Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Waar is de tijd ??

Gestart door Peter, 22 mei 2021, 12:43:15 PM

Peter

Waar is de tijd dat er hier in Antwerpen nog oa. op de kaai met een trolley bus gereden werd.
Milieu vriendelijk en bijna geruisloos
Onderstaande foto heb ik genomen toen, ik dacht, het trammuseum nog in het fort in Edegem? was.

PS: heeft er al eens iemand zo'n Antwerpse trolleybus in model (H0) gemaakt funktioneel of niet?

230011-2 by Peter Verlooy, auf Flickr

Met vriendelijke groeten
Peter

raf

Doeme Peter je haalt weer mooie fijne gedachten bij me boven die ik kwijt was.
ik heb inderdaad deze bussen nog weten rijden in antwerpen.
https://trolleybus.ligne54.be/nl-inbelgium.htm

het voordeel van zo een bus was dat ze kon voorbij steken als er een hindernis stond terwijl de tram dit niet kan.
misschien dat ze ooit nog terug komen maar dan nu uitgerust met accu's die kunnen opgeladen worden als ze op eigen bedding rijden .

gr raf en bedankt

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: raf op 22 mei 2021, 12:50:21 PMhet voordeel van zo een bus was dat ze kon voorbij steken als er een hindernis stond terwijl de tram dit niet kan.
misschien dat ze ooit nog terug komen maar dan nu uitgerust met accu's die kunnen opgeladen worden als ze op eigen bedding rijden .

De voordelen van de bus en al de nadelen van de tram. Denk niet dat trolleybussen ooit nog terugkomen. De installatie van de draden is nog duurder dan voor trams want er zijn 2 leidingen, kruisen en wissels zijn lastiger in de bovenleiding, isolatie van de spanningen in het voertuig zijn moeilijker als bij een tram (waar 1 kant aan grond/rails hangt), en nog zo enkele dingen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Johan daar sla je de bal een klein beetje mis

want hier zijn ze reeds geruime tijd mee aan het testen .
gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Raf, ik heb zelf het geluk gehad een paar keer met zo'n trolleybussen te kunnen meerijden, telkens mijn ouder in verlof naar Antwerpen kwamen want wij woonden toen in Düren (vader was beroeps militair gekazerneerd in Düren)

PS: in Duitsland waren er een hele hoop steden waar met trolleybussen werd gereden. Momenteel nog een drietal zoals bv? Solingen
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

In Gent hebben ze nog tot 2009 gereden met gelijkaardig materiaal als de brandstofversie. Deze zijn dan uiteindelijk in het straatbeeld verdwenen door grote wegenwerken en vervanging van de lijnen door tram of gewone bussen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Karel A.J.

Citeerin Duitsland waren er een hele hoop steden waar met trolleybussen werd gereden
Ze waren erg verspreid in Oost-Europa en er rijden er nog steeds heel wat, ik herinner ze me uit Vilnius, Bratislava, Praag, Brno... al lijkt het me dat ze ook daar op hun retour zijn.

SuSke

Citaat van: raf op 22 mei 2021, 16:33:16 PM
Johan daar sla je de bal een klein beetje mis

want hier zijn ze reeds geruime tijd mee aan het testen .
gr raf

Lange afstand en zonder aftakkingen of kruisingen is het een stuk eenvoudiger zoals Johan zegt.
Dat zie je ook duidelijk op  8)de foto: op de Autobahn en zonder aansluiting voor de oprit.

Kan je het je voorstellen wanneer de chauffeur vergeet zijn stroomafnemers te laten zakken, en uit gewoonte wil inhalen? ..... 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: Karel A.J. op 22 mei 2021, 20:25:36 PM
Citeerin Duitsland waren er een hele hoop steden waar met trolleybussen werd gereden
Ze waren erg verspreid in Oost-Europa en er rijden er nog steeds heel wat, ik herinner ze me uit Vilnius, Bratislava, Praag, Brno... al lijkt het me dat ze ook daar op hun retour zijn.

Ook langs de linker zijde van Italië, de grote "Nationale via Emilia" en in het centrum des lands (Modena)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d1/Modena_Autodromo_trolleybus_31.jpg/440px-Modena_Autodromo_trolleybus_31.jpg
reden in de jaren '90 tot 2000 en zelfs langer trolley bussen.
Op de "Nationale Via Adriatico" die zich langs de rechterzijde van het land bevond (kuit van de laars) heb ik die nooit waargenomen...

@ Raf,
Citaat van: raf op 22 mei 2021, 16:33:16 PM

Dit is fotoshop, men maakte dat de mensen wijs maar daar is nooit iets rond gebeurd wegens praktisch niet realiseerbaar...

;)


Havoc

Citaat van: 59erke op 22 mei 2021, 19:43:06 PM
In Gent hebben ze nog tot 2009 gereden met gelijkaardig materiaal als de brandstofversie. Deze zijn dan uiteindelijk in het straatbeeld verdwenen door grote wegenwerken en vervanging van de lijnen door tram of gewone bussen.
En die hadden een dieselmotor om van en naar de stelplaats te kunnen rijden en als er een omleiding was toch ergens te geraken. Rijden trouwens nog altijd ergens in het oosten dacht ik.

