van het tunnelsegment. Dan ga je de zaak uitsnijden, buigen in de triplex poortjes (die op hun beurt op de plaats worden gehouden door een plaatje triplex erbovenop)en vastlijmen.
De aldus verkregen constructie lijm je tegen een tunnelportaal en je kunt de tunnel over het spoor zetten. Helemaal zuiver is de boog in de tunnelwand dus niet. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg.
Het lukte me na 2 keer een bevredigend resultaat te krijgen.
Als er iemand foto's  wil zien kan ik die mailen.

Frank
Groet van Frank

ysbeer

Ja,ik blijf het onzin vinden om onm een complete tunnel buis na te bootsen,die je nauwelijks ziet.
En zeker bij een tunnel over een bocht is de binnen bocht of de buiten bocht onzichbaar.
Waarom iets nabootsen wat je toch niet ziet
Als je zorgt dat het achter het tunnelgat echt donker is dan is een halfrond wandje mer dan mooi.
En je kunt nog overal bij.
En geloof mij dat is heel erg belangrijk.

wim ysbeer

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Ja,ik blijf het onzin vinden om onm een complete tunnel buis na te bootsen,die je nauwelijks ziet.
Uiteraard, Wim.
Je kan, denk ik, de truc met de afvoerbuis ook half gebruiken: alleen aan de zichtbare binnenkant. Het is enkel zaak om die wand stabiel te plaatsen, maar daar is allicht een mouw aan te passen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Niet enkel zie je hem niet maar als je en accidentje hebt in je buis kunk ofwel met een stok gaan keuteren in de buis om je materiaal eruit te krijgen of je berg afbreken. Geen van beide lijkt mij intressant.  Nu ider zijn baan h? maar zeg niet dat je niet verwittigd bent.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

Niet enkel zie je hem niet maar als je en accidentje hebt in je buis kunk ofwel met een stok gaan keuteren in de buis om je materiaal eruit te krijgen of je berg afbreken. Geen van beide lijkt mij intressant.  Nu ider zijn baan h? maar zeg niet dat je niet verwittigd bent.

Jan



Te diep in de buis gekeken jan.???[:D][:D]

wim ysbeer

catweazle

to buis or not to buis thats the question.

In mijn ontwerp heb ik een redelijk recht zicht op de ingang van de baan dus moet het wel enigzins realistisch en lichtdicht vanuit de berg.
Alle tips ga ik eens bestuderen en uitproberen.

Gerolf

Catweazle: dat profiel zou ik niet in je handtekening zetten. Daar bestaat een apart draadje voor, bij "nieuwe leden".
Niettemin: 1962 is een goed jaar, hoor!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Niettemin: 1962 is een goed jaar, hoor!

Tja, maar de kwaliteit in de jaren '60 was toch niet meer zoals in de jaren '50, hoor. [:D][:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *