Ook ik ben nieuw

Gestart door Karel A.J., 22 december 2020, 22:59:34 PM

Karel A.J.

Karel A.J. om u te dienen :)

Ik kom hier om een enkele reden: ik zit al lang in mijn kop met een maf idee en dat begint stilaan concreet te worden. Dat idee is om een maquette te maken van het station "Schuman" in het Europees kwartier van Brussel. Dat is daar een ongelofelofelijk complexe toestand op verschillende nivo's, de metro op -3 en de trein op -2 en nog vanalles ertussen.

Dan nog gezwegen van de wegtunnels onder en tussen en alles door, hier en daar hebben die zelfs directe aansluitingen op de gebouwen en de parkings eronder.

Ik werk daar in de buurt (al kom ik er niet meer zo vaak, met al die corona-ellende werk ik vooral van thuis, maar zo een keer in de week neem ik toch nog de trein tot daar) en was altijd al gefascineerd; nu neem ik stilaan de maten op, ik heb al zo'n laserding gekocht uit China, en begin tekeningen te maken. Op www.hgbtf.be heb ik ook al een beetje rondgevraagd, bv. over gabarit van perrons.

Dit is nog heel vaag allemaal, ik denk dat ik hier vooral ga vragen naar rollend materiaal op 1:160, NMBS en MIVB.

Metpetergaathetbeter

alvast Welkom hier op het forum,opnieuw een interessant project bij  ;)

haradigi

Hi Karel,

Ook, vanuit hier, een welkom op dit Forum.
Op dit Forum is veel te lezen, te zien en te leren.
En wat je niet weet, gewoon even vragen en antwoorden komen dan vast wel.
Heb plezier in je(onze) hobby, thuis én hier.

groet
Harald

Michiel

Hallo "buurman", want ik ben bezig met Brussel-Luxemburg, het buurstation van Schuman, maar dan een uitbeelding van 100 jaar eerder in dezelfde schaal N. Ik ben heel benieuwd hoe je het complexe ondergrondse netwerk zal uitwerken. Welkom Karel!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Welkom, Karel.
Dat is een gewaagd, maar zeker fascinerend project.
Hier kijken we naar uit hoor.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Geert

Welkom bij ons forum Karel,

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Pierre

Welkom bij het forum Karel en veel plezier. ;)
Groet Pierre.

59erke

Welkom Karel, zeer ambitieus project en dat in N schaal... mijn interesse heb je alvast.

Wat rollend materiaal betreft vindt je in N wel wat modern NMBS materiaal, wat MIVB betreft vrees ik dat dit zo goed als onbestaande is en je aangewezen bent op zelfbouw.

Veel succes

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Welkom op ons forum, man !
De N-ploeg wordt nogmaals versterkt - dat vinden ze allicht tof!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Karel A.J.

CiteerDe N-ploeg wordt nogmaals versterkt
Hm, voorlopig enkel theoretisch, he; en dat blijft nog wel eventjes zo.
Nuja, ik heb in China al een handjevol sporen besteld, om toch al een beetje een idee te hebben.

Evenzeer bedankt voor alle verwelkomingen!

Karel A.J.

En misschien is het nuttig om mezelf wat duidelijker te situeren:
* beroepshalve ben ik bezig met (grote) informatica, als free-lancer was ik ooit nog bij de NMBS aan de slag
* maar nu dus in het Europees kwartier, dat is nogal security-gevoelig dus blijf ik er liever discreet over
* thuis durf ik wel eens een soldeerboutje ter hand nemen en ook wat programmeren in Arduino's en Raspberry's
* ik heb een 3d-printer staan, een Creality 5, maar krijg hem niet echt goed aan het werk. Tijd en boterhammen...
* ik ben ook actief bijdrager aan (de Engelstalige) wikipedia, en aan openstreetmap
* me helemaal uitleven kan ik in data-conversie; bv. voor het Schumanproject heb ik wat pythonscriptjes gemaakt die uit openstreetmap de relevante informatie ophalen, en er dan (per verdieping!) pdf-tekeningen van maken (met postscript als tussenstap)