Citaat van: SuSke op 22 mei 2021, 20:29:34 PM
Lange afstand en zonder aftakkingen of kruisingen is het een stuk eenvoudiger zoals Johan zegt.
Dat zie je ook duidelijk op  8)de foto: op de Autobahn en zonder aansluiting voor de oprit.

Kan je het je voorstellen wanneer de chauffeur vergeet zijn stroomafnemers te laten zakken, en uit gewoonte wil inhalen? ..... 8)

Inderdaad enkel zinvol op snelwegen. Inhalen is geen probleem, het systeem is optisch gestuurd en die zakken als de chauffeur zo'n stoten wil uithalen. Echt aerodynamisch is het niet echt... Maar al eens gezien wat dit aan infrastructuur vraagt? En nu zit er af en toe eens een vrachtwagen met zijn lading onder de brug. Een idee wat het geeft als dat daar gebeurt? Kilometers draad tegen de vlakte.

Citaat van: Karel A.J. op 22 mei 2021, 20:25:36 PM
Citeerin Duitsland waren er een hele hoop steden waar met trolleybussen werd gereden
Ze waren erg verspreid in Oost-Europa en er rijden er nog steeds heel wat, ik herinner ze me uit Vilnius, Bratislava, Praag, Brno... al lijkt het me dat ze ook daar op hun retour zijn.

Als het zo koud kan worden dat de diesel bevriest is het wel een goede oplossing.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

Rudy u eerst eens eventjes inlezen
dit is reeds in meerdere landen als proef opgezet en het werkt dus wel degelijk .
op de autostrade op elentriek en ga je der vanaf op diesel .
of het veel minder uitstoot gaat geven ????? daar laat ik me niet over uit maar ik breek het systeem ook niet af

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

Ik denk dat t beter zou werken op een aparte rijbaan, ook qua t risico als zo'n draad naar beneden komt. Wat wel leuk is aan zo'n systeem is dat electromotoren voor hetzelfde vermogen een stuk lichter zijn dan diesel, dus je zou een stuk meer vermogen in een truck kwijt kunnen, wat daar ook al genoemd is meer acceleratie enzo. Acceleratie is leuk, maar je zou ook 1 sterkte truck kunnen maken en daar een stel gewone achteraan hangen. Je kunt bovendien een van de stroomafnemers uitsparen door metalen wielen onder de trucks te zetten en ze op een soort zelfgeleidende metalen rijbaan laten rijden, met randjes erlangs dat de trucks dr niet af vliegen. Staat me bij dat er al een tijdje met zo'n soort systeem geëxperimenteerd werd. Misschien kun je dr zelfs personen mee vervoeren als blijkt dat t goed werkt, met pakweg 10 bussen achter elkaar met alleen in de voorste aandrijving.

Gerolf

Citaat van: Floris op 24 mei 2021, 00:06:40 AMAcceleratie is leuk, maar je zou ook 1 sterkte truck kunnen maken en daar een stel gewone achteraan hangen. Je kunt bovendien een van de stroomafnemers uitsparen door metalen wielen onder de trucks te zetten en ze op een soort zelfgeleidende metalen rijbaan laten rijden, met randjes erlangs dat de trucks dr niet af vliegen. Staat me bij dat er al een tijdje met zo'n soort systeem geëxperimenteerd werd. Misschien kun je dr zelfs personen mee vervoeren als blijkt dat t goed werkt, met pakweg 10 bussen achter elkaar met alleen in de voorste aandrijving.

... en dan speciale parkings voorzien waar die wagens een andere bestemming kunnen krijgen, waar personen kunnen in- en uitstappen, ...  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Citaat van: Floris op 24 mei 2021, 00:06:40 AM
Ik denk dat t beter zou werken op een aparte rijbaan, ook qua t risico als zo'n draad naar beneden komt. Wat wel leuk is aan zo'n systeem is dat electromotoren voor hetzelfde vermogen een stuk lichter zijn dan diesel, dus je zou een stuk meer vermogen in een truck kwijt kunnen, wat daar ook al genoemd is meer acceleratie enzo. Acceleratie is leuk, maar je zou ook 1 sterkte truck kunnen maken en daar een stel gewone achteraan hangen. Je kunt bovendien een van de stroomafnemers uitsparen door metalen wielen onder de trucks te zetten en ze op een soort zelfgeleidende metalen rijbaan laten rijden, met randjes erlangs dat de trucks dr niet af vliegen. Staat me bij dat er al een tijdje met zo'n soort systeem geëxperimenteerd werd. Misschien kun je dr zelfs personen mee vervoeren als blijkt dat t goed werkt, met pakweg 10 bussen achter elkaar met alleen in de voorste aandrijving.

Ga je de trein opnieuw uitvinden?   ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.