Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Waar is de tijd ??

Gestart door Peter, 22 mei 2021, 12:43:15 PM

Andress24

Hier een filmpje van zo'n high tech experiment: https://youtu.be/IsQtyOSeIEo
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Peter

Bedankt alvast voor alle antwoorden en uitleg.
Alleen, nog geen antwoord op mijn vraag of er iemand een al dan niet aangedreven H0 model heeft en of er zo'n model op de markt is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Citaat van: Andress24 op 24 mei 2021, 09:48:04 AM
Hier een filmpje van zo'n high tech experiment: https://youtu.be/IsQtyOSeIEo

Experiment? Die dingen rijden vandaag nog rond in Parijs. Eigenlijk wel weinig efficient. Op dat ene draaistel staan 4 rubber wielen met lucht in, 4 massief rubber wielen EN nog eens 4 stalen treinwielen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Citaat van: Peter op 24 mei 2021, 10:00:44 AMBedankt alvast voor alle antwoorden en uitleg.
Alleen, nog geen antwoord op mijn vraag of er iemand een al dan niet aangedreven H0 model heeft en of er zo'n model op de markt is.

In N bestaat het in elk geval - ik heb zo'n modelleke liggen, van Brawa dacht ik.
Ik vermoed dat het dan in H0 ook bestaat ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Andress24

Citaat van: Havoc op 24 mei 2021, 10:19:46 AM
Citaat van: Andress24 op 24 mei 2021, 09:48:04 AM
Hier een filmpje van zo'n high tech experiment: https://youtu.be/IsQtyOSeIEo

Experiment? Die dingen rijden vandaag nog rond in Parijs. Eigenlijk wel weinig efficient. Op dat ene draaistel staan 4 rubber wielen met lucht in, 4 massief rubber wielen EN nog eens 4 stalen treinwielen...

Sorry Johan, de ironie van mijn bericht moet u ontgaan zijn. Ik heb lang genoeg in Parijs gewoond om te weten dat die dingen wel degelijk rondrijden 8)
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

rgp

Allen,

Rijden in Parijs rond, maar ik dacht dat ze uit dienst waren.

In het verleden heeft de Compagnie de l'Est een trein op rubberwielen gehad, getrokken door een 230 met aerodynamica.  De rijtuigen stonden op 5-assige draaistellen. Trein bestond uit 5 a 6 rijtuigen.  Is geen echt succes geweest.

Roland

Havoc

Die zijn nog in dienst. En volgens wikipedia rijden er zowat overal ter wereld metro's met zo'n systeem.

Ik wist niet dat er ooit zo'n getrokken treinen geweest zijn. Enige dat ik kende van treinen op rubberbanden zijn de "Micheline's" in Frankrijk. Gebouwd door uiteraard Michelin, de bandenfabrikant.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

metro in Londen was/is toch ook zo ?

janieburton

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 mei 2021, 14:39:46 PM
metro in Londen was/is toch ook zo ?

Ik dacht dat in London nooit een metrolijn was waar er metrostellen met banden reden.

Ik denk dat ik ooit in de jaren 70-tig een foto heb genomen in de Parijse metro van zo'n stel op banden en ik denk dat het maar één of twee lijn(en) was waar die metrostellen reden, alle andere lijnen waren de klassieke lijnen.

Als ze nu nog zouden rijden dan zal het wel in een gemoderniseerde versie zijn, misschien heeft iemand een foto van de huidige stellen op banden
 

Andress24

Er zijn in Parijs 4 lijnen met bandenmetrostellen, eentje daarvan ondertussen volautomatisch. Het materiaal wordt wel degelijk vernieuwd (mp89, mp5) , maar er komen geen nieuwe bandenmetrolijnen bij. De bekendste zijn wel lijn 1 en 6.
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Andress24

Peter, op Ebay ben ik wel een paar trolleybussen van Brawa (Eheim) maar die zien er een beetje primitief uit.
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Peter

Ik was eigenlijk op zoek naar het model van de Antwerpse trolleybus zoals afgebeeld op de foto,maar dan in H0
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

Citaat van: Gerolf op 24 mei 2021, 08:49:23 AM
Citaat van: Floris op 24 mei 2021, 00:06:40 AMAcceleratie is leuk, maar je zou ook 1 sterkte truck kunnen maken en daar een stel gewone achteraan hangen. Je kunt bovendien een van de stroomafnemers uitsparen door metalen wielen onder de trucks te zetten en ze op een soort zelfgeleidende metalen rijbaan laten rijden, met randjes erlangs dat de trucks dr niet af vliegen. Staat me bij dat er al een tijdje met zo'n soort systeem geëxperimenteerd werd. Misschien kun je dr zelfs personen mee vervoeren als blijkt dat t goed werkt, met pakweg 10 bussen achter elkaar met alleen in de voorste aandrijving.

... en dan speciale parkings voorzien waar die wagens een andere bestemming kunnen krijgen, waar personen kunnen in- en uitstappen, ...  ;D
ja precies, volledig scheiden van het gewone verkeer dus, dat je geen last hebt van files enzo. Lijkt me een prachtig plan!

janieburton

Citaat van: Andress24 op 24 mei 2021, 17:23:36 PM
Peter, op Ebay ben ik wel een paar trolleybussen van Brawa (Eheim) maar die zien er een beetje primitief uit.

En de prijzen swingen soms de pan uit op ebay van die Brawa trolleybussen voor een redelijk(zoals je zelf zegt) primitieve uitvoering; de vraag is: is het voor een diorama of een modelspoorbaan
 

Havoc

Denk dat dat zelfbouw wordt. Je mag van geluk spreken dat er nog 1 is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.