Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

bevestiging voor midden draadstang

Gestart door Dirk, 02 oktober 2020, 11:26:39 AM

Dirk

Allen

Ik wend me maar tot hier omdat ik al ondervonden heb dat hier verschillende "out of the box" denkers zijn. Volgende doet zich voor. Mijn baan is in 2 lagen met 35cm tussen. Die ligt aan de muurkant op een L profiel en aan de kamerkant steunt ze op draadstangen. Nu wil ik graag er een laag tussen leggen voor een extra schaduw station. Aan de muur kan ik een extra L profiel plaatsen, maar dan zit ik met de draadstangen.... Ik zou een manier moeten hebben om midden in de draadstang een ophanging te maken. Ik dacht aan een soort van klembout, maar ik weet niet of dat bestaat. Los draaien is geen optie, de steunen zijn dragend, en aan sommige kan ik zo goed als niet meer aan. Wie kan een idee poneren dat haalbaar is?
Laat maar horen of er bij iemand een lichtje gaat branden of dat er iemand weet heeft van het bestaan van zulke "klembout"

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

bellejt

waarom de nieuwe niet ondersteunen met haar eigen draadstangen ? Is toch makkelijker

Rangeerduivel

Of metalen U-vormen die de draadstang als het ware "omarmen"...
Achteraan tegen de muur een L-profiel zoals je al zegt, vooraan een inkeping in de plaat waar de draadstang in valt.
Heb geprobeerd dit even uit te tekenen maar het lukt mij (nog) niet!

;)

Dirk

Citaat van: Rangeerduivel op 02 oktober 2020, 11:48:17 AM
Of metalen U-vormen die de draadstang als het ware "omarmen"...
Achteraan tegen de muur een L-profiel zoals je al zegt, vooraan een inkeping in de plaat waar de draadstang in valt.
Heb geprobeerd dit even uit te tekenen maar het lukt mij (nog) niet!

;)

Ja zoiets, maar hoe bevestig ik die U vormen aan de draadstang? Dat is het probleem. En liefst zo dat het een beetje regelbaar is voor het uitpassen.

Citaat van: bellejt op 02 oktober 2020, 11:33:16 AM
waarom de nieuwe niet ondersteunen met haar eigen draadstangen ? Is toch makkelijker

Dan moeten die nieuwe draadstangen tussen de rails van het bestaande schaduwstation, en die sporen liggen vrij dicht naast elkaar, daar krijg ik geen sluitring (rondel) tussen.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Gerolf

Ik zou proberen om twee profielen met bouten tegen elkaar te klemmen, op de naad boren en draad tappen.
Als je draadstang niet te fijn is, lijkt me dat haalbaar ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Ik weet niet hoeveel gewicht erop komt maar waarom niet met de 3D printer 2 halve moeren printen,  eventueel dikker dan een normale moer, deze rond de draadstang aan elkaar lijmen en dan kan je terug regelen. T'is maar een hersenkronkel van mij en ik weet niet of dat haalbaar is.

Floris

stukkie buis in de lengte open zagen en om de draadstang heen zetten. buis steunt op onderste laag van je baan, nieuwe verdieping bovenop buis. Ben je geen ruimte kwijt aan nieuwe steunen in elk geval...

Klaas Zondervan

Moer doormidden zagen, twee helften om de draadstang leggen en met een slangklem  tegen elkaar klemmen.
Zou ook met een tyrap kunnen, maar een slangklem is sterker.

dani

ik zou ook denken in de richting van 3D print of inderdaad misschien een stukje PVC buit  (elektrikbuis zeggen ze hier)  in de lengte openzagen (met de dremel open slijpen bvb) en over de draadstang steken.  Daarop dan je plank laten rusten en klaar ...

En als je een steviger draagvlak wil : 
- neem  2  "rondellen" die net op je draadstang passen.
- zaag er een gleuf in zodatje ze over de buis kan schuiven
- bevestig ze (drupje epoxy lijm ?)  onder 180 graden gedraaid op elkaar..

Een mooi draagoppervlak dat kan verschuiven op de draadstang en op die buis van daarnet kan rusten
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: Dirk op 02 oktober 2020, 12:07:39 PM
Dan moeten die nieuwe draadstangen tussen de rails van het bestaande schaduwstation, en die sporen liggen vrij dicht naast elkaar, daar krijg ik geen sluitring (rondel) tussen.
Als er in het schaduwstation geen ruimte is om draadstangen te plaatsen kun je de tussenlaag ook ophangen aan de bovenverdieping.

Dirk

Citaat van: Floris op 02 oktober 2020, 12:58:01 PM
stukkie buis in de lengte open zagen en om de draadstang heen zetten. buis steunt op onderste laag van je baan, nieuwe verdieping bovenop buis. Ben je geen ruimte kwijt aan nieuwe steunen in elk geval...

Deze is te proberen, een stuk koper waterleidingsbuus vind ik wel, dan nog bededenken hoe ik een buis doormiddeen zaag, Ik heb wel mat proxon spullen, maar dat lijkt me niet zo evident,

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 oktober 2020, 13:49:10 PM
Citaat van: Dirk op 02 oktober 2020, 12:07:39 PM
Dan moeten die nieuwe draadstangen tussen de rails van het bestaande schaduwstation, en die sporen liggen vrij dicht naast elkaar, daar krijg ik geen sluitring (rondel) tussen.
Als er in het schaduwstation geen ruimte is om draadstangen te plaatsen kun je de tussenlaag ook ophangen aan de bovenverdieping.

Idem als voor boven, daar ligt al een station, weliswaar minder sporen maar toch.

Citaat van: dani op 02 oktober 2020, 13:17:12 PM

En als je een steviger draagvlak wil : 
- neem  2  "rondellen" die net op je draadstang passen.
- zaag er een gleuf in zodatje ze over de buis kan schuiven
- bevestig ze (drupje epoxy lijm ?)  onder 180 graden gedraaid op elkaar..

Een mooi draagoppervlak dat kan verschuiven op de draadstang en op die buis van daarnet kan rusten

Ook het onthouden waard, zal eens wat proefjes doen, zou een pvc buis stevig genoeg zijn, het zijn draadstangen van 8mm, eens zien wat de binnenmaten zijn van pvc buis.

Alvast bedankt voor het openen van jullie dozen.  8)

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 02 oktober 2020, 13:17:12 PM

- neem  2  "rondellen" die net op je draadstang passen.
- zaag er een gleuf in zodat je ze over de draadstang kan schuiven
- bevestig ze (al dan niet drupje epoxy lijm ?)  onder 180 graden gedraaid op elkaar..

Da's in feite wat ik wilde zeggen, maar hier beter uitgelegd...

Citaat van: Rangeerduivel op 02 oktober 2020, 11:48:17 AM
Of metalen U-vormen die de draadstang als het ware "omarmen"...
Achteraan tegen de muur een L-profiel zoals je al zegt, vooraan een inkeping in de plaat waar de draadstang in valt.
Heb geprobeerd dit even uit te tekenen maar het lukt mij (nog) niet!

;)

Citaat van: Dirk op 02 oktober 2020, 12:07:39 PM
Ja zoiets, maar hoe bevestig ik die U vormen aan de draadstang?

Je hoeft ze niet te bevestigen, het gewicht van de bovenliggende verdieping houdt ze wel op hun plaats, en die verdieping "uitpassen" lukt wel met de rondellen van Dani


Zulke profielen bvb koop je in elke brico (zonder de draaghaken)

;)

dani

of het simpelste :  (niet regelbaar):    Gaatje in de draadstang  (bvb een 3 of 4mm)  en dan een splitpen of boutje M3/ M4    er door !!  Daar kan je dan iets laten op rusten
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Ik zit al een tijdje te zoeken naar iets waarvan ik geen naam kende, maar nu toch gevonden: draadklem
Bestaan in verschillende maten en hebben ze ook in de bouwmarkt.

doomslu

Citaat van: Dirk op 02 oktober 2020, 14:00:30 PM
Citaat van: Floris op 02 oktober 2020, 12:58:01 PM
stukkie buis in de lengte open zagen en om de draadstang heen zetten. buis steunt op onderste laag van je baan, nieuwe verdieping bovenop buis. Ben je geen ruimte kwijt aan nieuwe steunen in elk geval...

Deze is te proberen, een stuk koper waterleidingsbuis vind ik wel, dan nog bedenken hoe ik een buis doormidden zaag, Ik heb wel mat proxon spullen, maar dat lijkt me niet zo evident,


Een U-profieltje om de draadstang zetten en vastmaken (kleven?)?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *